GÄ till innehÄll

Ny alg, nya utmaningar


peterj66

Rekommenderade inlÀgg

Kanske Ă€r lite skev fĂ€rgbalans pĂ„ din bild ovan. Tycker det ser ut som en djup vinröd fĂ€rg dĂ€r. Men ser pĂ„ detaljer att fĂ€rgbalansen som sagt nog Ă€r ganska skev Ă„t det blĂ„ hĂ„llet 🙂

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Jag tror jag har nÄgot liknande. Började dyka upp pÄ sanden för 2,5 mÄnader sedan, 1-2 veckor efter att jag lagt i ny sand (körde med bar botten halvÄret innan); först som ett tunt chokladbrunt puder över sanden, senare mörkbruna sjok som pÄ dina bilder. Pudret försvinner under natten, men inte de tjocka sjoken. Rör jag om i sanden Àr belÀggningen tillbaka redan efter ett par timmar, alltid pÄ samma stÀllen.

 

Jag hade omÀtbar NO3 och PO4 nÄgra mÄnader innan detta, men algerna dök alltsÄ inte upp förrÀn efter att jag la i sand. Senaste tvÄ veckorna har jag höjt NO3 till 5ppm NO3 och PO4 till 0,03ppm, men algerna har inte pÄverkats alls av detta.

 

Det kan inte vara diatomĂ©er? Är just i begrepp att köpa ett enklare mikroskop för att fĂ„ klarhet.

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Jag har egentligen ingen aning om vad det kan vara. NÀr jag drog igÄng min algskrubbare sÄ fick jag bukt med de gröna hÄralgerna och dessa bruna dök upp i stÀllet. DÄ lÄg PO4 pÄ 0.11 enligt Triton och NO3 pÄ 2 enligt Salifert. Sen dess har jag minskat matning och gjort vattenbyten sÄ jag borde rimligtvis ha lÀgre PO4 nu. 
TÀnkte slamsuga botten vid nÀsta byte för att se om det hjÀlper.

Blir spÀnnande att se vad du fÄr reda pÄ nÀr du kollar i mikroskop

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Nu har jag försökt titta i mikroskopet (leksaksmodell frÄn Teknikmagasinet). Med blotta ögat under stark belysning ser fÀrgen pÄ provet vinröd ut pÄ objektglaset.

 

Vid 900x förstoring sÄg jag först mÄnga smÄ runda, ljusa skepnader, men dessa rör sig varje gÄng jag blinkar sÄ det Àr nog frÄn mina egna ögon. Skall försöka posta bilder istÀllet.

 

 

 

 

 

Ändrat av Christian J
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

KÀnns som om jag kapat trÄden nu, men mÄste nÀmna en mÀrklig sak. Det vÀxer Àven gröna trÄdalger pÄ precis samma sandytor dÀr cyanon frodas, dessutom tror jag att flödet Àr lÀgre dÀr, sÄ kanske bÄda tvÄ gynnas av detritus i sanden? Men dÄ borde vÀl Àven min sjögurka vara dÀr och leta efter mat, men tvÀrtom verkar den undvika just detta omrÄde. Kan det vara gifter frÄn cyanon som avskrÀcker sjögurkan? Jag har nu ökat flödet i det drabbade omrÄdet, om inte det hjÀlper funderar jag pÄ att tvÀtta delar av sanden.

 

HÀr ser man sand med gröna trÄdalger tÀckta av cyano (den senare ser rödare ut pÄ bild Àn i verkligheten):

6.jpg.81fc0365b7616bba817f93c4c76f91b9.jpg

 

Gröna trÄdalger och cyano i 400x förstoring:

5.jpg.0c723f5ace5bd9eb8b841c2d844e78ab.jpg

 

Vad Àr den tjocka "stjÀlken" nedan för nÄgot?

8.jpg.69140c7f68637d5a1749a5c8764651be.jpg

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...