Gå till innehåll

Då så ska jag starta bygget


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Du kan använda "T5" PL-rör 55 W, så blir det inte så många rör.

Mått

55 W 53,5cm

36 W 41,5cm

Med dina mått på karet får du inte dit längre T5 än 24w så jag tycker det blir litet opraktiskt med så många rör.

Ett 150w MH kan täcka akvariet bra så det blir enklast och klart billigare än 6 rör.

Det är ju inte fel heller att komplettera med ett eller två actinclysrör. De gör att vakna - somna går mycket lugnare i karet omm det ljuset får gå igång en timma innan MH:n och släckas en timme efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad bör jag ha för storlek på avrinnings boxen?

Funderar på att köpa Eheim 1262 som pumpar 3400 l/tim, som ska sitta i sumpen.

frågan e då om det går att använda måtten på https://www.saltvattensguiden.se/index.php?option=com_content&task=view&id=170&Itemid=80 ?? som ytavrinnings box kommer den att hinna med att svälja vattnet? om inte vad bör jag ha för mått?

Tack på för hand;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Jag vågar inte säga något om kapaciteten utan besvarar din fråga med en annan fråga. Ska du bara ha en pump då den är ganska stor för att vara i sumpen? Det kan finnas fördel att ha minst 2 pumpar som håller cirkulationen för på så sätt ha lite säkerhet om någon pump pajar. Hur många utblås har du tänkt att ha i akvariet efter återmattningen från sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Jag vågar inte säga något om kapaciteten utan besvarar din fråga med en annan fråga. Ska du bara ha en pump då den är ganska stor för att vara i sumpen? Det kan finnas fördel att ha minst 2 pumpar som håller cirkulationen för på så sätt ha lite säkerhet om någon pump pajar. Hur många utblås har du tänkt att ha i akvariet efter återmattningen från sumpen?

nix ska ha en till som går via uvcfiltret men ej via sumpen

bör jag ta en mindre pump från sumpen tycker du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nix ska ha en till som går via uvcfiltret men ej via sumpen

bör jag ta en mindre pump från sumpen tycker du?

Jag har inte erfarenhet att svara hur du bör göra. Nu när jag provkör mitt system har jag en pump som heter AS Newjet 2300 som klarar 2300 l/h till mitt 400 liters kar. Kommer nog byta till en pumpen större då jag har avtappning till ett refugium också via den pumpen!

Kan inte svara bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Jag tror att du inte behöver mycket över 2000l/timme genom sumpen. Vattnet ska inte forsa igenom den, utan låta tekniken och refugiumet bearbeta vattnet. I huvudkaret finns nog ingen större begränsning till vattenflödet utom att koraller och fiskar flyger iväg. Jag tror att en SWCD, som nämnts, kopplat till returpumpen på runt 2000-2500 (med pumphöjden) skulle funka fint för ditt kar med utblåsen på vardera sida och utloppen från UV-c:n. Är det i alla fall för lite drag är det bara att slänga i en Maxi-Jet vartefter för lite extra turbulens. När det gäller överrinningsboxens kapacitet så överdimentionera efter vad returpumpen klarar så att du får lite marginal med vad boxen kan svälja. Ska du bygga en box själv (efter wrangs ritningar) eller köpa en färdig?

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Jag tror att du inte behöver mycket över 2000l/timme genom sumpen. Vattnet ska inte forsa igenom den, utan låta tekniken och refugiumet bearbeta vattnet. I huvudkaret finns nog ingen större begränsning till vattenflödet utom att koraller och fiskar flyger iväg. Jag tror att en SWCD, som nämnts, kopplat till returpumpen på runt 2000-2500 (med pumphöjden) skulle funka fint för ditt kar med utblåsen på vardera sida och utloppen från UV-c:n. Är det i alla fall för lite drag är det bara att slänga i en Maxi-Jet vartefter för lite extra turbulens. När det gäller överrinningsboxens kapacitet så överdimentionera efter vad returpumpen klarar så att du får lite marginal med vad boxen kan svälja. Ska du bygga en box själv (efter wrangs ritningar) eller köpa en färdig?

M.v.h

Peter

Tänkte bygga en själv efter wrangs ritning. Man kanske ska göra en lite överdimentionera den lite och sätta en kran på den så man kan strypa om det skulle bli förmycket.

Tack för tippsen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behöver MC 500 det monterings djupet i en sump? Detta stod i annonsen!

Invändig skummare kan gömmas bakom en glaskiva så syns den inte inne i akvariet.

Mått l/b/h

210x86x397 mm

Effekt: 15 watt

Luftflöde: 200 liter/tim

Minsta höjd för montering i sump 530 mm

Min sump är ju bara 500mm!

Så antar att jag får ta och hitta en annan eller bör jag ha en djupare sump??

Eller fins det andra bra sumpar med annat monterings djup??

Tack på för hand-respekt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behöver MC 500 det monterings djupet i en sump? Detta stod i annonsen!

Invändig skummare kan gömmas bakom en glaskiva så syns den inte inne i akvariet.

Mått l/b/h

210x86x397 mm

Effekt: 15 watt

Luftflöde: 200 liter/tim

Minsta höjd för montering i sump 530 mm

Min sump är ju bara 500mm!

Så antar att jag får ta och hitta en annan eller bör jag ha en djupare sump??

Eller fins det andra bra sumpar med annat monterings djup??

Tack på för hand-respekt

uppfatta också så först.... men det är utrymmet från botten på sump till taket i "sumpskåpet"(om den står på botten)' date=' för att kunna ta av skummkoppen.

Edit.

Länk: http://www.deltecaquariumsolutions.com/skimmers_1.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha då räcker måtten på min sump

ja' date=' om sumpen är 50cm hög, och du har väl lite "mek" utrymme ovanför sumpen

skummarn är ju bara 40cm hög, men behöver ca 13cm ovanför, för att ta av koppen

[i']du få gärna lägga upp någon bild på sump/sumpskåpet

så jag inte fumlar i mörkret... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...