Gå till innehåll

Johans Red Sea Reefer XL525


Jojo

Rekommenderade inlägg

52 minuter sedan, Jojo skrev:

Menar du att kranvattnet ska vara mindre är 100ppm?

Hej , även inkommande på 278 låter högt, framförallt så ska det renade vattnet innan du kör det genom silikatfiltret vara betydligt lägre än 100 ppm.

Är silikatfiltret mättat visar det kvaliteten efter membranet och det ska vara lägre än 10 ppm. Det som sker nu är att silikatfiltret tar allt och kommer bli mättat snabbt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, jockeman skrev:

Hej , även inkommande på 278 låter högt, framförallt så ska det renade vattnet innan du kör det genom silikatfiltret vara betydligt lägre än 100 ppm.

Är silikatfiltret mättat visar det kvaliteten efter membranet och det ska vara lägre än 10 ppm. Det som sker nu är att silikatfiltret tar allt och kommer bli mättat snabbt

Jag bytte nyligen till ett membran som ger fler liter per dygn. Kan det ha något med det att göra? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-18 at 18:34, jockeman skrev:

Tror något är fel med mebranet eller om det inte blev tätt... det läcker igenom

Vattnet som kommer ut ur membranet är på 8 ppm. Det skumma är att när jag kopplar på silikatfiltret och mäter efter det så visar Tds:en 20ppm. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Jojo skrev:

Den här kranen på osmosens utvatten.
Vad fyller den för funktion och hur använder man den på ett korrekt sätt?

 

 

Den öppnar du till och från för att spola ur membranet. Då håller det längre. Tror tillverkarna normalt rekommenderar vid var tredje användning men jag brukar spola i ca 30 sek innan varje användning.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Har haft några veckor med fulalger mestadels i sanden.

Vidtagit en del åtgärder mot detta och det har efter hand blivit något bättre men inte helt borta. 

  • Släckt min Giesemann Aurora och kör bara med två Orphek bars. 
  • Doserar Special Blend enligt anvisning på flaskan.
  • Rör runt i sanden varje dag, och blåser/suger stenarna ngn gång i veckan.
  • Stäng av doseringen av Acropower. (Algerna kom i samband med start av dosering av ap. Kanske inte relaterat?)
  • Mäter KH, salt, NO3 och PO4 veckovis. Ligger stabilt på salt (1.026)och KH (7.8). NO3 har stigit från 10 till 19 under två veckors tid. (En konsekvens av nedsläckning av auroran?) PO4 har stigit från 0,03 till 0,06 under samma period. 
  • Höjt doseringen av VÄS för att hejda NO3 från att stiga mer.
  • ICP med ok värden förutom svinlågt Jod (0.016). Refvärdet ligger på 0,055-0,08. Kan detta vara boven? Har inte märkt ngt negativt på tillväxt eller färg på koraller, tvärtom. Fauna Marin kopplar bara samman jod med hur korallerna trivs. Har inget mätbart Zink, skulle kunna vara en orsak? Fauna Marin skriver att Zink är viktigt speciellt när man tillför bakterier, vilket jag ju gör, men började med först efter att algproblemen kom. Har inget Zink hemma tyvärr. 
  • Konsekventa 15% vattenbyten varannan vecka. 

Annars har jag inte ändrat i några rutiner på länge vad gäller foder, vattentemp, cirkulation, balling, mängd fiskar o koraller osv. 

Vill helst avvakta med att dosera slime remover mm så länge som möjligt...

 

Har ni några andra förslag på åtgärder jag kan testa? 

 

4FC802A7-DCCD-488B-8F14-CD3A232258A8.jpeg.935166db582639249d81b2abc1e07477.jpeg

 

20673.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst på flera ställen att folk fått det fult i sanden vid dosering av Acropower. Har själv inte kunnat gjort den kopplingen men enligt en tråd på reef2reef om jag minns rätt så ska molybden vara bidragande till att cyano får fäste. 

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu har karet varit igång ca: 1,5 år.


Fått bukt med algerna i sanden och börjat öka belysningen igen. 
 

Har fortfarande konstant ökande värden av NO3 och PO4. Från att ha legat stabilt jättelänge har NO3 gått upp från 9,8 till 33 sedan 6 mars. Detta trots dosökning av väs från 10ml till 20ml under samma tid.

