Gå till innehåll

Målvärde Po4 och No3


KMG

Rekommenderade inlägg

David Saxby's Nitrat: 2  Fosfat: 0,018 Förhållande: 111:1

 

Water Chemistry 

D-D H2Ocean Pro Reef salt is used exclusively and David carries out 10% water changes on a monthly basis

Whilst the enriched Salt mix maintains Magnesium and the majority of minor elements David doses Strontium and Iodine on an ongoing basis and closely watches his levels via ICP testing.

Calcium and Alkalinity are maintained by the use of a large Deltec Twin-Tech Calcium Reactor.

Nitrate is kept at a level of around 2ppm by the Deltec Nitrate Reactor whilst Phosphate levels are controlled by Rowaphos at a level of 0.018 mg/l

Aquarium Alkalinity 7-8dkh , Calcium 440- 450 pm 

 

https://www.theaquariumsolution.com/content/david-saxbys-aquarium-18

sigSeries_dsaxby.jpg

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppla hoppla, men intressant ändå. Har du problem med cyano? Enligt Jonas Roman, om jag inte minns helt fel, så är det i stort sett bara RedSeas test för nitrat som stämt med hans ICP-OES tester.

Nope ingen cyano vad jag vet lite bruna (dino?) eller så är det kisel alger i sanden som kommer och går.

Har haft både gröna och röda cyano så skulle säga att ingen cyano i akvariet


Hittade lite Kno3 så test med att dosera 5ml på mina 600 liter vatten

(40gram kno3 till 460gram vatten
1ml höjer 0,5ppm)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Jonas Roman, om jag inte minns helt fel, så är det i stort sett bara RedSeas test för nitrat som stämt med hans ICP-OES tester.

Japp läst det samma så köpte ett test redsea

 

Skickade in mitt tritontest imorse med posten

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-02-25 at 13:10, Locutus sa:

2 år gammalt kar, med diverse stabilitetsproblem gällande PO4.

NO3 stabilt sedan jag började med Vodka/Ättika för ca 6 månader sedan

NO3 2,5-5  salifert

PO4 0.03-0.25 salifert

 

Ska tillägga att jag haft cyanoutbrott oavsett vilka näringsvärden jag haft (låga och höga)!

Hej!

Intressant, för jag misstänker att de flesta av oss tar miste på cyano och dino allt som oftast. Säkrast är att titta i mikroskop. Finns billiga och bra som går via USB eller micro USB på eBay mm. Väl värt att veta för behandling/justering av vattenvärden mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat test No3

——

Test om 5min klart 22:00 får se hur värdena blir nu med lite kno3 doserat

 

 Edit

Klart skillnad med blotta ögat att det går åt rosa men ej solklart med kartan/mallen skulle nog säga

No3 = 0-1

 

IMG_4057.thumb.jpg.0fdaa7fc0091774bd127b7a2b87d0063.jpg

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, wrang sa:


Nope ingen cyano vad jag vet lite bruna (dino?) eller så är det kisel alger i sanden som kommer och går.

Har haft både gröna och röda cyano så skulle säga att ingen cyano i akvariet


Hittade lite Kno3 så test med att dosera 5ml på mina 600 liter vatten

(40gram kno3 till 460gram vatten
1ml höjer 0,5ppm)




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan rekommendera mikroskop. Finns billiga och bra som ansluts via olika USB. Tror de flesta av oss tar miste allt som oftast och sätter in fel behandling och justering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte fått det hela om bakfoten så blir vattenvärden på rev i Australien:

 

1 Micro mol No3 = ca 0.77 ppm (mg/l)

Mellan 0.077 ppm och 3.85 ppm No3 på rev

 

1 Micro mol Po4 = ca 0.84 ppm (mg/l)

Mellan 0.025 ppm och 1.14 ppm Po4 på rev

Screenshot_20200226-214404_Samsung Internet.jpg

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, KMG sa:

Om jag inte fått det hela om bakfoten så blir vattenvärden på rev i Australien:

 

1 Micro mol No3 = ca 0.77 ppm (mg/l)

Mellan 0.077 ppm och 3.85 ppm No3 på rev

 

1 Micro mol Po4 = ca 0.84 ppm (mg/l)

Mellan 0.025 ppm och 1.14 ppm Po4 på rev

Screenshot_20200226-214404_Samsung Internet.jpg

Blev helfel med den automatiska omvandlaren online. Stort eller litet O gjorde att det blev Nobelium i stället för Nitrat och Polonium i stället för Fosfat...

 

Så...

 

PO4 1 micromol = 0,09497 mg/l

Mellan 0.0028491 ppm och 0.1709 ppm

 

NO3 1 micromol = 0,062 mg/l

Mellan 0,0062 ppm och 0,31 ppm

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall inte glömma att ICP tester (t.ex Triton) tar med organisk bunden fosfat i mätningen.

