Postat 22 oktober 20241 år 7 hours ago, Jojo said: Låter rimligt! Har du kört kurerna tätt efter varandra? Nej. Med något års mellanrum iaf.
Postat 26 oktober 20241 år Författare Kuren med chemiclean avklarad. Sanden vit och fin. Hoppas nu cyanon håller sig borta!
Postat 26 septemberSep 26 On 2024-10-26 at 21:21, Jojo skrev:Kuren med chemiclean avklarad. Sanden vit och fin. Hoppas nu cyanon håller sig borta! Hur har det gått med cyanon?
Postat måndag vid 11:301 d Författare On 2025-09-26 at 14:41, izfisk skrev:Hur har det gått med cyanon?Den höll sig borta några månader men kom sen tillbaka gradvis. Det bidrog nog också att jag tappade engagemanget lite i våras...håller på att ta tag i saker och ting igen! 😊
Postat måndag vid 14:421 d 3 timmar sedan, Jojo skrev:Den höll sig borta några månader men kom sen tillbaka gradvis. Det bidrog nog också att jag tappade engagemanget lite i våras...håller på att ta tag i saker och ting igen! 😊gött att du fått tillbaka gnistan lite iaf!
Postat 2 timmar sedan2 tim Författare Det är nu drygt fem år sedan jag köpte mitt RSR XL525 av @izfisk och släpade hem det till Öland från Stockholm. Karet har sett bättre dagar efter några månader av minimum engagemang: Har matat, skrapat rutorna och fyllt på ATOn typ.Vartefter dosflaskorna tagit slut har också doseringen upphört. Ingen balling, ingen kolkälla, inget jod, ingen special blend osv på månader…Inget vattenbyte, rengöring av pumpar eller skummare. Ingen GFO, kol eller ens filtervadd. Nu såklart skyhöga näringsvärden och färglösa koraller som följd och jag skäms över vanskötseln!Men nu har jag tagit tag i hobbyn och ska få ordning på karet. Allt är rengjort och påfyllt. Bytt totalt ca: 150 liter vatten och rensat sumpen på detritus. Doserar kolkälla (väs) försiktigt och lite balling. Har placerat några deciliter Rowa phos i sumpen och planerar inköp av reaktor för att få ännu bättre effekt. Startat en kur med special blend.På några dagar har värdena gått stadigt neråt och från att mina Hanna checkers visat på max vad de kan mäta, så ligger fosfat på 0,402ppm och nitrat på 64,2ppm. KH 8 med Salifert. Har tagit ner salthalten från 1,028 till 1,025. Ska skicka in ett ICP för att få domen på övriga ämnen.Kul ändå att vara igång igen så att säga, och att vara tillbaka här på forumet och kika!Är det något mer ni hade gjort i detta skedet?Bild på tämligen färglöst kar! Ändrat 1 timme sedan1 tim av Jojo
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.