Cosmo Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Hej!UpptÀckte plötsligt att i stort sett alla mina fiskar drabbats av "vita prick"! Jag fÄr skaffa mig Uv sÄ fort som möjligt antar jag, men undrar över andra behandlingar? Har nÄgon provat Saliferts Stop Parasites?Jag Àr mycket tacksam för alla rÄd jag kan fÄ!!MvhMartin Citera
LasseH Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Hej!UpptÀckte plötsligt att i stort sett alla mina fiskar drabbats av "vita prick"! Jag fÄr skaffa mig Uv sÄ fort som möjligt antar jag, men undrar över andra behandlingar? Har nÄgon provat Saliferts Stop Parasites?Jag Àr mycket tacksam för alla rÄd jag kan fÄ!!MvhMartinJag har provat med bra resultat inte en Ànda korall dog men vita fösvann pÄ en vecka, dom allra mest drabbade dog började försent, det Àr viktigt att stÀnga uv-ljus och inte ha aktivt kol under behandlingen samnt köra behandlingen fullt ut Citera
Halogen Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Hej,Har du "fish only" ? Annars rekomenderar jag att du kör behandling i karantÀnskar. Citera
Sillen Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Hej,Har du "fish only" ? Annars rekomenderar jag att du kör behandling i karantĂ€nskar.Ăr det att rekomendera Ă€ven om alla fiskar har vita prick och du nyttjar UV-C? Vad Ă€r fördelen? FrĂ„gar för att jag Ă€r okunnig men inte helt osannolikt kommer drabbas. Citera
jimmy Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Jag tror att halogen menar att inte hÀlla nÄgra dundermedel i karet om det inte innerhÄller bara fisk eftersom dom flesta medeciner Àr kopparbaserade sÄ kan dom slÄ ut alla lÀgre djur i karet.UVc Àr ju den bÀsta metoden mott prick men frÄgan Àr hur det gÄr nÀr pricken redan fÄtt fÀste pÄ fisken UVt tar ju bara dom frisimande parasiterna. Citera
crille Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 vitlök kan hjÀlpa att fÄ dem att slÀppa,sen tar uv-c hand om dem Citera
Sillen Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Jag tror att halogen menar att inte hÀlla nÄgra dundermedel i karet om det inte innerhÄller bara fisk eftersom dom flesta medeciner Àr kopparbaserade sÄ kan dom slÄ ut alla lÀgre djur i karet.UVc Àr ju den bÀsta metoden mott prick men frÄgan Àr hur det gÄr nÀr pricken redan fÄtt fÀste pÄ fisken UVt tar ju bara dom frisimande parasiterna. HÀr kom mycket bra att ha kunskap. Och som ordsprÄken sÀger sÄ Àr ju kunskap lÀtt att bÀra! HÀnger med pÄ Halogens svar ocksÄ jag var sÄ lÄst vid UV-C lösningen dÄ jag har för avsikt att anvÀnda UV-C. Citera
Halogen Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Hej Igen!Jag det var min tanke, alltsÄ inget bra med dundermedel med tanke pÄ lÀgredjur. Det ska ju finnas revsÀkra mediciner, men jag skulle nog inte vÄga chansa. Om det Àr en parasitsjukdom(stora prickar, som saltkorn) sÄ rekomenderar jag en metod som hyposalinity som man kör i ett karatÀnskar. Detta i kombination med att installera UV i huvudkaret under tiden. Metoden gÄr ut pÄ att flytta dom sjuka fiskarna till ett karantÀnsakvarie och sedan sÀnka salthalten lÄngsamt till en densitet pÄ 1.010-1.012. SÀnkningen ska ske under flera dagar 3-5 dagar, alltsÄ en sÀnkning med 0,002 - 0,003 per dygn. NÀr man kommit ner 1.010(absolut inte lÀgre!), sÄ fÄr fiskarna vara i denna lÀgre salthalt tills alla prickar Àr borta(ca 2veckor). VÀnta ytterliagre en vecka, sedan höj salthalten till normal nivÄ ca 1.023 under 7dagars period. Det Àr mer kritiskt att höja salthalten en att sÀnka!Parsiterna dör men inte fiskarna, dÄ fiskarna har en normal salthalt i kroppen pÄ 1.010. Fiskarna blir ocksÄ piggare och starkare med tillfÀlligt lÀgre salthalt.Det Àr viktigt med en bra saltmÀtare! Refraktometer eller flymodell rekomenderas. Inte modell med svÀngarm!Lita inte blint pÄ allt jag har skrivet utan leta pÄ "nÀtet" efter mer information, innan du startar./ HÀlsningar PÀr 1 Citera
Ingvar Hellmalm Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 Halogen har rÀtt. Jag har svarat i mÄnga trÄdar pÄ detta. Om man har kÀnsliga fiskar sÄ rÀcker det att sÀnka till 1,016 och hÄlla detta i 3v. innan man höjer igen. Dessutom sÄ dör all Crypocarion i karet under denna tid. Citera
Laserbengan Postat 20 mars 2006 Postat 20 mars 2006 GÀller det Àven Oodinium och svampinfektioner?Hur lÄg salthalt tÄl koraller egentligen??(nyfiken) Citera
Klubbsson Postat 21 mars 2006 Postat 21 mars 2006 Beror ju lite pĂ„ varför firrarna har fĂ„tt vita prickar. Det Ă€r ju nĂ„got som kan komma vid stress, amoniak choker och om möbleringar. Det första du ska göra Ă€r att kontrollera dina vattenvĂ€rden. Ăr dom ok kan man misstĂ€nka Crypocarion. annars sĂ„ brukar prickarna försvinna nĂ€r vĂ€rdena blir normala. Citera
norsken Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Hejjag undrar om det fungerar med vtlök för att kurera vita pick och i sÄdant fall hurr gjör mann? Citera
stigigemla Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 Nej, vitlök stÀrker bara immunförsvaret litet. Men har man enstaka prickar kan vitlöken vara pricken över i för att fÄ bort det sista. Citera
Ingvar Hellmalm Postat 28 mars 2006 Postat 28 mars 2006 GÀller det Àven Oodinium och svampinfektioner?Hur lÄg salthalt tÄl koraller egentligen??(nyfiken)HjÀlper pÄ de flesta utvÀrtes parasiter. Svampinf. Àr alltid sekundÀra. Koraller och lÀgre djur tÄl inte denna behandling! Det Àr det som Àr vitsen. Om huvudkaret stÄr tomt pÄ fisk i 3 v sÄ Àr det fritt nÀr fisken flyttas tillbaka. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.