Postat 8 juni 20205 Ă„r Jahaja, dĂ„ var det dags. Nytt kar och dĂ„ uppgradering till ett större.  Blev en order pĂ„ ett RSR 425 XL. Planen Ă€r att hĂ„lla en ganska simpel nivĂ„. Mixat rev med sps:er i toppen och sĂ„ blir det mjukare ju lĂ€ngre ner vi kommer. Tanken Ă€r att allt liv och sten ska fĂ„ flytta in ifrĂ„n 170:an inom kort. Kompletterar sten med marco rocks och har hittills visualiserat lite hur de kan tĂ€nkas att placeras. Balling med refugium Ă€r planen för tillsĂ€ttning och export av Ă€mnen. Ska försöka att komma ifrĂ„n vb och endast göra det vid behov av nĂ„got slag.  Just i detta nu sĂ„ hĂ„ller osmosen pĂ„ för fullt att fylla pĂ„ med vatten till karet. LĂ€cktestade igĂ„r utan att se nĂ„gon problematik (peppar peppar).  Teknik: Belysning: 2st AI hydra 32 hd + 1st 26 hd (kompletteras nĂ€r 170:an Ă€r tomt). Refugiumbelysning: Ej bestĂ€mt Ă€nnu. Cirkulation: 2st Rossmont m5800 samt 2st m3400. Retur: 1st maxspect jump DC 6000 l/h. Skummare: 1st Deltec sc 1351. Doserpump: Coral box wifi doser. ATO: Tunze osmolator 3155. VĂ€rmare: Ej inköpt Ă€nnu. TĂ€nkt att vara 2st.  Levande:  12-13 kg inkörd levande sten kompletteras med ca 10-15 kg marco rocks. FĂ„r se hur scapen blir dĂ„ jag vill hĂ„lla den hyfsat lĂ„g för att ge korallerna plats att vĂ€xa. Levande sand. Flytt av koraller frĂ„n nuvarande, vilket innefattar montiporor, acroporor, stylophora, lps:er, knappar och diverse. Flytt av fisk: 1st ElddvĂ€rgkjesare 1st Amphirion ephippium 1st Bangaii  Planer: NĂ„gon mussla vore kul. En liten hörna som kan vara en s.k. "acan garden". SPS:er i olika utföranden.  Vad gĂ€ller fisk sĂ„ vill jag ha en bra blandning mellan aktiva och mer diskreta/ lugna fiskar. De enda som har varit solklara Ă€r en c. tominiensis och en mandarin pĂ„ sikt. Andra tankar har ocksĂ„ varit pĂ„ wrassar. Ge gĂ€rna tips pĂ„ wrassar!  Ska se om jag kan bygga till en liten lĂ„da med lock i skĂ„pdelen för att gömma sladdar och ha monitorerna pĂ„ ett schysst sĂ€tt. Har sett en del som gjort denna typ av lösning med Ă€ven ett utkikshĂ„l i det stĂ„ende locket sĂ„ att man kan se doserbehĂ„llarna.  Tips pĂ„ bra refugiumbelysning mottages Ă€ven gĂ€rna dĂ„ det hĂ€r blir mitt första refugium. Tanken Ă€r att starta igĂ„ng det nĂ€r nĂ€ringsvĂ€rdena kommit upp lite   Â
