Gå till innehåll

Då så ska jag starta bygget


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

istället för att göra en ny tråd så ändrar jag lite i min första!

Är inne på att göra en ytavrinningsbox,

men har även funderingar på att borra ett hål i bak sidan på akvariet och använda det som avrinning till sumpen!

Vad tror ni om det! eller blir det risk att akvariet spricker om man gör så, antar att det blir försvagat, men e det någon som testat

man kan kanske förstärka det på något sätt.

alltså inget hål i botten utan i bakstycket i över kanten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Jag är själv relativt ny men vill gärna dela med mig av mina erfarenheter och svara på dina frågor.

När det gäller sumpens storlek så är det generellt bättre att ha en större än en mindre. Detta medför till att totalvolymen vatten ökar och att du får plats med mer skummande teknik däri. En större totalvolym bidrar till en ökad stabilitet av vattnets kvalité (speciellt buffringskapaciteten) och är en anledning till att många förespråkar en större volym (över 200l). Så, ju större desto bättre!

När det gäller skummare så finns det massor av modeller att välja på. Dom två huvudtyperna är följande: Venturi (luft sugs in av vattenpumpen och en impeller piskar sönder bubblorna till microbubblor, eller trä/sten-utströmmarmodellen (luften går igenom en träbit/sten som bryter upp luften till mikrobubblor). Venturimodeller tror jag är den som dom flesta skulle rekommendra då den behöver mindre underhåll och håller kapaciteten längre/är mera effektiv än utströmmaren som annars måste bytas ut med jämna mellanrum. När det gäller vilken kapacitet på skummare så tror jag dom flesta håller med om att det är bättre att överdimentionera, och att det är bättre att skummaren tar bort mycke skit + lite nyttigt än att den bara tar lite skit och inget nyttigt (korallreven är ändå näringsfattiga). Nästa sak att tänka på är att om du nu ska ha en sump, vill du att skummaren ska sitta i den eller ska den vara extern? Mitt råd är att ha den i sumpen (en god anledning är om det blir läckage).

När ditt kar är klart för start och allt är kopplat (efter 1 till 2 dygn med kranvattenstest) så kan du fylla karet med osmosvatten. När det är fyllt så starta alla pumpar och värmaren. När vattnet nått ca. 25-26 grader så häll i den mängd salt som du beräknat (35-26g salt / l vatten) direkt i huvudkaret (eftersom det ändå är tomt). När vattnet blandats och cirkulerats (och syresatts) i mer än 24 timmar så kan du köpa och ha i levande sten. Ska du ha sand så ha i det då ochså om du vill (men sand blir en liten algmagnet utan underhåll). Det lär bli grumligt, men det brukar försvinna efter några timmar. Bäst är att placera all sten (utan någon sand) på botten av karet så att det blir så fria ytor på stene som möjligt. Sen låter du karet vara i 3-4 veckor och kollar pH, KH, Nitrat och nitrit med 3-4 dagars mellanrum och observerar.

När det gäller alger så går nog ingen säker. Många faktorer kan bidra till alger: belysning, låg cirkulation, överskott av näringsämnen (i.e sillikater från kranvattner och fosfater. För att minimera algtillväxten kan du avvakta med belysningen helt i början (ingen större fara om kalkalger försvinner, dom kommer igen senare). Ett annat gott råd (som jag önskar att jag hade gjort från dag 1) är att ha ett fosfatfiler eller en strumpa med fosfatbindande medel i (i.e inne i sumpen). Detta tar bort en stor bidragande faktor till många alger. Nät det gäller vattenbyten så kan du nog avvakta under inkörningen (1-2 månader). Dessvärre är inget av detta någon garanti till att du ej får uppleva några alger eftersom alla få en blomning förr eller senare.

När du efter minst 3 veckor ej kan påvisa nitrat eller nitrit så är det dags att skaffa lite levande till karet, dock lite i taget! Den flora som sitter i levandestenen är anpassad till den belasting som karen håller för stunden (vilket då är noll!). Därför ska du befolka akvariet sakta då detta tillåter floran att anpassa sin storlek till att bryta ner dom biproduket som dom nya invånarna avger. Överbelastar du för mycket, oavsett när under karets livstid, så kommer du att uppleva ett överskott av slaggprodukter och en överbelastad flora som inte hinner med att bryta ned det (ammonium -> nitrit -> nitrat -> kväve) som kan påverka allt i karet negativt och eventuellt ta kål på fiskar och övriga djur. Viktigast är att nitrit är lågt/obefintligt då detta är direkt toxiskt för djur i högre nivåer. En viss mängd ammonium (urinämnen), nitrat och fosfat är normalt, dock ska dessa vara låga. Höga fosfatvärden hämmar upptaget av kalcium hos koraller och kalkalger, utöver att ge näring åt alger. pH och KH är ett helt annat kapitel, liksom kalcium och övriga spårämnen. Men dessa bör du inte oroa dig över under uppstarten. Mycket av detta beror också på vad du ska ha i ditt akvarium och bör anpassas därefter då olika typer av koraller kräver olika spårämnen (kalcium, magnesium, strontoum, jod, järn, magnesium, jod, etc.).