 

Under dessa ca: 7v har också PO4 ökat, från 0,03 till 0,1, trots ökning av rowaphos från ca: 1 dl till 3dl. 

 

Hur mkt väs kan jag dosera i mina ca: 500l.

Ska jag ens öka doseringen av väs, eller köra nopox? Förut när värdena svängt har jag kunnat reglera med väs, matning, rowaphos och vattenbyten, nu tycks inget hjälpa. Har gjort flera täta vattenbyten på totalt ca: 350l

 

Vissa koraller mår inte jättebra avseende färg och tillväxt.


Planerar att införskaffa en algreaktor då refugium inte är lösbart, men exporterar dom tillräckligt? 

 

Tar tacksamt emot förslag på hur ni skulle gjort i mitt läge för att få ner värdena! 🙂

 

F7A07481-C0F1-4BB6-B930-026C9C2F2B16.jpeg.05a75980945d8b4ef96a9efd11c7d17a.jpeg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, kaptenen skrev:

Har du någon plats i sumpen eller displayen där det byggs upp mycket detritus? Dog alla fulagler i sanden snabbt?

 

Hur ser matningsrutinen ut? Och antalet fiskar?

 

 

Har en hel del detritus i sumpen. Displayen "dammsuger" jag vid vattenbyte. 

Det tog ca: 5v att få bort fulalgerna. Drog ner belysningen och doserade special blend. 

Matar med pellets och flingor på morgonen, och två fryskuber mysis på kvällen. Ett noriblad vid varje tillfälle. 

Har 14 fiskar i olika storlekar. 

 

Kollade loggen nu och nitrat har gått upp från 21 till 33 de senaste 6 dagarna! 🙄

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Jojo skrev:

Har en hel del detritus i sumpen. Displayen "dammsuger" jag vid vattenbyte. 

Det tog ca: 5v att få bort fulalgerna. Drog ner belysningen och doserade special blend. 

Matar med pellets och flingor på morgonen, och två fryskuber mysis på kvällen. Ett noriblad vid varje tillfälle. 

Har 14 fiskar i olika storlekar. 

 

Kollade loggen nu och nitrat har gått upp från 21 till 33 de senaste 6 dagarna! 🙄

Vet ej, testa att minska på maten. Tycker att det låter lite väl mycket. 

 

Kan du mäta orp? Ozon? 

Lycka till! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Jojo skrev:

Har en hel del detritus i sumpen. Displayen "dammsuger" jag vid vattenbyte. 

Det tog ca: 5v att få bort fulalgerna. Drog ner belysningen och doserade special blend. 

Matar med pellets och flingor på morgonen, och två fryskuber mysis på kvällen. Ett noriblad vid varje tillfälle. 

Har 14 fiskar i olika storlekar. 

 

Kollade loggen nu och nitrat har gått upp från 21 till 33 de senaste 6 dagarna! 🙄

 

Jag skulle försöka rengöra sumpen då så att saker inte byggs upp där än mer med tiden. 

 

Brukar du sköjla ur fryskuberna innan eller slänger du i dem som de är? Pellets kan ha en förmåga att öka främst fosfat hos mig om jag matar för mkt med det, men det beror på vad man matar med och du verkar redan ha justerat med matningen tidigare för att få ner värdena.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är lite som anledningen till varför man blir tjock. Du petar i mer än vad du gör av med. 
Det finns därav två alternativ: dra ner på importen av näring eller utöka exporten. 
 

Vid uppstarten av mitt nya kar körde jag en hel reaktor full med aquaforest bio-fil. Det verkade vara förbannat bra på att sänka nitraten. Så pass bra så att jag kunde inte ens få upp mitt nitrat från noll när jag tog och drog ur bottenpluggen från skummarkoppen. 
 

Korallerna förbrukar också mer näring när du belyser dem ordentligt då de växer bättre. Det är egentligen inte så konstigt att din förbrukning av näringsämnen har gått ner i takt med att belysningen sänktes.

 

Edit: jag tycker inte det låter som att du matar mycket. I mitt gamla 540 var den dagliga matningen pellets/flingor 4gg om dagen, fyra kuber fryst varje kväll och nori några gånger i veckan.