Postat 12 juni 20205 Ă„r Författare On 2020-06-11 at 11:37, nike83 sa: stiligt!  bild pĂ„ sumpen?  borde ju finnas utrymme för mer fisk!  Tackar!  Bilder bifogat. Fack 1 blir skummare och vĂ€rmare. Fack 2 refugium och fack 3 retur.  JodĂ„ det kommer mer fisk, jag har inte bestĂ€mt mig Ă€n bara  Tro du en scopas skulle funka med c. tominiensis pĂ„ detta utrymme, förutsatt att det finns mĂ„nga gömstĂ€llen?  Just nu Ă€r karet under uppvĂ€rming. 22 grader och förhoppningsvis ikvĂ€ll sĂ„ har det nĂ„tt en 24-25 sĂ„ saltet kan börja slĂ€ngas i. Om allt gĂ„r enligt planerna nu sĂ„ lĂ€gger jag scapen under helgen. Â
Postat 12 juni 20205 Ă„r funderingar: ska du inte ha algerna före skummaren? inget aktivt kol? vad Ă€r det som sitter i vĂ€ggen mellan fack 3 och 4?  hmm, de Ă€r lite lika varandra i fĂ€rgerna, men vet inte om fiskarna Ă€r fĂ€rgblinda och det Ă€r kroppsform de endast bryr sig om?!   annars sĂ„ Ă€r xanthurum min absoluta favorit i Zebrasoma-familjen.Â
Postat 12 juni 20205 Ă„r Författare 2 timmar sedan, nike83 sa: funderingar: ska du inte ha algerna före skummaren? inget aktivt kol? vad Ă€r det som sitter i vĂ€ggen mellan fack 3 och 4?  hmm, de Ă€r lite lika varandra i fĂ€rgerna, men vet inte om fiskarna Ă€r fĂ€rgblinda och det Ă€r kroppsform de endast bryr sig om?!   annars sĂ„ Ă€r xanthurum min absoluta favorit i Zebrasoma-familjen. Har inte bestĂ€mt mig Ă€n ang. skummaren. Anledningen till att jag vill ha den i första facket Ă€r för att den kommer lĂ€ngst fram för underhĂ„ll - inte risk att man spiller skummarkoppen över nĂ„gon refugiumlampa. Men fördelen med andra facket Ă€r att dĂ€r Ă€r det lĂ€gre dvs tĂ€nkt att skummaren ska vara. Vad jag lĂ€st mig till sĂ„ tycks det Ă€ven vara mer fördelaktigt att ha skummaren som nr 1 nĂ€r man kör med refugium. Dock sĂ„ vill man kanske ha refugiumet mer överskĂ„dligt nĂ€r man öppnar luckorna.  Aktivt kol i filterpĂ„se pĂ„ passande stĂ€lle efter alla koraller Ă€r inflyttade och tills refugiumet Ă€r igĂ„ng, sedan endast vid behov.  DĂ€r sitter en filtermatta som kom med karet - ska plockas bort för annars kommer det bara fastna massa strunt dĂ€r i sen nĂ€r allt Ă€r igĂ„ng.  Jag fĂ„r kolla runt lite om nĂ„gon har haft den kombon fisk i liknande kar, annars kan man ju alltid köra pĂ„ en klassisk gul kirurg om det hĂ€nger pĂ„ fĂ€rger.Â
Postat 12 juni 20205 Är Triton metoden sÀger iofs skummaren efter refugiet. VÀlj det som Àr smidigast. Du kommer förmodligen tömma skummarkoppen oftare Àn du petar pÄ refugiet.
Postat 12 juni 20205 Är Författare 37 minuter sedan, peterj66 sa: Triton metoden sÀger iofs skummaren efter refugiet. VÀlj det som Àr smidigast. Du kommer förmodligen tömma skummarkoppen oftare Àn du petar pÄ refugiet. JasÄ det har jag missat. NÀmner Triton varför de rekommenderar detta?
