Christian J Postat 14 juni 2020 Postat 14 juni 2020 För fem månader sedan köpte jag en sjögurka (Holothuria) med lite konstiga vanor: under alla dessa fem månader har den nästan uteslutande vandrat runt samma stenformation i högra halvan av karet. Vänster halva och alla öppna sandytor ignoreras konsekvent. Ovanstående skulle kunna bero på att den hittar tillräckligt med mat där den befinner sig (den verkar äta normalt att döma av sandhögarna den producerar), men ungefär en gång i månaden klättrar den dessutom upp till vattenytan, ibland kombinerat med att den svävar viktlös över sandbotten samma dag, som om den försökte lämna området. Är detta normala beteenden eller kanske tecken på vantrivsel? Citera
peterj66 Postat 14 juni 2020 Postat 14 juni 2020 Min håller sig enbart på rutorna vad jag sett. Hade bilden av att de åt från sanden men min kretsar runt akvariet någon decimeter under ytan Citera
Lasse Postat 14 juni 2020 Postat 14 juni 2020 Mina kan ibland vara på rutorna - men mest i sanden MVH Lasse Citera
Christian J Postat 14 juni 2020 Författare Postat 14 juni 2020 1 hour ago, peterj66 said: Min håller sig enbart på rutorna vad jag sett. Hade bilden av att de åt från sanden men min kretsar runt akvariet någon decimeter under ytan Skumt, kan det finnas något ätbart där uppe (biofilm)? Citera
peterj66 Postat 15 juni 2020 Postat 15 juni 2020 finns ju alltid lite alger så säkert lite microfauna Citera
Christian J Postat 25 september 2020 Författare Postat 25 september 2020 För 3-4 månader sedan började jag dosera kolkälla (ättika), ända sedan dess har sjögurkan uppehållit sig inuti samma lilla grotta. Vad kan detta bero på, har kolkälledoseringen medfört att den hittar tillräckligt med bakterier i grottan? Kan tyvärr inte se den tillräckligt bra för att bedöma om den ändrat storlek. Citera
wrang Postat 3 oktober 2020 Postat 3 oktober 2020 Min håller sig helt borta från sanden är mest under LS så funderar att köpa en till...Lite tråkigt att den ej syns Min är en Holothuria lencospilota Skickat från min iPhone med Tapatalk Citera
Christian J Postat 6 oktober 2020 Författare Postat 6 oktober 2020 (ändrat) Ja om det finns mat i överflöd så skulle man kanske behöva fler. Samtidigt är det ju inte idealiskt om den skulle dö bakom stenar där man inte märker det. On 10/3/2020 at 8:24 AM, wrang said: Min är en Holothuria lencospilota Min med, fast enligt Wikipedia skall artnamnet stavas leucospilota: https://en.wikipedia.org/wiki/Holothuria_leucospilota (stavningen lencospilota verkar vanlig på butikssidor). Ändrat 6 oktober 2020 av Christian J Citera
Christian J Postat 17 oktober 2020 Författare Postat 17 oktober 2020 Nu plockade jag ut sjögurkan från grottan. Storleken verkar ha minskat till bara 5cm (från 15-20cm när jag köpte den i januari. Frågan är varför den stannat kvar i grottan om det inte finns tillräckligt med mat där. Störs den av ättikadoseringen? Citera
Christian J Postat 11 november 2020 Författare Postat 11 november 2020 Nu har sjögurkan dött. Fiskarna verkar helt oberörda. Kanske kolkälledoseringen minskat mängden mat i karet, det skulle förklara minskningen i storlek. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.