Det du kanske ska kika på att skära ner på är väl norin, den är förbaskat hög i näringsämnen.

Ändrat av MichaelE
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag upplever att min detrius minskat kraftigt efter jag började med phyto-plankton.

intervallet för rengöring av mina filtersockor har gått från 1,5 gånger i veckan (snitt) till ca 0,5 gånger i veckan - dvs varannan vecka. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Jois skrev:

Vet ej, testa att minska på maten. Tycker att det låter lite väl mycket. 

 

Kan du mäta orp? Ozon? 

Lycka till! 

Kanske kan minska lite grann men kirurgerna blir lätt griniga o aggressiva när jag matar för lite. Har typ noll alger för dom att beta heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, kaptenen skrev:

 

Jag skulle försöka rengöra sumpen då så att saker inte byggs upp där än mer med tiden. 

 

Brukar du sköjla ur fryskuberna innan eller slänger du i dem som de är? Pellets kan ha en förmåga att öka främst fosfat hos mig om jag matar för mkt med det, men det beror på vad man matar med och du verkar redan ha justerat med matningen tidigare för att få ner värdena.

 

 

Får städa sumpen i helgen. ☺️ 

 

Sköljer inte fryskuberna innan matning. Tinar dom lite i akvarievatten, sen slänger i dom.

 

Var på skidsemester förra veckan och hade en kompis som matade, dock bara med två kuber på kvällen. Han kan ha matat med mycket mer pelllets o flingor än mig, men problemet går ju längre tillbaka än en vecka. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MichaelE skrev:

Ja, det är lite som anledningen till varför man blir tjock. Du petar i mer än vad du gör av med. 
Det finns därav två alternativ: dra ner på importen av näring eller utöka exporten. 
 

Vid uppstarten av mitt nya kar körde jag en hel reaktor full med aquaforest bio-fil. Det verkade vara förbannat bra på att sänka nitraten. Så pass bra så att jag kunde inte ens få upp mitt nitrat från noll när jag tog och drog ur bottenpluggen från skummarkoppen. 
 

Korallerna förbrukar också mer näring när du belyser dem ordentligt då de växer bättre. Det är egentligen inte så konstigt att din förbrukning av näringsämnen har gått ner i takt med att belysningen sänktes.

 

Edit: jag tycker inte det låter som att du matar mycket. I mitt gamla 540 var den dagliga matningen pellets/flingor 4gg om dagen, fyra kuber fryst varje kväll och nori några gånger i veckan.

Det du kanske ska kika på att skära ner på är väl norin, den är förbaskat hög i näringsämnen.

Känns som jag hellre försöker öka exporten mer då. Tycker all rowaphos och ökningen av väs borde göra ngn nytta.

Finns det någon risk med att dosera mycket väs? 

 

Ökar successivt belysningen nu så korallerna förbrukar mer. Som du säger är det ju inte så konstigt att värdena ökat iom mindre belysning och därmed förbrukning. ☺️ 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 skrev:

jag upplever att min detrius minskat kraftigt efter jag började med phyto-plankton.

intervallet för rengöring av mina filtersockor har gått från 1,5 gånger i veckan (snitt) till ca 0,5 gånger i veckan - dvs varannan vecka. 

Jag är också sugen på att ge mig in i phyto-plankton-odlar-träsket. Får sätta

mig in det så fort tid finnes. ☺️ 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, Jojo said:

Känns som jag hellre försöker öka exporten mer då. Tycker all rowaphos och ökningen av väs borde göra ngn nytta.

Finns det någon risk med att dosera mycket väs? 

 

Ökar successivt belysningen nu så korallerna förbrukar mer. Som du säger är det ju inte så konstigt att värdena ökat iom mindre belysning och därmed förbrukning. ☺️ 

Det hade jag också satsat på.

 

Nja, inte annat än bakterieblommning och en massa äckligt slem antar jag. Någonstans borde väl det kunna börja få en negativ påverkan på PH också antar jag.

 

Jag hade personligen kört på någon algreaktor om du nu inte har plats i sumpen. Chaeto är förbannat effektiv på att få ner näringsvärden.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...