Det kan vara anledningen till att somliga får högre värde på fosfat med Tritons test än med Salifert. Skall man tro på dessa siffror bör man alltid ha mer fosfat än 0,1 mg/l på Tritontest.

Det som snurrar till detta ytterligare är att bara en del av den organiskt bundna fosfaten kan tas upp av koraller och att den delen är olika för olika koraller. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, stigigemla sa:

Man skall inte glömma att ICP tester (t.ex Triton) tar med organisk bunden fosfat i mätningen.

Det kan vara anledningen till att somliga får högre värde på fosfat med Tritons test än med Salifert. Skall man tro på dessa siffror bör man alltid ha mer fosfat än 0,1 mg/l på Tritontest.

Det som snurrar till detta ytterligare är att bara en del av den organiskt bundna fosfaten kan tas upp av koraller och att den delen är olika för olika koraller. 

Förstår inte riktigt varför du vill ha mer än 0,1 på en tritontest. Mina Triton visar ca 3 gånger mindre än mina Hanna tester. Triton cetrifigurerar proverna - det är minimalt med organiskt fosfor som kommer med.

 

Organiskt fosfor kan bara tas upp av koraldjuret (mat) och oorganiskt fosfor kan endast tas upp av zooxantheller via fotosyntes. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Organisk fosfor i form av proteiner bör väl inte centrifugen ta om de är små?

Jag är inte säker på vad koralldjur kan ta upp genom cellväggarna. Man har ju mätt upp till 100x högre koncentration av vissa spårämnen i kroppshålan hos koraller. Om fosfor var med bland de anrikade ämnena minns jag inte. Jag läste det antagligen 2005 bland artiklar eller länkar på Advanced Aquarist. Detta skulle vara en anledning till att koraller kan överleva i mycket näringsfattiga vatten och att deras zooxanteller får mera näring så än alger utan värddjur.

Jag tror det var försök i sluten vattenvolym så det var inte att korallerna åt plankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att jag såg något om dygnsvariation på fosfat i denna tråd men hittar inte det nu....

Hur som helst, jag har legat ganska lågt en period nu, mäter med Hanna low Range, phospurus, mätte 2 i onsdags, 8 i fredags, både gångerna på kvällarna. Idag mätte jag em gång i morse kl 09, mätte då 22.... Tänkte inte så mycket på det, har matat friskt för att inte nolla och har inte bytat fosfatremover senaste 4 veckorna, har en flakväxande monti som fått lite vita fläckar senaste veckan, så jag tror på de relativt låga värdena samtidigt som det skulle kunna sticka till runt 20 över helgen...

Men så tog jag ett test nyss, kl 20.30 och mätte då 2! Svänger fosfat så mycket över dygnet, aldrig reflekterat över det innan, visst kan där vara en viss mån mätfel, men har kört med Hannan under lång tid och alltid konsistenta resultat!

Ligger runt 1 i nitrat (fast med Salifert) 

Ändrat av MattiasN
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering då från mig då även jag gjorde ICP i samband med den mätning jag lämnade tidigare.

Jag fick ju då 0.00 på Hanna fosfat (inte phospurous då jag har slut på reagens till den)

 

Marine Lab gav följande

P: 0.0107

PO4: 0.0328

 

Så jag får anse att mitt fosfat ligger OK eller i den högre skalan av OK, beroende på preferens, trots upprepade mätningar av 0 under längre tid.

Intressant dock är att potentialen av höjd fosfat är låg iom det lägre värdet av phosph, vilket jag kanske tänker fel nu men bör innebära att jag har bra buffert och att överföringen till organiskt upptagbart po4 är bra.

Men det var även i linje med vad jag misstänkt, därav att jag enbart börjat dosera KNO3 och inte KH2PO4 ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, zacke sa:

Uppdatering då från mig då även jag gjorde ICP i samband med den mätning jag lämnade tidigare.

Jag fick ju då 0.00 på Hanna fosfat (inte phospurous då jag har slut på reagens till den)

 

Marine Lab gav följande

P: 0.0107

PO4: 0.0328

 

Så jag får anse att mitt fosfat ligger OK eller i den högre skalan av OK, beroende på preferens, trots upprepade mätningar av 0 under längre tid.

Intressant dock är att potentialen av höjd fosfat är låg iom det lägre värdet av phosph, vilket jag kanske tänker fel nu men bör innebära att jag har bra buffert och att överföringen till organiskt upptagbart po4 är bra.

Men det var även i linje med vad jag misstänkt, därav att jag enbart börjat dosera KNO3 och inte KH2PO4 ännu.

Hur ser det ut i karet? Haft problem med cyano eller dino?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De sitter ihop i samma system, så samma vatten. Men jag tog vattnet till testet från fraggdelen.

De jämförande tester jag gjort visar att det inte skiljer sig mellan delarna.

Ändrat av zacke
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...