Jag hoppas detta ger dig lite hjälp, och experterna får gärna rätta mig om dom inte håller med.

M.v.h

Peter

PS. ursäkta alla stavfel, det är trots allt helg =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Sa ju att experterna skulle svara! Här har du än som kanske inte hållt på så länge men han är nogrann. Det var hans tråd jag tyckte du skulle följa för att den är skitbra!

Läser nogrannare i texten senare!

Peter:

Du är så ödmjuk. Du kan väldigt mycket teoretiskt och är nogrann. Erfarenheten kommer. -respekt

EDIT:

Nu han jag läsa ordetligt då barnen lugnat sig. Jag tror inte någon kommer ha några stora synpunkter på Peter skriver. Kan bara säga att det är en super bra sammanfattning av vad jag har kunnat läsa till mig. Börja nu fundera på vad som står i texten. Det som inte belyses i texten är kanske att de flesta verkar ha problem med att det blir för varmt snarare än kallt. Ett sätt att slippa värme i karet är att ha pumpar extern med större risk för läckage. Samt att det låter mer om pumparna om de står externt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om att ha skummaren Deltec MCE 600 ??

Eller har ni något annat förslag?

Ska ha den i sumpen.

och så funderar jag på pumpen Eheim 1250 eller AS New-Jet 1700 ganska mycket pris skillnad på dom dock

Vad bör man ha för belysning! Finns ju väldigt mycket att välja på.

Vad tycker ni e bäst?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om att ha skummaren Deltec MCE 600 ??

Eller har ni något annat förslag?

Ska ha den i sumpen.

och så funderar jag på pumpen Eheim 1250 eller AS New-Jet 1700 ganska mycket pris skillnad på dom dock

Vad bör man ha för belysning! Finns ju väldigt mycket att välja på.

Vad tycker ni e bäst?

Jag har inte din storlek på kar och kan med andra ord inte mycket om dessa skummare. Dock fick jag bra info om belysning i denna tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9828&page=2 En del är välldigt basik men endel nyttigt är detr också. Jag har själv valt att esta att bara ha T5 rör som belysning främst pga att de ger mindre uppvärmning av akvariet. Dock låter det på de erfarna att det inte kommer räcka om man ska ha ljuskänsliga koraller. Så åter igen hamnar det i vad din tanke är med karet.

Hur djupt är ditt kar? Djupt påvärkar kravet på ljuskälla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en MC500 och den är nästan lika dan fast den monteras i karet/sumpen, MCE600 hänger du på sidan av karet och är ca 1000lappen dyrare. Belysning... ja du... själv har jag en 150w Mh som jag köpte här på forumet (mycket snabb,smidig och bra affär) som jag kompleterar med 2x20w t8 "BLårör". Min retur pump "cirkulation" ligger på 3200L/h som är kopplad till en SCWD "vågmaskin" som växlar flödet från en sida till den andra, och ett ytter filter (1100L/h) som ska fyllas med levande sten, aktivt kol och lite phosfat remover "i förebyggande syfte".

tanken var att jag skulle starta som "lowtech" med 1mj1000, 1miniflotor och 4x39w t5 till mitt 150 liters aluramskar...... ångrar inget.....än

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en MC500 och den är nästan lika dan fast den monteras i karet/sumpen, MCE600 hänger du på sidan av karet och är ca 1000lappen dyrare. Belysning... ja du... själv har jag en 150w Mh som jag köpte här på forumet (mycket snabb,smidig och bra affär) som jag kompleterar med 2x20w t8 "BLårör". Min retur pump "cirkulation" ligger på 3200L/h som är kopplad till en SCWD "vågmaskin" som växlar flödet från en sida till den andra, och ett ytter filter (1100L/h) som ska fyllas med levande sten, aktivt kol och lite phosfat remover "i förebyggande syfte".

tanken var att jag skulle starta som "lowtech" med 1mj1000, 1miniflotor och 4x39w t5 till mitt 150 liters aluramskar...... ångrar inget.....än

Det står att Mce 600 monteras i akvariet eller sumpen, jag kanske har fel:snurrig:

måste man ha någon speciell lysramp till rören med tanke på saltvattnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står att Mce 600 monteras i akvariet eller sumpen' date=' jag kanske har fel:snurrig:

måste man ha någon speciell lysramp till rören med tanke på saltvattnet?[/quote']

man ska väl/bör ha vatten täta fatningar.

nja skummarn hänger på sidan och tar vattnet ur karet/sumpen och skickar tillbaka det aaa se bild

post-2263-14468912567152_thumb.jpg

post-2263-14468912567225_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sand i sumpen? Du ska inte ha sand i hela sumpen då du kommer få problem med att den sugs in i tekniken då. Om du ska sand i sumpen beror på om du vill dela in sumpen i fack och du har plats för mer än teknik där. Om du läser dessa 2 artiklar ser du lösningar https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=171&Itemid=80 och https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=172&Itemid=80 .

