Gå till innehåll

Cyanobakterier - antired


Rekommenderade inlägg

Har haft cyanobakterier (röda slemalger) sen december och orkade helt enkelt inte med att rensa ut skiten varje dag längre. Gick o köpte ett medel som heter Antired.

Det finns en artikel här på forumet om just Antired, så utgångsläget var ju inte speciellt bra då det tydligen är ett riktigt skitmedel som krashar karen.

Aja, bära eller brista, orkade helt enkelt inte med att rensa dessa alger/bakterier längre så jag gjorde allt enligt bruksanvisningen, o dra åt helvete, finns inte en cyanobakterie så långt ögat kan nå och karet ser bättre ut än väldigt länge. Det var 3 dagar sen jag hällde i det.

Så än så länge verkar ju antired gjort precis som det ska. Skummaren skummar dock som aldrig förr, så nåt skit finns det ju i det.

Några reflektioner bara och en artikel till om antired.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grejen med anti-red är väl att det är antibiotika,och att det tar död på nyttiga bakterier oxå,att det fungerar är det ingent tvivel om,jag har en kompis som körde detta en gång,och han fick inte tillbaka cyanot igen vad jag vet,jag har cyano sedan ett tag,men jag väntar ut dem istället.är skraj att döda för mycket nyttigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det verkar kunna ta flera,månader,tror man ska öka skummning och vattenflödet,det är ett gissel för det kommer fast alla värden är bra,och ibland är jag sugen på antired,men mina verkar ge med sig nu,dom sprider sig inte,sitter på ett par platser

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pratade med Metcrue om detta igår och jag har oxså problem med detta på vissa små ställen har haft den nu sedan december tror att det hela beror på övergödning av något i karet. Har testat att öka cirkulationen men utan resultat. Skummaren jobbar som innan har börjat med att göra vecko vattenbyten 20liter i veckan. Ser ut att avta detta skit.

Så några algmedel tycker jag ej om tråkigt att vänta ut det hela men klart värt det om man nu riskerar att ta död på "allt" med detta medel känns bara som en nödlösning.

De jag har är inte som störs tycker jag.

Så innan man börjar ´tillsätta saker så bör man nog kolla/tänka efter vad eller hur det hela kom efter.

I mitt fall tror jag att det var då jag började med Tropic Marin Re-Mineral Marine i December och har slutat med detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik i det längsta dunderkurer....

Röda slemalger gynnas bl.a. av "blåljus". Jag lyckades i min förra burk bli av med dem genom att:

  • Envetet suga upp dem, det går ju rätt enkelt.
  • Minska på tiden då jag hade blåljuset på.

De försvann av detta, men som vanligt kan det ha varit någon annan förändring som jag inte noterade också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Så innan man börjar ´tillsätta saker så bör man nog kolla/tänka efter vad eller hur det hela kom efter.

I mitt fall tror jag att det var då jag började med Tropic Marin Re-Mineral Marine i December och har slutat med detta

Hej Wrang

Jag köpte detta medel efter att du rekommenderat det. Hur menar du att mineralerna bidrar till övergödning? Innehåller denna produkt spår av nitrat/fosfat/silikat? Jag trodde inte mineraler dvs saltmixen minus saltet i detta fall bidrog till tillväxt hos alger, men jag kan säkert ha fel. Borde inte tätare vattenbyten innebära mer alger i så fall om man utgår från att nitrat/fosfat/silikat inte är ett problem?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan

Jag har nu också fått problem med Cyanobakterier. Akvariet har varit igång i ca 1år och för 1.5 månadersen så lade jag in sand/grus. Mitt Ca värde var välldigt lågt just då också, så det var antagligen sanden i kombination av lågt Ca som gav dem möjlighet att föröka sig.

Nu har jag dem överalltpå gruset samt lite på stenen. Vad skall jag göra för att bli av med dem.

Mitt Ca är påväg mot 360ppm men det tar tid, har ingen Ca-reaktor. Mitt Kh brukar ligga mellan 12-14.

Helst så vill jag inte använda antired, har hört både positivt och negativt om det.

Byta vatten vill jag helst inte heller tillför förmycket näring till de andra algerna.

Några förslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Wrang

Jag köpte detta medel efter att du rekommenderat det. Hur menar du att mineralerna bidrar till övergödning? Innehåller denna produkt spår av nitrat/fosfat/silikat? Jag trodde inte mineraler dvs saltmixen minus saltet i detta fall bidrog till tillväxt hos alger, men jag kan säkert ha fel. Borde inte tätare vattenbyten innebära mer alger i så fall om man utgår från att nitrat/fosfat/silikat inte är ett problem?

Mvh

Peter

Nja jag é ej så duktigt vad det innehåller exakt men det var nog ändå ej detta för jag har kvar dessa alger fortfarande

Har du fått detta själv nu med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag é ej så duktigt vad det innehåller exakt men det var nog ändå ej detta för jag har kvar dessa alger fortfarande

Har du fått detta själv nu med?

Nej men jag har problem med en annan rödalge. Denna fanns dock innan jag började dosera mineralerna och jag har inte märkt någon förändring sedan jag började använda produkten vad gäller alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...