Pelle79 Postat 4 augusti 2020 Postat 4 augusti 2020 Hej Jag håller på med att starta upp ett Red sea reefer xl 300 och har en fråga.... Har ni en backventil monterad på ledningen mellan returpumpen och karet? Citera
Christian J Postat 4 augusti 2020 Postat 4 augusti 2020 Det brukar varnas för att förlita sig på sådana, eftersom de inte är tillförlitliga. Se alltid till att det finns säkerhetsmarginal i sumpen, så den inte översvämmas innan eventuell bakåthävert bryts. Citera
Pelle79 Postat 5 augusti 2020 Författare Postat 5 augusti 2020 Just nu, Pelle79 sa: Ok tack för ett snabbt svar. Citera
Lasse Postat 5 augusti 2020 Postat 5 augusti 2020 Om munstycket från returpumpen är placerad under vattenytan i visningstanken kan det bli en omvänd hävert om det blir strömavbrott. Oftast så är det små höjdskillnader (mellan 1 m och 2 m) vilket gör som @Christian Jsäger användandet av backventiler omöjligt eller riskabelt. Oftast löses detta med ett "skvaller" hål ovanför vattenytan vilket dels visar att det är flöde i returen men som också suger in luft och bryter en eventuell hävert vid strömavbrott. Ett annat alternativ är att placera utloppet precis i ytan så att luft sugs in direkt vid strömavbrott. MVH Lasse Citera
nike83 Postat 5 augusti 2020 Postat 5 augusti 2020 mitt 620 liters kar som jag hade för ca 8 år sedan köpte jag beggad pga att en kille fick vattenskador. dessa vattenskador uppkom för att han hade litat på en backventil. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.