peterj66 Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 NÄgon som vet vad detta Àr? Den Àr mörkbrun , slemmig och kommer fram mer under dagen. Det Àr slemmiga strÄn pÄ 3-4 cm och ett par millimeter tjocka. Om man rör runt sÄ gÄr de sönder i smÄbitar  Citera
peterj66 Postat 12 april 2020 Författare Postat 12 april 2020 Kan dinoflagellater vara mörkbruna? Citera
mikoto Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 De brukar inte vara det, det Àr inte cyano dÄ? Tycker det ser ut som cyano. Försvinner det över natten och dyker upp pÄ morgonen igen? Citera
peterj66 Postat 12 april 2020 Författare Postat 12 april 2020 (Ă€ndrat) Ja det gör det. Jag har haft bĂ„de grön och röd cyano tidigare men inte brun. Ăndrat 12 april 2020 av peterj66 Citera
mikoto Postat 12 april 2020 Postat 12 april 2020 Kanske Àr lite skev fÀrgbalans pÄ din bild ovan. Tycker det ser ut som en djup vinröd fÀrg dÀr. Men ser pÄ detaljer att fÀrgbalansen som sagt nog Àr ganska skev Ät det blÄ hÄllet Citera
peterj66 Postat 12 april 2020 Författare Postat 12 april 2020 Ja, kan vara en aning blÄljus i den bilden Citera
peterj66 Postat 13 april 2020 Författare Postat 13 april 2020 Kollat i dagsljus och algen Àr definitivt mörkbrun. Inga synliga bubblor pÄ den heller. Citera
Christian J Postat 14 april 2020 Postat 14 april 2020 Jag tror jag har nĂ„got liknande. Började dyka upp pĂ„ sanden för 2,5 mĂ„nader sedan, 1-2 veckor efter att jag lagt i ny sand (körde med bar botten halvĂ„ret innan); först som ett tunt chokladbrunt puder över sanden, senare mörkbruna sjok som pĂ„ dina bilder. Pudret försvinner under natten, men inte de tjocka sjoken. Rör jag om i sanden Ă€r belĂ€ggningen tillbaka redan efter ett par timmar, alltid pĂ„ samma stĂ€llen.  Jag hade omĂ€tbar NO3 och PO4 nĂ„gra mĂ„nader innan detta, men algerna dök alltsĂ„ inte upp förrĂ€n efter att jag la i sand. Senaste tvĂ„ veckorna har jag höjt NO3 till 5ppm NO3 och PO4 till 0,03ppm, men algerna har inte pĂ„verkats alls av detta.  Det kan inte vara diatomĂ©er? Ăr just i begrepp att köpa ett enklare mikroskop för att fĂ„ klarhet. 1 Citera
peterj66 Postat 15 april 2020 Författare Postat 15 april 2020 Jag har egentligen ingen aning om vad det kan vara. NÀr jag drog igÄng min algskrubbare sÄ fick jag bukt med de gröna hÄralgerna och dessa bruna dök upp i stÀllet. DÄ lÄg PO4 pÄ 0.11 enligt Triton och NO3 pÄ 2 enligt Salifert. Sen dess har jag minskat matning och gjort vattenbyten sÄ jag borde rimligtvis ha lÀgre PO4 nu. TÀnkte slamsuga botten vid nÀsta byte för att se om det hjÀlper. Blir spÀnnande att se vad du fÄr reda pÄ nÀr du kollar i mikroskop Citera
Christian J Postat 17 april 2020 Postat 17 april 2020 (Ă€ndrat) Nu har jag försökt titta i mikroskopet (leksaksmodell frĂ„n Teknikmagasinet). Med blotta ögat under stark belysning ser fĂ€rgen pĂ„ provet vinröd ut pĂ„ objektglaset.  Vid 900x förstoring sĂ„g jag först mĂ„nga smĂ„ runda, ljusa skepnader, men dessa rör sig varje gĂ„ng jag blinkar sĂ„ det Ă€r nog frĂ„n mina egna ögon. Skall försöka posta bilder istĂ€llet.      Ăndrat 17 april 2020 av Christian J Citera
Christian J Postat 17 april 2020 Postat 17 april 2020 Detta Àr det enda jag sett hittills:  900x förstoring, jag har Àven ökat skÀrpan lite i bildbehandlingsprogram.  Samma som ovan i lÀgre förstoring. Citera
Christian J Postat 21 april 2020 Postat 21 april 2020 Efter att ha tittat lite noggrannare verkar det som nedanstÄende Àr den vanligaste sorten, ser ut som Cyano vad jag förstÄr? Kornen pÄ bilderna i föregÄende post har jag inte sett nÄgot mer av alls.  1 Citera
Christian J Postat 21 april 2020 Postat 21 april 2020 KÀnns som om jag kapat trÄden nu, men mÄste nÀmna en mÀrklig sak. Det vÀxer Àven gröna trÄdalger pÄ precis samma sandytor dÀr cyanon frodas, dessutom tror jag att flödet Àr lÀgre dÀr, sÄ kanske bÄda tvÄ gynnas av detritus i sanden? Men dÄ borde vÀl Àven min sjögurka vara dÀr och leta efter mat, men tvÀrtom verkar den undvika just detta omrÄde. Kan det vara gifter frÄn cyanon som avskrÀcker sjögurkan? Jag har nu ökat flödet i det drabbade omrÄdet, om inte det hjÀlper funderar jag pÄ att tvÀtta delar av sanden.  HÀr ser man sand med gröna trÄdalger tÀckta av cyano (den senare ser rödare ut pÄ bild Àn i verkligheten):  Gröna trÄdalger och cyano i 400x förstoring:  Vad Àr den tjocka "stjÀlken" nedan för nÄgot? Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.