Gå till innehåll

Mer blåljus?


Capote

Rekommenderade inlägg

Jag har helt OK färger på mina acroporor men har fått för mig bl.a. genom att titta på en del burkar på nätet att man kanske skulle öka andelen blåljus ytterligare. Detta för att få bättre färg och utveckling av SPS och framförallt acropora. Jag har två T5'or tillsammans med dubbla 400W MH. Jag läser om burkar där man har betydligt mer blåljus och en del med betydligt mer MH för den delen också. Kanske man skulle sätta dit två T5/T8-or till. Fler MH har jag ingen möjlighet till.

Fel spår, eller vad säger ni. Någon som provat och sett positiva eller negativa effekter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det var en av mina funderingar att kunna ersätta något av det blåare ljus man får med 20 K med vanligt blåljus. Då skulle man kunna hålla fast vid gulare MH lägre Kelvin-tal, men detta kanske inte alls är samma sak. Intressant om någon av ljusexperterna kunde bringa lite "ljus" kring detta. Alternativet är kanske att byta till 20K nästa gång det är dags att byta ljuskällor i MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte riktigt med Invar här Bara blåljus är inte bra för alla korallers pigmentering utan zooantellerna behöver andra bitar av spectrat också. En gul acropora ska inte ha 20000K för att förbli gul t.ex. Jag tycker du ska prata med Tomas Ländström om detta han kör med en 10000K lampa i mitten av karet i några timmar varje dag och brevid har han 14000+ de färgerna han har på sina koraller är helt otroliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha bra färg på merparten av dina Acroporor skall du inte ha bara 20000K lampor.

På de bilder jag la upp i galleriet förra veckan har jag bara 20000K lampor tända men det är inte dom som ger korallerna fin färg, utan det är en kombination av olika lampor som ger bäst resultat, jag kör två 20000K 250W, en 6500K 250W och två 10000K 400W. En peak med 3-4 timmar om dagen med riktigt mycket ljus (10000K) brukar dra fram bra färg om övriga förhållanden i karet är ok.

Däremot är många koraller vackra att titta på i lite blåare ljus. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha bra färg på merparten av dina Acroporor skall du inte ha bara 20000K lampor.

På de bilder jag la upp i galleriet förra veckan har jag bara 20000K lampor tända men det är inte dom som ger korallerna fin färg, utan det är en kombination av olika lampor som ger bäst resultat, jag kör två 20000K 250W, en 6500K 250W och två 10000K 400W. En peak med 3-4 timmar om dagen med riktigt mycket ljus (10000K) brukar dra fram bra färg om övriga förhållanden i karet är ok.

Däremot är många koraller vackra att titta på i lite blåare ljus. /Per

Till och börja med: Mycket vackra koraller du har, Grattis.

Det är gäller alltså att ha en bra mix av olika MH-lampor för att få de bästa färgerna. Det låter ju logiskt. Ska man se det så att blåljusen(lysrör) vi använder är mest för att få ett totalt sett behagligare ljus i akvariet när man tittar på det men att just blåljuset betydelse för färgerna hos korallerna har mindre betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är stor skillnad på olika lampor trots att de heter 20K. Radium 20K är för våra ögon mycket blåare än Coralvue 20 K.(har ett bredare spektum) Jag kör både 20K och 14K coravue. De blå-lila korallerna får mycket bättre färg under 20K medans de gröna blir bättre färgade under 14K så det är nog så att olika pigment gynnas av olika våglängd. Ju djupare arten växer ju mer blått och tvätom ju grundare desto gulare. Svårigheten är att åstakomma detta i våra små kar. Sanning är dock att ju blåare dessto mer missgynnas grönalger till förmån för brun och rödalger.(vilka är ett mindre problem)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller också med om att olika pigment reagerar på olika spektrum. Tycker därför att man ska blanda och inte bara hålla sig till exempelvis 20000K (här ser jag en fördel med T5 eftersom det är lätt att blanda och få en jämn ljusmängd i nästan hela karet). Ett undantag kan ev vara om man odlar en viss typ av korall som man vet klarar sig bäst i detta spektra.

Sedan tycker jag inte man ska stirra sig blind på K-tal utan även ta med andra faktorer såsom mat till korallerna och vattencirkulationen. Jag har tre fraggar från en och samma korall som sitter på samma höjd och under samma ljus. De har helt olika form och färg tack vare cirkulationen där korallen sitter.

Ytterligare en reflektion är hur ljuset framhäver pigment (vilken färg korallen har) och hur korallen ser ut i ett visst ljus. Här kanske ett mer blåaktigt ljus är mer iögonfallande men det kanske inte återspeglar det verkliga pigmentet i korallen.

Tycker dina koraller har riktigt fina färger Capote och de ser mycket friska ut. Är det någon speciell färg du har svårt att få fram?