Om du anväder sand i sumpen är det för att få till en biologisk rening. Om du läser dessa om biologisk rening här https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=113&Itemid=80

Nu har du lite och läsa.;) Jag tycker det är bättre att hänvisa till artiklarna än att ge ett sammanfattat svar dåp ag inte har tillräcklig erfarenhet. Sen vet jag att du jämförde hur jag och Dez3d hade byggt våra sumpar. Vet inte om du fick tillräckligt med svar där. Jag valde att använde metoden sump med refugium men vet att Hbmannen som hade mitt kar före mig inte fackindelade sumpen alls.

Nu när jag ändå länkar lite så tänkte jag tipsa om en bra bok också: https://www.saltvattensguiden.se/produktguide/showproduct.php?product=73&sort=2&cat=3&page=1 Den ger en bra kunskap om hur revet fungerar och är då ett bra stöd för att utveckla kunskapen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som har tipps på bra affärer som säljer saltvattens utrustning via nätet? (gärna svensksida)

Här har du länkar till svenska butiker. https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_weblinks&catid=104&Itemid=4 Dock finns det länkar till utlänska också under "Länkar" i liten ovan här. Det är värt att titta runt lite och lära känna handlarna och vad de olika handlarna har för styrkor och svagheter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stort bör jag borra hålet som är till avrinningen till sumpen?

Och hur långt ner bör man sätta det?

Har du tänkt borra hål istället för att ha en överrinningsbox? Om du borrar bör du först tänka ut hur mycket cirkulation du vill ha genom sumpen. När detta är bestämt kontaktar du försäljare av PVC rör som kan hjälpa dig med att säga hur stor dimension du behöver för den cirkulationen.

Om du nu borrar rekomenderar jag dig att använda en standpip durso som avrinning då den ska vara relativt tyst!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du tänkt borra hål istället för att ha en överrinningsbox? Om du borrar bör du först tänka ut hur mycket cirkulation du vill ha genom sumpen. När detta är bestämt kontaktar du försäljare av PVC rör som kan hjälpa dig med att säga hur stor dimension du behöver för den cirkulationen.

Om du nu borrar rekomenderar jag dig att använda en standpip durso som avrinning då den ska vara relativt tyst!

MM funderar på att borra hål eller är det bättre med överriningsbox?

Sen var det där med cirkulation, hur mycket cirkulation ska man ha (e bra)

Och du tack far alla bra svar jag får -respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad som är bäst är säkert en smaksak. Tror ingen kommer säga att det ena eller det andra är bäst. Finns för och nackdelar med båda. Använd sökfunktionen och sök på överrinningsbox men även ytavrinning.

Svaren som jag ger är bara mina sammanfattningar på alla mina funderingar. Har frågat massor och även läst i böcker. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ändrade planer igen :snurrig:

Blir en överrinningsbox.

Frågan är vad man ska ha för retur pump?

Ska man ha en lite kraftigare eller ska man ha två stycken lite svagare? så att man kan placera utblåsen lite olika i akvariet?? (blir då som en kraftig. eller?)

Och sedan! Är det någon som har råd vad jag ska ha för belysning (vet att det beror på vad jag ska ha i) funderar på ett T5 + MH vad tror ni om det?

Det börjar att bli kul nu:ler: om inte allt kostade så mycket ändå:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ändrade planer igen :snurrig:

Blir en överrinningsbox.

Frågan är vad man ska ha för retur pump?

Ska man ha en lite kraftigare eller ska man ha två stycken lite svagare? så att man kan placera utblåsen lite olika i akvariet?? (blir då som en kraftig. eller?)

Och sedan! Är det någon som har råd vad jag ska ha för belysning (vet att det beror på vad jag ska ha i) funderar på ett T5 + MH vad tror ni om det?

Det börjar att bli kul nu:ler: om inte allt kostade så mycket ändå:smiley24:

jag tycker ca 1st 3200l/h kopplad till en scwd "flödes växlare" eller ett T, så flödet kommer från båda hållen.

Mitt system funkar jätte bra. :nöjd:

Lysröret kan mycket om belysning...

tycker personligen att du ska satsa Mh+t5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med dina mått på karet får du inte dit längre T5 än 24w så jag tycker det blir litet opraktiskt med så många rör.

Ett 150w MH kan täcka akvariet bra så det blir enklast och klart billigare än 6 rör.

Det är ju inte fel heller att komplettera med ett eller två actinclysrör. De gör att vakna - somna går mycket lugnare i karet omm det ljuset får gå igång en timma innan MH:n och släckas en timme efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...