Gå till innehåll

Länkar till belysning mm


acuario

Rekommenderade inlägg

  • Svar 60
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Den är till ett framtida projekt....

har ingen lampa och det ingick ej kabel.... så den lyser ej än, men lägger upp bilder på hur den ser ut

ska köpa 2x150w av han när han får in mer i sortimentet :)

en "lys" recension kommer när jag fått lampa :)

post-2263-14468912734545_thumb.jpg

post-2263-14468912734721_thumb.jpg

post-2263-14468912734892_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

fixat beg testlampa och kabel... åå de lyser :)....starkt

surrar lite lite i början, men min 150w´are surrar 10ggr mer....

hitta även QC Pass på den 16jan 2006. (köpte den i april/maj)

lägger även upp någon bild för de teknikkåta

post-2263-1446891275374_thumb.jpg

post-2263-14468912753858_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
hehe

Water Cooled Lighting

600w-water-cool-reflect-i.jpg

Undra varför?

Det är väl inte aktuellt längre, men troligen beror det på att vatten har såväl bra värmeledningsförmåga som relativt hög värmekapacitet. Med andra ord kan det ta emot mycket värme med lågt flöde.

Luftkylda armaturer finns som bekant också, men de blir mindre effektiva pga att luften leder värmde dåligt, detta kompenseras med högre flöde.

Den vattenkylda armaturen är troligen tystare än en luftkyld och jag vågar nästan sätta pengar på att kylningen är markant mer effektiv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte Coralvue 10 000 K på PWSS i fjol och var inte riktigt nöjd.

Efter ett år hade de tappat färgen helt så jag bytte mot två jag hade liggande. Beställde två till på en Tysk webbutik eftersom jag behövde komplettera för mitt 1550 på väg till uppstart. De hade en helkass rosa ljusfärg litet liknande gamla Grolux lysrör. Jag köpte två BLV10 00 K för att jämföra. Bild ett och två är Coralvue köpt ifjol på ena sidan och BLV på andra och omvänt eftersom det är litet olika inredning till vänster och höger. Bild tre är en ny Coralvue jämfört med BLV.

post-1204-14468912805668_thumb.jpg

post-1204-14468912805888_thumb.jpg

post-1204-14468912806105_thumb.jpg

Du har rätt Jörgen! Coralvue suger! Och de nya är allra värst.

Ingen färgredigering är gjord i bilderna. Vitbalans 10 000K i kameran.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...

Håller helt med wrang! Hade en gul/grön sken med min 250W 14000K BLV. Först när jag bytte ut min 2x39W D&D rör till Fauna Marin Actinic blue (AquaScience) blev det faktiskt det ljuset jag ville ha.

Fiend jag TYCKER att FaunaMarin actinic rör + BLV 14000K är en LYCKAD kombination. Tror samma gäller för BLV14000K och Osram67.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där är jättesvårt. Själv tycker jag t.ex att CoralVue 14K ger ett helt underbart sken, medan andra anser att det är för blått eller vitt?

Min BLV 20K ger ett jättefint ljus, medan AM 13K ger ett helt klart pissgult sken... andra tycker det är toppen.

Jag tror att du kommer att få laborera ett par vändor med olika ljuskällor och själv komma underfund med vilken kombination som känns bäst. Några stöttestenar som i vilken färgtemperatur korallerna mår bra får man väl ha som prioritet, i övrigt är det bara din egen syn som är den slutliga domaren...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det blir att satsa på BLV 14k. Det är en förhållandevis "billig" lampa. Köra först med 3x 250w. Sedan kanske utöka med en till 250w om jag känner det behövs.

Och i så fall byta lampor om jag skulle känna att BLV14k inte är något för mig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tips: Köp en av varje "tänkvärd kandidat" och kör dom samtidigt. Då kan du enkelt bara sälja bort dom andra.

Hellre det och ta smällen med att behöva sälja dom begagnat än att man inte är nöjd med 3st helt nya lampor...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...