Postat 6 november 20195 år Författare 6 minuter sedan, Lasse sa: Har du redan filtret igång? I så fall fungerar det bra men ha bättre filtrering än biobollar (finare) Mindre partiklar ger en bättre UVC effektivitet. Behåll rörelsen - den gör att parasiter inte settlar. Kan vara en bra idé att ta bort sanden just nu i alla fall. MVH Lasse Nej jag har inget filter än. Funderar på denna https://www.jbl.de/en/products/detail/8024/jbl-cristalprofi-e702-greenline Blir inte så kraftig cirkulation av den med en pumphöjd på 1,70. // Johnny
Postat Igår vid 14:31 1 d Någon som testat denna produkten emot vita prick? Är det värt att köpa för eventuella framtida sjukdomsutbrott?Korallen.noPolypLab - Medic - Korallen.noMedic is a highly effective “reef safe” water conditioner used to control external fish parasites present in both marine and freshwater environments. It contains a reef-safe oxidizing ag
Postat 13 timmar sedan13 tim 15 hours ago, Saltgörka_ said:Någon som testat denna produkten emot vita prick? Är det värt att köpa för eventuella framtida sjukdomsutbrott?Korallen.noPolypLab - Medic - Korallen.noMedic is a highly effective “reef safe” water conditioner used to control external fish parasites present in both marine and freshwater environments. It contains a reef-safe oxidizing agJag har ingen personlig erfarenhet av prick men det jag läst från ställen som www.humblefish.com gör mig väldigt tveksam till alla de ”reef safe” medlen mot prick. De känns rätt tveksamma allihopa.Just prick har mycket skräp med tillskriven effekt. Detta troligtvis på grund av paraditens livscykel.Det börjar med att en akvarist upptäcker pricken på sin fisk, han springer till sin affär nästa dag och köper nått hokus-pokus. Sedan efter ett par dagar är pricken borta och han berättar glatt för alla att hokus-pokus minsann fungerar utmärkt mot prick.Problemet är att pricken inte försvann pga hokus-pokus utan pga att dess livsscykel kräver att den hoppar av fisken för att föröka sig. Så när pricken kommer tillbaka, och det gör den, så är det mycket, mycket mer.Den stackars akvaristen kanske förlorar massvis med sina fiskar och kastar in handduken utan att någonsin berätta för någon att pricken komm tillbaka.Så står det där på nätet i all evighet att för reefer4life69 så fungerade minsann hokus-pokus mot prick. Det kanske funkar för dig också?
Postat 12 timmar sedan12 tim PolyLab Medic innehåller med största sannolikhet ett peroxidpulver. Det verkar som det vid ett fåtal tillfällen har hjälpt till att hindra ett utbrott medans vid andra tillfällen har rapporterats verkningslöst. Vid de tillfällen det verkar ha fungerat så verkar det finnas gemensamma nämnare. Väldigt tidigt i sjukdomen, dosering, tillfälle för doseringen (sent kväll eller tidig morgon), UV-C, moget akvarium och välmående fiskar (innan sjukdomsutbrottet). Det är inget preparat som jag skulle rekommendera som en mirakellösning. Jag har fått "vita prick" en gång - då hävde jag det genom en snabb upptagning av de fiskar som visade symptom - sedan TTM under sju dagar för dem (två clowner) samt ökning av Ozonet (jag körde det då) i huvudkaret. Fiskarna klarade sig och sjukdomen försvann. Viktigt var att det var ett moget kar med relativt mycket koraller och plus 2 år gammalt. Sedan dess (elva år sedan) har jag inte haft det även om jag startat ett nytt kar. Sedan starten av det har jag använt en oxidator AMVH Lasse
Postat 9 timmar sedan9 tim On 2019-10-15 at 21:39, Johnny Tveit skrev:Hej SG.Är det någon som vet om detta är någon form av sjukdom eller parasit?Hur kan man åtgärda det? Mvh JohnnyCryptocarion irritans.
Postat 9 timmar sedan9 tim Det finns inga revsäkra mediciner. Det är tyvärr fakta. Alla prep som påstår detta inkl det ovan är verkningslösa.Cryptocarion behandlas med koppar (finns alt, men ej revsäkra de heller). Problemet för dig är att även om du får upp fisken o kan behandla den i sep medicinkar, finns parasiten kvar i systemet då det så länge det finns fiskar så hålls dess livscykel igång. Du blir aldrig helt av med det om du inte kör fisktomt i 4-5 veckor och därefter låtar alla fiskar gå i karantän och vid behov behandling innan din introduceras.En del fiskar kan utveckla viss immunitet mot sjukdomen. Det är förklaringen till att vissa kar kan trots att prick finns, se friska ut. Men om du i ett sådant kar släpper i en ny fisk som inte har immunitet (särskilt fiskar som är känsliga för crypto) så kan den nya fisken få prick. Samt ibland dom gamla med för nu är parasitmängden så hög så deras immunutet räcker inte till.Det finns inga genvägar till detta. Men låt dig inte nedslås. Vi har alla varit där och slarvat med karantän, och därmed fått in cryptocarion i systemet. Jag hade i ditt fall inte gjort nånting, om du inte är beredd att göra ett riktigt stort omtag och köra fiskfritt i 5 veckor. Mata fisken rikligt om den äter, och hoppas att den reder upp det mha av sitt immunförsvar. Crypto är inte alls lika dödligt som odinium(sammetssjuka, velvet). Det senare är en mkt farligare sjukdom med nästan 100% mortalitet, där också de flesta andra fiskar stryker med på grund av den snabba livscykeln odiniumparasiten har. MEN som sagt, detta du har är inte Imodium utan cryptocarion. Mitt råd (du behöver inte följa det) är att du INTE medicinerar eller doserar ngt. Enligt mig är det som sagt helt verkningslöst, och kommer bara i värsta fall förstöra din balans, i bästa fall inte vare sig göra gott eller ont.Jonas
Postat 8 timmar sedan8 tim 1 hour ago, jonasroman said:Crypto är inte alls lika dödligt som Imodium(sammetssjuka, velvet).Men imodiumparasiten är bra mot diarré! Amyloodinium ska det nog vara. ;)
Postat 4 timmar sedan4 tim 3 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:Men imodiumparasiten är bra mot diarré! Amyloodinium ska det nog vara. ;)haha, underbar felstavning av mig (eller autocorrect....skrivit Imodium för ofta). haha, jag tackar för rättelsen och ändrar direkt:-)Jonas
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.