Sanning är dock att ju blåare dessto mer missgynnas grönalger till förmån för brun och rödalger.(vilka är ett mindre problem)

Detta kanske stämmer men jag kan lova dig att jag har ett rent helvete med en mycket otäck rödalge som jag gärna skulle byta med vilken grönalge som helst ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker dina koraller har riktigt fina färger Capote och de ser mycket friska ut. Är det någon speciell färg du har svårt att få fram?

Jag tycker jag har svårt att hålla/utveckla de blå tonerna, men däremot mycket bra gröna och gula toner. Jag borde förmodligen komplettera med MH med högre kelvin, men vill helst slippa det för att inte få en hel skog av lampor eftersom burken idag är öppen upptill och Bresslein-lampan jag har har ett OK utseende. Jag kan dock gömma lysrör i ramen ovanpå burken och det är därför jag är inne på att montera några T5. Jag får plats med 1 dubbel 80W och en dubbel 54 W men då vill man ju helst få någon effekt av det... Så det är anledning till att jag frågar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote, vad är det 400W lampor du har?

Säkerligen skulle 1 dubbel 80W och en dubbel 54 W med tex Osram 67 göra att de blå färgerna som säkert finns på dina koraller skulle framhävas betydligt bättre. /Per

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote, vad är det 400W lampor du har?

Säkerligen skulle 1 dubbel 80W och en dubbel 54 W med tex Osram 67 göra att de blå färgerna som säkert finns på dina koraller skulle framhävas betydligt bättre. /Per

De är 10 000 K och de är lite för nya för att bytas ännu. Jag tänkte ersätta dem med 14 000 K när det blir dags och då skulle en investering i några lysrör kunna vara vettigt även om jag sedan byter lampor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coralvues 14000k och 20000K har inget vidare brett spectra jag tycker att de är ganska dåliga ärligt talat. Det finns knappt något grönt, gult, rött utan bara en massa blått.

fig2-Coralvue400W-14K_thumb.gif

Grönt gult och rött det är just det som vi vill undvika!

Grönt kanse rött absolut inte finns överhuvud taget inte under 1m på naturliga rev.

Jag har 4 olika fabrikat lampor hemma och trots samma K angivelse så varierar ljuset mycket enl mina ögon.

Men som sagt 1st 20K 2st14K+ 3x54W T5 22K+ 3x54W T5 12K ger i varjefall ett bra ljus. Jag har tidigare haft Aquline Busche, Arcadia, Gieseman, Radium och Osram.

rel.bra för grön för gul för blå för gul

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okey rött försvinner snabbt. 60% av ljuset är absorberat på en meter och på 10meter är 85% av ljuset absorberat och på 150meter är 99% av ljuset absorberat. jag vill helre ha ett akvarium som ska föreställa korallerna på 1-3 meters djup och inte 10-20meter men smaken är olika som tur är.

frgpolikadjup2wa.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I boken Aquarium Corals skriver Borneman att han rekommenderar ca 60-75% blått ljus och resterande vitt ljus för att uppnå ett bra resultat vad gäller färgåtergivning. Han skriver också "An example of poor colour rendition would be a dark blue light that makes a red object appear much less red than it´s actual colour".

Har du någon bild på en korall med röda/rosa färger Ingvar från ditt kar? Nu ser jag visserligen från din beskrivning att du inte lever som du lär utan att du även blandar med lägre K tal som innehåller ett mera gult ljus vilket vi även rekommenderar. Varför kör du själv inte bara med 20K om du förespråkar detta?

En annan intressant poäng för er som kör barebottom: "Upwelling light, or light that is reflected upward from particles in the water or from the sand bottom, may also be a significant source of light for corals. It is critical for corals that grow under other corals, and for illuminating the underside of coral colonies".

Brist på sådant ljus tror jag är en anledning till varför koraller i våra kar ibland förlorar sina polyper på botten av sina kolonier när dessa inte får tillräckligt med ljus när kolonin växer i storlek. Detta är dock bara en personlig hypotes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I boken Aquarium Corals skriver Borneman att han rekommenderar ca 60-75% blått ljus och resterande vitt ljus för att uppnå ett bra resultat vad gäller färgåtergivning. Han skriver också "An example of poor colour rendition would be a dark blue light that makes a red object appear much less red than it´s actual colour".

Har du någon bild på en korall med röda/rosa färger Ingvar från ditt kar? Nu ser jag visserligen från din beskrivning att du inte lever som du lär utan att du även blandar med lägre K tal som innehåller ett mera gult ljus vilket vi även rekommenderar. Varför kör du själv inte bara med 20K om du förespråkar detta?

En annan intressant poäng för er som kör barebottom: "Upwelling light, or light that is reflected upward from particles in the water or from the sand bottom, may also be a significant source of light for corals. It is critical for corals that grow under other corals, and for illuminating the underside of coral colonies".

Brist på sådant ljus tror jag är en anledning till varför koraller i våra kar ibland förlorar sina polyper på botten av sina kolonier när dessa inte får tillräckligt med ljus när kolonin växer i storlek. Detta är dock bara en personlig hypotes.

