Gå till innehåll

Massor med Nano


Capote

Rekommenderade inlägg

Läser här var och varannan dag på SG om nystartade nano. Är i Köpenhamn och jobbar och passade på att kika in på akvariudstyr och såg flera nano med olika tillbehör där också. Det verkar vara "hett" just nu med nano. Såg t.ex. ett på endast 18 liter med en clown i.

Jag vill inte att vara negativ till detta utan det är positivt att folk håller på med saltvatten och flera av nano-ägarna här på SG har dessutom en större burk. Tycker dock att trenden är lite märklig eftersom jag menar att det faktiskt är svårare med en liten saltburk än en större på alla sätt. Svårare att få vettig rening, svårare att få vettig belysning, svårare att få de kemiska och biologiska processerna att funka, sammanfattningsvis svårare att få en stabil miljö som man klarar långsiktigt. Kanske till och med dyrare än ett lite större där man kan använda "vanliga" prylar.

Nu har jag inte provat nano så alla som tycker att Capote inte borde uttala sig i ämnet har helt rätt, å andra sidan vore det kul att få lite diskussion kring detta. Vad är rätt och vad är fel avseende nano ?!!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett trettiotvåliters nano med låg besättning och tycker det håller sig ganska så stabilt. Antagligen beror det på att jag har så lite djur i. En clown skulle jag aldrig sätta i eftersom de behöver förhållandevis mycket mat för sin storlek. Räkor går bra och kanske mindre fiskar med mindre ämnesomsättning t. ex Amblygobius Rainfordi.

Men jag sålde mina kirurger eftersom palettkirurg, gul kirurg och segelfenan inte gick bra i ett 1,5 meters kar när de började bli stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att det är åt helv.. med detta pushande för nano som lockar nybörjare och andra utan några som helst kunskaper. Nano är för mer erfarna saltisar och inte till kreti och pleti. Ett lagom kar för nybörjare bör vara mellan 200L och uppåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med Svärd om att ett lämpligt kar för nybörjare är minst 200 liter. Gärna 400 så att man kan ha mer av det vaniga fiskurvalet.

Nano tycker jag är jättekul också men inte för clowner och t. ex kirurger som någon hade blivit pålurad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Måste bara lägga mig i debatten. Startar ett 80 nano just nu. Och ja, jag är nybörjare på saltvatten.

Har hållit på med sött länge och dyker mycket och har ett stort intresse för koraller!

jag valde att starta ett nanokar för att de initiala investeringarna ÄR betydligt mindre i ett litet kar änn i ett stort.

Min syn är att om och när något går fel. Vilket jag kommer att göra så är skadorna och kostnaderna mindre i ett litet kar änn i ett stort.

Som i dykning "If you bring technical gear underwater, the question is not if it will leak the question is WHEN it will leak".

Om man har ett akvarium är frågan inte om något komnmer gå fel utan när det kommer att gå fel. Om man inte har den inställningen tror jag att man kommer att bli mycket besviken på akvariehobbyn oavsätt om det är sött eller salt vi talar om!

Och ja man måste vara mycket mer nogran med vattenbyten och mätningar i ett litet kar.

Och det gäller att förstå att man inte kan belasta ett litet ekosystem lika hårt som ett stort.

/En dykare som gått direkt från det riktigt stora akvariet till det riktigt lilla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det är troligt att något kommer skita sig nån gång under ett kars livslängd men i ett stort kar med större vattenvolym tar det längre tid för att det ska gå helt åt he**ete.

Saken är ju också den att man kommer alltid vilja uppgradera med tiden så i längden blir det dyrare hur som.

Föresten, varför dra upp en tråd som har ett år på nacken?

Mvh micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror egentligen att det inte är svårare att börja med Nano.

Det gäller egentligen bara att undvika det vanliga felet: Överbefolkning.

Två percula clowner är nog för ett 80 liters och två occelaris mer än nog. Har man sedan dessutom eremiter, snäckor, räkor och mera fisk är karet klart överbelastat och behöver noggrann övervakning.

Om man söker lämpligare fiskar med lägre ämnesomsättning och minskar på mängden andra djur har man betydligt större chanser till flera år i drift.

Vitsen med nano är ju att man har chansen att få uppleva de små djur som inte visar sig i ett större kar med tät fiskbesättning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...