Postat 14 juni 20205 Ă„r Författare Lite fix och tricks i helgen:  - Scapeade under lördagen och flyttade in fisk och majoriteten av korallerna. NĂ„gra koraller Ă€r kvar i gamla karet. - HĂ€llde i levande sand, var en dimma under ca 5-6h. - Installerade skummare och ATO - Inköp av mer stĂ€dpatrull under söndagen och lagt de pumpar som ska in frĂ„n gamla karet i ett vĂ€lbehövligt Ă€ttikabad.  TrĂ„kigt nog verkar det som att flĂ€kten till ena nya hydran inte fungerar som den ska, sĂ„ det mĂ„ste komma i ordning. Ăr inne att köpa in en till 32:a för att fĂ„ ca 0,8 - 0,9 w/l och anvĂ€nda gamla 26:an till refugiumet nĂ€r det Ă€r igĂ„ng.  Lite bilder  Â
Postat 21 juni 20205 Ă„r Författare En vecka in nu. Har installerat doserpumpen och borrat sĂ„ att slangarna inte behöver gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt och dĂ„ jĂ€msides med all el. Nu har algerna börjat komma igĂ„ng lite pĂ„ de nya stenarna ocksĂ„.  Salinitet: 1.026 Temp: 25,5 c KH: 8  Â
Postat 21 juni 20205 Ă„r riktigt snygg skape!  jag som trodde det var förberett med genomföringar för ballingen till Reefers!  har du lagt i nĂ„got i hĂ„len för att motverka att fukt kommer in i skivan?Â
Postat 21 juni 20205 Är Författare 3 minuter sedan, nike83 sa: riktigt snygg skape!  jag som trodde det var förberett med genomföringar för ballingen till Reefers!  har du lagt i nÄgot i hÄlen för att motverka att fukt kommer in i skivan? Tack! Jag blev riktigt nöjd med detta, nu ska det bara fyllas pÄ med mer liv  Nope man fÄr göra det sjÀlv om man inte vill att slangarna ska gÄ uppe i taket pÄ skÄpet typ. Inte gjort det men det kanske man ska? Kanske slÄ en silicon rand eller limma fast nÄgon slags skyddande platta. Att luftfuktigheten ska trÀnga in tror jag inte Àr sÄ stort problem men det Àr vÀl nÀr man sjÀlv slabbar man skyddar emot
Postat 27 juni 20205 Ă„r Författare Lite mer liv införskaffat under veckan.  Fraggar i format av olika sps:er och fiskar. Har mĂ€rkt att korallerna Ă€r lite ledsna av lĂ„ga nĂ€ringsvĂ€rden sĂ„ försöker kompensera lite med aminosyror innan allt kickar igĂ„ng och vĂ€njer sig till nya ljuset. Ser tillvĂ€xt redan pĂ„ flakvĂ€xande montiporor och seriatopororna.  Nya fiskar: Ctenochaetus truncatus Escensius bicolor Halichoeres chrysus Zebrasoma scopas  VattenvĂ€rden Salinitet: 1.026 Temp: 26,5 c KH: 8 Ca: 450 Mg: 1200 NO2: 0 NO3: 0 PO4: 0  Â
Postat 3 juli 20205 Ă„r Författare HĂ„llit koll pĂ„ vattenvĂ€rdena under veckan. Det enda som hĂ€nt som Ă€ven var förvĂ€ntat var en ökad förbrukning i Mg. SĂ„g att testerna började visa nerĂ„t 1100 sĂ„ det var bara att börja skyffla i massa Mg Ă„t karet. Utan att jinxa allting sĂ„ Ă€r det kul att se att nĂ„gra koraller har börjat vĂ€xa sedan flytten och nĂ„gra av de nya fraggarna har ocksĂ„ börjat vĂ€xa. Acropororna stĂ„r still men de öppnar upp sina polyper dagligen och har ok fĂ€rger. De enda som ser ut att ha det tufft Ă€r alla mina Rhodactis skivor men det Ă€r sĂ€kert relaterat till de lĂ„ga eller snarare icke existerande nĂ€ringsvĂ€rdena. Ska försöka fĂ„ upp dessa sĂ„ att inte cyano eller dinos fĂ„r för sig att ta över.  Dagens mĂ€tvĂ€rden: Salinitet 1.026 Temp: 25,6 KH 7,7 Ca 450 Mg 1290  NĂ€ringsvĂ€rden omĂ€tbara Ă€nsĂ„lĂ€nge.   Â
Postat 14 juli 20205 Ă„r Författare MĂ€tvĂ€rden för dagen:  Salinitet: 1.027 Temp: 25 KH: 8 Ca: 460 Mg: 1260  NO3: 0,02  Behöver blanda mer balling för nu har förbrukningen börjat komma igĂ„ng lite och jag kan se tillvĂ€xt har börjat pĂ„ de flesta koraller.  Â
