Gå till innehåll

Kalkvatten och fosfat


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Vet att kalkvatten påverkar fosfaten, binder fosfat på nått sätt?

Jag har under en period på några månader kört kalkvatten via kalkmixer på doserpump i mitt kar, tanken var mest att hålla uppe ph lite. Under den period har min Hanna fosforchecker ganska stabilt legat på 8-12 i genomsnitt med viss mängd Rowaphos. 

Slutade för några veckor sen med kalkvattnet, tyckte inte det gjorde nån skillnad på ph ändå. Sen dess har fosfor stigit i karet och ligger nu runt 20 istället trots ökade dos Rowaphos.....

Kan det vara kalkvattnet som tidigare bundit fosforn i såpass utsträckning att det återspeglas i mätningarna så tydligt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar om pH och fria kalciumjoner. Det finns några sätt som fosfor binds - dels i kristallstrukturen - dels som kalciumfosfat. Bildandet och upplösning av kalciumfosfat är pH beroende och den sönderdelas vid lägre pH till kalcium och fosfat igen. Höjer du pH och koncentrationen av kalciumjoner så får du mer bindning av fosfat som kalciumfosfat och kör du som förut så är fällningen mindre. Ditt ökade fosfatvärde reflekterar nog bara att av tillförd fosfat så binds inte lika mycket som förut - snarare än en återfällning

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2020-08-30 at 22:10, MattiasN said:

Vet att kalkvatten påverkar fosfaten, binder fosfat på nått sätt?

Jag har under en period på några månader kört kalkvatten via kalkmixer på doserpump i mitt kar, tanken var mest att hålla uppe ph lite. Under den period har min Hanna fosforchecker ganska stabilt legat på 8-12 i genomsnitt med viss mängd Rowaphos. 

Slutade för några veckor sen med kalkvattnet, tyckte inte det gjorde nån skillnad på ph ändå. Sen dess har fosfor stigit i karet och ligger nu runt 20 istället trots ökade dos Rowaphos.....

Kan det vara kalkvattnet som tidigare bundit fosforn i såpass utsträckning att det återspeglas i mätningarna så tydligt? 

Ja, Calciumhydroxiden har ett högt pH lokalt där den doseras (vitt moln), då blir det en del salter, en av dom är Calciumfosfat, som alltså bildas pgr av lokalt höga halter av Calcium joner och högt pH precis där du doserar.

 

 

Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , jonasroman said:

Ja, Calciumhydroxiden har ett högt pH lokalt där den doseras (vitt moln), då blir det en del salter, en av dom är Calciumfosfat, som alltså bildas pgr av lokalt höga halter av Calcium joner och högt pH precis där du doserar.

 

 

Jonas

 

 

 

Men kan den lokala bindningen, som ju borde vara ganska begränsad när kalkvattnet doseras i sumpen där det är ganska mycket vattenrörelse, verkligen påverka fosfaten så pass mycket? Jag har ändå runt 1100-1200l i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-09-26 at 12:32, MattiasN said:

Men kan den lokala bindningen, som ju borde vara ganska begränsad när kalkvattnet doseras i sumpen där det är ganska mycket vattenrörelse, verkligen påverka fosfaten så pass mycket? Jag har ändå runt 1100-1200l i systemet.

ja, jag tror faktiskt det:-) Tänk att det är ändå ganska mkt ca o OH du doserar, om alla ca joner du doserar pop detta sätt förenas med en PO4 jon blir det en hel del. Hur mkt CaOH doserar du per dygn? Vi kan ju räkna lite på det för skoj skull- 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi räknar lite för skoj skull. 

 

CaOH2: 74 g/mol

 

Löslighet 1.7g/liter

 

Så 1 liter innehåller (in best case): 0.023 Mol Ca

 

Såg att du har kalkvatten i ATON som är det klassiska, jag tar mitt eget kar som exempel: 

Då doserar jag ungefär 7 liter kalkvatten per dygn=0.16 Mol Ca

 

Calciumfosfat kan bindas i olika former, men säg att det bildas som klassisk Ca3(PO4)2. 

 

 

Vi binder då  0.11 mol PO4 per dygn(som mest, säkert mindre, men ändå)

Molmassa PO4=95g/mol, så vi binder: 10 gram PO4 per dygn!. I mina 700 liter motsvarar det en reduktion av fosfat med: 14 mg/l PO4 per dygn!

 

Ja, du ser, nu har jag räknat med ”in best case” och då binder du hur lätt som helst hela PO4 poolen flera ggr om. 

 

Dvs, jag tror ditt kalkvatten hur lätt som helst förklarar o binder detta du sett:-)

 

Jonas

 

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman said:

Vi räknar lite för skoj skull. 

 

CaOH2: 74 g/mol

 

Löslighet 1.7g/liter

 

Så 1 liter innehåller (in best case): 0.023 Mol Ca

 

Såg att du har kalkvatten i ATON som är det klassiska, jag tar mitt eget kar som exempel: 

Då doserar jag ungefär 7 liter kalkvatten per dygn=0.16 Mol Ca

 

Calciumfosfat kan bindas i olika former, men säg att det bildas som klassisk Ca3(PO4)2. 

 

 

Vi binder då  0.11 mol PO4 per dygn(som mest, säkert mindre, men ändå)

Molmassa PO4=95g/mol, så vi binder: 10 gram PO4 per dygn!. I mina 700 liter motsvarar det en reduktion av fosfat med: 14 mg/l PO4 per dygn!

 

Ja, du ser, nu har jag räknat med ”in best case” och då binder du hur lätt som helst hela PO4 poolen flera ggr om. 

 

Dvs, jag tror ditt kalkvatten hur lätt som helst förklarar o binder detta du sett:-)

 

Jonas

 

 

 

Hehe, "räknar lite för skojs skull"... Vi har olika syn på skoj :)

Men där ser man, då ligger det en hel del i det ändå! Nästan så det är värt kalkmixer bara därför ju! :) Jag vågade inte köra min på aton nu senast utan körde på doserpump istället, känns lite säkrare så.

Tack för uträkningen som ju förklar bra även om jag inte riktigt hänger med :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...