Helt klart interssant med teorin om reflekterat ljus. Ljus sand och/eller mycket kalkalger borde vara bra förhållanden för maximal tillväxt av stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart interssant med teorin om reflekterat ljus. Ljus sand och/eller mycket kalkalger borde vara bra förhållanden för maximal tillväxt av stenkoraller.

Ja jag tror detta är en viktigt del som ofta inte tas i beaktning. Jag tror t.ex. att man kan göra odlingskar för sps betydligt mer effektiva om man använder sig av reflekterande ytor i stället för att använda en glaskonstruktion där mycket av ljuset lämnar odlingen. En vit balja eller ett glaskar inklätt i ett reflekterande material (en reflektor som täcker botten och sidorna) skulle troligtvis öka effekten betydligt och samtidigt sänka ljusbehovet och kostnaden för odlingen. Detta är något jag kommer att prova när jag har mer utrymme och när korallerna inte inte får plats längre. Men det lär väl dröja :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nu en anhängare av BLV 14000k som är bättre än coralvue 14000k då den innehåller lite mer av gul och grönt mot coralvues lampa men med coralvues lampa behövs det inget blått rör men BLV blir bättre för ögat med ett blått rör men korallerna växer lite bättre under BLV och ljuset är verkligen vitt utan något blåstick

BLV 14000k 400w

spectra400w14000kblv6vp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några starka uppfattningar om olika lysrörs (T5) förträffligheter/brister?

Jag kan bara kommentera ATI rören och dessa är jag nöjd med. Jag vet att en hel del använder dem i Tyskland: http://www.aquazoo24.de/Lightning.41/T5_lamps.84/ATI_Lighting.289/ATI_T5_lamps_and_reflectors.305/

Aquablue spezial ska innehålla både "blått och vitt" ljus vilket bör vara bra för korallerna. Kombinerat med minst 50% Blue plus blir färgåtergivningen bra tycker jag. Om någon är expert på spektrum kurvor så får ni gärna kommentera på dem. Blue till vänster.

post-1277-14468912578296_thumb.jpg

post-1277-14468912578375_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Påminner om en som jag sneglat på .... Kanske till och med samma, ser ut så på spektrat. Jag hade svårt att få dit bilden...

Actinic Plus

Features:

• T-5 Diameter High Output Lamp

• Blue Spectrum Peaks at 450 nm

• Supplementation Lamp encourages blueing in SPS coral, minor fluorescing.

Recommendations:

Great when used with 10k or 6500k metal halide lamps to encourage bluing in SPS. 450nm peak is similar to Radium Blue metal halide lamps. Other preferred ratios include 1:1 with Sun Lamps, or 2:1:1 Sun/Blue/Actinic for best blend of bluing and fluorescence..

post-2062-14468912578483_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej å hå!

Capote bad mig om lite åsikter i frågan och jag ska försöka ge min syn på det hela. Jag rekommenderar den intresserade att läsa vidare i bla. de litteraturtips som jag lämnar sist.

För det första så är det otroligt komplex fråga, vi har en hel del olika parametrar att reda ut och kontrollera. Om vi för stunden glömmer allt vad variationer av vattenkvalitet, matning av koraller, spårämnen, cirkulation med mera som påverkar och koncentrerar oss på ljuset och korallerna så har vi bland annat följande att ta hänsyn till:

Ljuset:

1 Spectralfördelning

2 Ljusstyrka

3 Tid

Korallerna:

4 Typ av pigment

5 Typ av Clorophyll

1 Spectralfördelning:

Solljus innehåller som bekant hela spectrat ganska jämt fördelat och då bör vi även ha det i vår belysning av akvariet (se punkt 4 o 5). Det kan vi uppnå med en kombination av olika lampor/rör, allt från 6500 till 20000k.

2 Ljusstyrka:

Vi måste också tillgodose ljusstyrkan, den bör ligga i närheten av naturen. Det är ingen bra ide att försöka kompensera för lite ljusstyrka med längre tid.

3 Tid:

Om man tittar i naturen kring ekvatorn så är det mellan ca 10--14 som solen står så högt på himlen att den når ner ordentligt i vattnet med någon större kraft. Före och efter det så är det mer av gryning och skymning under vattnet.

4 Typ av pigment:

Det finns flera olika typer av pigment som olika koraller använder för att skydda sig mot för starkt ljus, det finns även pigment som vissa koraller använder för att reflektera ljus till zooxen. Dessa pigment triggas av olika våglängder och olika ljusstyrkor.

5 Typ av Clorophyll:

Det finns minst 8 olika typer av clorophyll i olika koraller som har olika absorptionsspectra.

Detta är en liten kartläggning av problemet, inget enkelt svar på frågan. Tyvärr.

Ett enkelt råd är att efterlikna naturen!!(det gäller det mesta inom den här hobbyn).

Läs mer i MCRA del 1 kap 8

Das Aquarium år 03 del 2-4

Tomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...