Gå till innehåll

Vita prick behandling


Rekommenderade inlägg

Hej!

Upptäckte plötsligt att i stort sett alla mina fiskar drabbats av "vita prick"! Jag får skaffa mig Uv så fort som möjligt antar jag, men undrar över andra behandlingar? Har någon provat Saliferts Stop Parasites?

Jag är mycket tacksam för alla råd jag kan få!!

Mvh

Martin

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Upptäckte plötsligt att i stort sett alla mina fiskar drabbats av "vita prick"! Jag får skaffa mig Uv så fort som möjligt antar jag, men undrar över andra behandlingar? Har någon provat Saliferts Stop Parasites?

Jag är mycket tacksam för alla råd jag kan få!!

Mvh

Martin

Jag har provat med bra resultat inte en ända korall dog men vita fösvann på en vecka, dom allra mest drabbade dog började försent, det är viktigt att stänga uv-ljus och inte ha aktivt kol under behandlingen samnt köra behandlingen fullt ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Har du "fish only" ? Annars rekomenderar jag att du kör behandling i karantänskar.

Är det att rekomendera även om alla fiskar har vita prick och du nyttjar UV-C?:snurrig: Vad är fördelen? Frågar för att jag är okunnig men inte helt osannolikt kommer drabbas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att halogen menar att inte hälla några dundermedel i karet om det inte innerhåller bara fisk eftersom dom flesta medeciner är kopparbaserade så kan dom slå ut alla lägre djur i karet.

UVc är ju den bästa metoden mott prick men frågan är hur det går när pricken redan fått fäste på fisken UVt tar ju bara dom frisimande parasiterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att halogen menar att inte hälla några dundermedel i karet om det inte innerhåller bara fisk eftersom dom flesta medeciner är kopparbaserade så kan dom slå ut alla lägre djur i karet.

UVc är ju den bästa metoden mott prick men frågan är hur det går när pricken redan fått fäste på fisken UVt tar ju bara dom frisimande parasiterna.

:smiley20: Här kom mycket bra att ha kunskap. Och som ordspråken säger så är ju kunskap lätt att bära! :) Hänger med på Halogens svar också jag var så låst vid UV-C lösningen då jag har för avsikt att använda UV-C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Igen!

Jag det var min tanke, alltså inget bra med dundermedel med tanke på lägredjur. Det ska ju finnas revsäkra mediciner, men jag skulle nog inte våga chansa.

Om det är en parasitsjukdom(stora prickar, som saltkorn) så rekomenderar jag en metod som hyposalinity som man kör i ett karatänskar. Detta i kombination med att installera UV i huvudkaret under tiden.

Metoden går ut på att flytta dom sjuka fiskarna till ett karantänsakvarie och sedan sänka salthalten långsamt till en densitet på 1.010-1.012. Sänkningen ska ske under flera dagar 3-5 dagar, alltså en sänkning med 0,002 - 0,003 per dygn. När man kommit ner 1.010(absolut inte lägre!), så får fiskarna vara i denna lägre salthalt tills alla prickar är borta(ca 2veckor). Vänta ytterliagre en vecka, sedan höj salthalten till normal nivå ca 1.023 under 7dagars period. Det är mer kritiskt att höja salthalten en att sänka!

Parsiterna dör men inte fiskarna, då fiskarna har en normal salthalt i kroppen på 1.010. Fiskarna blir också piggare och starkare med tillfälligt lägre salthalt.

Det är viktigt med en bra saltmätare! Refraktometer eller flymodell rekomenderas. Inte modell med svängarm!

Lita inte blint på allt jag har skrivet utan leta på "nätet" efter mer information, innan du startar.

/ Hälsningar Pär

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beror ju lite på varför firrarna har fått vita prickar. Det är ju något som kan komma vid stress, amoniak choker och om möbleringar. Det första du ska göra är att kontrollera dina vattenvärden. Är dom ok kan man misstänka Crypocarion. annars så brukar prickarna försvinna när värdena blir normala.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gäller det även Oodinium och svampinfektioner?

Hur låg salthalt tål koraller egentligen??

(nyfiken)

Hjälper på de flesta utvärtes parasiter. Svampinf. är alltid sekundära. Koraller och lägre djur tål inte denna behandling! Det är det som är vitsen. Om huvudkaret står tomt på fisk i 3 v så är det fritt när fisken flyttas tillbaka.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...