Gå till innehåll

GFO i reaktor


jonasroman

Rekommenderade inlägg

ja, inget nytt, men här försöker jag visualisera, objektivisera, hur mkt mer effektvit mediat utnyttjas om man placerar det i en reaktor. jag har envisats med att ha Rowaphosen i en strumpa, väl medveten om att en del av dess effekt går förlorad, pgr av platsbrist för en reaktor. Men så hittade jag en ganska lättplacerad intern reaktor, och se vilken skillnad. Halva mängden media med ändå så mkt mer effekt. 

 

/Jonas

 

Skärmavbild 2020-04-25 kl. 20.40.28.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, MattiasN sa:

Det stora problemet med Rowaphos i reaktor tycker jag är alla små små partiklar som spolas ut i karet, betydligt mer än när man kör i strumpa

ja det var ett he---te att ställa in den och jag fick modda reaktorn o byta till en mindre pump(eheim 100-300l/h)  så det inte skulle överfluidisera. men nu funkar det klockrent. Det är en ren ekonomisk fråga också. 1 kg rowaphos kostar 400 kr. Skulle vilja påstå att högst en tredjedel av detta kommer till nytta i en strumpa, om ens det, så ett par sådana burkar så är reaktorn intjänad som kostade 1300kr). Sen är den prakisk, bara att dra upp innerröret. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowa är så finkornigt och smulas nog även sönder lite i reaktor när det rör sig så det är nog nästan oundvikligt att en del åker ut i karet....Syns som små rostbitar på pumpmagneter och liknande efter ett tag.....Men visst är effektiviteten större!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2020-04-26 at 15:21, MattiasN sa:

Rowa är så finkornigt och smulas nog även sönder lite i reaktor när det rör sig så det är nog nästan oundvikligt att en del åker ut i karet....Syns som små rostbitar på pumpmagneter och liknande efter ett tag.....Men visst är effektiviteten större!

så kan det nog va , men det tror jag inte är ett problem, då fosfaten förblir bunden där, samt är så försvinnande lite det handlar om🙂

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, stigigemla sa:

Problemet med järnpartiklar i vattnet är nog mest att de kan fastna i näsporerna eller i sidolinjen på fisk och orsaka HLLE.

är det bevisat? Intressant o bra inpass Stig:-)

 

Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...