Gå till innehåll

Att tillsätta fosfat


Belunn

Rekommenderade inlägg

Jag har omätbart fosfat och lyckas inte få ner nitratvärdet. Ligger stadigt runt 50. Vågar inte göra nitratsänkande åtgärder utan att höja fosfaten lite först. Vad bör jag använda för det? Köper man ren fosfat någonstans eller är det någon specialtillsats från akvariebutiker som jag behöver beställa?

 

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Jag känner mig halvt färgblind men vad tycker ni? Det är ju en liten blå nyans på fosfaten. Jag kan dock inte få det till högre än max 0.06. Nitrat är fortfarande skyhögt. Ska jag öka fosfaten något? Tänkte dra igång biopellets lite försiktigt också för att sänka nitrat. Men rädd att det funkar dåligt när värdena är så här ojämna. 2a452efeed2cfeb6e5ceffe700315e04.jpg9772bc97bd4f5511b1ee1512fb7b5c47.jpgd045d51a39383d0fc4b9f3069b6ac579.jpg

 

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

 

 

 

Tillägg: fosfaterna är fotade i lite olika ljus, svårt att få det helt 100 på bild...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller nog med dig där att det inte går över 0,06 i fosfat. Och nitratet är runt 50.

 

Jag skulle ha fokuserat på att få ner nitraten. Biopellets tar ett tag innan det kommer igång ordentligt bara så att du vet. En idé kan ju vara att göra ett vattenbyte för att få ner nitraten till en mer lagom nivå (ca 10-20) innan du drar igång med biopellets. 

 

Hur gammalt är karet? Är det sprillans?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är ett begagnat RSR450. Det kraschade förra sommaren så det mesta dog (cirkulationsstopp under sommaren). Sedan har det stått igång sedan dess men inte gjorts särskilt mycket med om jag förstod det rätt. Så en fisk, en läderkorall och lite eremiter och massa sten följde med. Jag tog med en del vatten när jag köpte det men större delen blev nytt vatten. Sedan har jag bytt 10-20 % några gånger men jag tycker inte att det ger märkbar skillnad. Men man kanske behöver göra större byten. Jag har haft det i drygt en månad nu. Korallen har slagit ut fint (eller vad man säger) och fisken och eremiterna verkar trivas. Lite knappar och svampkoraller i också och de har blivit finare i färgerna också. Övriga värden bortsett ifrån Nitrat är OK tycker jag. Jag måste stöddosera KH varje dag i övrigt har det räckt med vattenbyten.

 

Har koll på att biopellets tar ett tag, smög igång med en väldigt liten dos för ett par veckor sedan och har inte börjat se någon effekt ännu. Men som sagt väldigt liten dos så kanske inte ger effekt heller förrän jag ökar heller. 

 

Kanske ska sikta på mer vattenbyten och öka biopelletsen något och se hur det utvecklas innan jag börjar pilla på fosfaten då. Hur stora och täta byten skulle du rekommendera? Räcker 10% i taget? Ganska lagom att blanda 40l vatten i taget, annars måste jag skaffa större bytta att blanda i 🤔

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stig skriver är Biopellets en kolkälla. Den fungerar som så att bakterier gynnas och frodas när omständigheterna är rätt, när det finns kol kväve och fosfor tillgängligt så konsumeras detta av bakterierna enligt redfield ration 106:16:1. Det behövs alltså inte så mycket fosfat för att bakterierna skall konsumera ganska mycket nitrat.

 

Det som är av yttersta vikt vid kolkälla är en effektiv skummare som kan ta hand om bakterierna som förökar sig. 

 

Jag tycker du tänker rätt. Öka biopellets långsamt tills du ser att det börjar göra skillnad på nitraten och se till att fosfaten aldrig blir den begränsande faktorn.

 

Vad har du för biopellets-reaktor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar!
Jag vet inte vad det är för reaktor, den följde med karet. Bifogar bild på hur det ser ut nu.
Jag kör vidare enligt plan då och kollar fosfat ofta så det inte blir helt 0. Är ju det man är lite orolig för om reaktorn väl skulle få fart. Inte riktigt kompis med fosfattestets fisblåa färgskala bara.
Får bli vattenbyte till helgen för lite tight schema i veckan.a0e13faa8026ec8f3962081faebf4ba6.jpg

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten uppdatering. Jag har fortsatt att vänta på att biopelletsen ska börja ta fart. Mätte i förrgår och då var värdena helt oförändrade. 50 i nitrat och lågt fosfat typ 0.03. Då tillsatte jag 2ml av garderobslösningen enligt Lasses recept. Mätte idag igen och nu har nitraten sjunkit rejält äntligen! Fosfaten är fortfarande lika låg. Känns som att fosfaten varit begränsande. Får hoppas biopelletsen inte är överdimensionerade nu bara, har varit sparsam så ligger runt minimum doseringen, men samtidigt har jag ganska låg belastning.a3bbf8bfb08115ba3f038cdeca14681a.jpg7b3bb7cf7c6d7f1a0f76c126be237587.jpg

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev en kortvarig glädje. I helgen var det uppe på 50 i nitrat igen . Fosfat ligger på ca 0.06 nu så känns inte som att jag vill tillsätta mer. Gjorde vattenbyte på 30l men tycker inte att det ger någon förändring alls på nitrat. Tror ni det är mer vattenbyte som gäller? Hur mycket och ofta behöver man byta för att jobba ner nitrat tro? Tycker själv 30l är ganska lagom att byta hinkmässigt men det kanske är för lite vattenbyte för att ge effekt på ett 350l + 90l sump?
Byter hellre 30l fler gånger om det kan funka lika bra.
Eller har ni andra tips på att få ner nitrat? Skumma blötare (just nu fylls den kanske på en vecka, väldigt mörkt skum)?
Har funderat på att försöka skapa refugium men lite trångt i sumpen, och hade hoppats se lite mer effekt av biopelletsen först.
Jag har inte mycket fiskar ännu och matar väldigt sparsamt så tycker att nitrat borde gå ner bara av skummaren egentligen.
Har en liten gul pincettfisk, en salarias en liten engineering goobi och en kirurg.

Skickat från min SM-G975F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra ner på dosen fosfat bara, men fortsätt dosera för att hitta en bra nivå. Inget bra händer fort, bakterier behöver tid att hitta balansen :)

Byta vatten är en matematisk lösning, har du 50 nitrat och byter 30 liter så är det mindre än 10% i ditt system, alltså ska nitrat sänkas med kanske 4ppm. Förutsatt att ditt nya vatten är klockrent vill säga, har du någon ppm nitrat där så blir det ju ännu mindre som sänks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...