Postat 23 juli 20205 Ă„r Författare Har behövt börja dosera nitrat nu dagligen för att fĂ„ upp lite nĂ€ring i vattenkolumnen. En acropora ser riktigt ledsen ut och jag tror den har lidit pĂ„ grund av att den stĂ„tt vĂ€ldigt ljust i förhĂ„llande till sĂ„ lite nĂ€ring som funnits. Har klippt av nĂ„gra toppar pĂ„ den och so far ser de ok ut, men jag tror huvudkolonin Ă€r förlorad i det hĂ€r fallet tyvĂ€rr. Resterande acros och stenkoraller ser bra/ ok ut.  Doserar Ă€ven korallmat dagligen. Kalkalger har börjat vĂ€xa till sig pĂ„ glaset och pĂ„ de nya stenarna. Fiskarna mĂ„r bra och fĂ„r ordentligt med mat 1-2 ggr per dag. Har lagt i en liten dos aktivt kol i strumpa för att fĂ„ klarare vatten.  VĂ€rden:  Salinitet: 1.027 Temp: 25,3 KH: 8 Ca: 460 Mg: 1260  NO3: 0,02  Ăven skickat in ett tritontest som jag vĂ€ntar svar pĂ„.Â
Postat 1 augusti 20205 Ă„r Författare Gjorde ett litet filmklipp. Tanken Ă€r att inom en mĂ„nad eller tvĂ„ att dra igĂ„ng refugiumet dĂ„ det nu finns nĂ€ring i vattnet, dock vet jag Ă€nnu inte om de klarar att hĂ„lla sig pĂ„ en ökande nivĂ„ sjĂ€lva utan min hjĂ€lp dĂ„ jag doserar kaliumnitrat dagligen och övermatar för fosfatens skull.  Â
Postat 2 augusti 20205 Ă„r Författare 22 timmar sedan, jarecki68 sa: Fint med stylophora milka som blickfĂ„ng i mitten  đ Mvh jarecki68 Tack! Ja det Ă€r en av de fĂ„ kolonier med ordentlig storlek i karet. De Ă€r egentligen tvĂ„ men bakade ihop dem för att fĂ„ som en enhet, sĂ„ att det inte bara blir Stylophora i hela burkenÂ
Postat 4 augusti 20205 Är Hej! hur tycker du dina Rossmont funkar? Jag mÄste sÀga att jag fortfarande Àr nöjd och nÀstan lite förvÄnad över hur det inte blivit mer populÀra, det som de kan jobba pÄ Àr vÀl att de Àr ganska stora.
Postat 4 augusti 20205 Är Författare 3 timmar sedan, Rameau sa: Hej! hur tycker du dina Rossmont funkar? Jag mÄste sÀga att jag fortfarande Àr nöjd och nÀstan lite förvÄnad över hur det inte blivit mer populÀra, det som de kan jobba pÄ Àr vÀl att de Àr ganska stora. Tjenare!  Jo men jag tycker dem funkar bra. Ger ett brett och fint flöde genom hela karet. Tycker ÀndÄ inte storleken Àr sÄ pass farligt. 2 st streamers tar ungefÀr samma footprint som en gyre pump gör i bredd. Just nu har jag 2st m5800 som Àr riktade för att "fÄ runt" vattnet i karet och 2st m3400 som Àr riktade rÀtt mot scapen sÄ att det förhoppningsvis inte blir sÄ mycket stillastÄende dÀr.  Det enda negativa jag egentligen har att komma med Àr deras programvara för styrningen via wavemakern. Det har alltid varit lite Ängestladdat nÀr man behöver konfiguera om det och fÄ kontakt till pumparna via appen/ wifi - sÄ pass att den ligger i en lÄda och dammar men tanken Àr vÀl att ge sig pÄ och installera den nÄgon dag för att skapa mer varierande flöden i karet.
Postat 5 augusti 20205 Är Hmm, ja minns att det var lite strul i början att ansluta, men jag har sen dess aldrig rört wavemakern, kan ju till och med sÀga Ät min smartklocka att stÀnga av pumparna nÀr jag ska mata, onödigt men kul
Postat 5 augusti 20205 Ă„r Författare 5 timmar sedan, Rameau sa: Hmm, ja minns att det var lite strul i början att ansluta, men jag har sen dess aldrig rört wavemakern, kan ju till och med sĂ€ga Ă„t min smartklocka att stĂ€nga av pumparna nĂ€r jag ska mata, onödigt men kul Ja nĂ€r allt Ă€r igĂ„ng som det ska fungerar det mycket bra. Haha intressant att dem lagt krut att fĂ„ den kopplingen att fungera Â
Postat 5 augusti 20205 Ă„r Författare Idag har jag installerat min coral box batteri backup till returen och testkört genom att bryta strömmen och det fungerade utan problem   Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.