Postat 22 oktober 20241 år 7 hours ago, Jojo said: Låter rimligt! Har du kört kurerna tätt efter varandra? Nej. Med något års mellanrum iaf.
Postat 26 oktober 20241 år Författare Kuren med chemiclean avklarad. Sanden vit och fin. Hoppas nu cyanon håller sig borta!
Postat 26 septemberSep 26 On 2024-10-26 at 21:21, Jojo skrev:Kuren med chemiclean avklarad. Sanden vit och fin. Hoppas nu cyanon håller sig borta! Hur har det gått med cyanon?
Postat 24 novemberNov 24 Författare On 2025-09-26 at 14:41, izfisk skrev:Hur har det gått med cyanon?Den höll sig borta några månader men kom sen tillbaka gradvis. Det bidrog nog också att jag tappade engagemanget lite i våras...håller på att ta tag i saker och ting igen! 😊
Postat 24 novemberNov 24 3 timmar sedan, Jojo skrev:Den höll sig borta några månader men kom sen tillbaka gradvis. Det bidrog nog också att jag tappade engagemanget lite i våras...håller på att ta tag i saker och ting igen! 😊gött att du fått tillbaka gnistan lite iaf!
Postat 25 novemberNov 25 Författare Det är nu drygt fem år sedan jag köpte mitt RSR XL525 av @izfisk och släpade hem det till Öland från Stockholm. Karet har sett bättre dagar efter några månader av minimum engagemang: Har matat, skrapat rutorna och fyllt på ATOn typ.Vartefter dosflaskorna tagit slut har också doseringen upphört. Ingen balling, ingen kolkälla, inget jod, ingen special blend osv på månader…Inget vattenbyte, rengöring av pumpar eller skummare. Ingen GFO, kol eller ens filtervadd. Nu såklart skyhöga näringsvärden och färglösa koraller som följd och jag skäms över vanskötseln!Men nu har jag tagit tag i hobbyn och ska få ordning på karet. Allt är rengjort och påfyllt. Bytt totalt ca: 150 liter vatten och rensat sumpen på detritus. Doserar kolkälla (väs) försiktigt och lite balling. Har placerat några deciliter Rowa phos i sumpen och planerar inköp av reaktor för att få ännu bättre effekt. Startat en kur med special blend.På några dagar har värdena gått stadigt neråt och från att mina Hanna checkers visat på max vad de kan mäta, så ligger fosfat på 0,402ppm och nitrat på 64,2ppm. KH 8 med Salifert. Har tagit ner salthalten från 1,028 till 1,025. Ska skicka in ett ICP för att få domen på övriga ämnen.Kul ändå att vara igång igen så att säga, och att vara tillbaka här på forumet och kika!Är det något mer ni hade gjort i detta skedet?Bild på tämligen färglöst kar! Ändrat 25 novemberNov 25 av Jojo
Postat 26 novemberNov 26 När jag varit slarvig med akvariet så gör jag oftast för mycket vilket inte brukar vara så bra 😄 ta det lugnt och låt värdena återhämta sig sakta. Tycker att förändringar över tid inte är så farligt men snabba ändringar är livsfarligt.
Postat 26 novemberNov 26 Författare 4 timmar sedan, jeber skrev:När jag varit slarvig med akvariet så gör jag oftast för mycket vilket inte brukar vara så bra 😄 ta det lugnt och låt värdena återhämta sig sakta. Tycker att förändringar över tid inte är så farligt men snabba ändringar är livsfarligt.Precis, det blir till att ta det lugnt och inte stressa ner värdena för mycket. Bra att bli påmind! 🤙
Postat Igår vid 09:41 1 d Författare Det har nu gått ca tre veckor sedan starten av en ganska aggressiv offensiv för att få ordning på karet.Kört en kur med chemiclean som tog bort all cyano. Mäter dagligen och har fått ner PO4 från 0,40 till 0,14. Kör med rowa phos i påsar i sumpen. Byter mediat vartefter det blir mättat.Har lite svårare att få ner NO3 som ligger runt 50. Rengjort sumpen från all detritus, sugit ren sanden flertalet gånger, dragit ner matningen 70%, doserar kolkälla som jag höjt successivt från 0 till 4ml, gjort ett antal vattenbyten men NO3 ligger kvar mellan 49-53. Kan va stenarna som släpper lagrat NO3. Planen är att höja kolkällan ytterligare. Har förut legat på 10ml som daglig underhållsdos. Problemet när jag höjer kolkällan är att KH går ner och jag har fått buffra upp det med bikarbonat några gånger. Detta har i sin tur enligt ICP höjt Natrium och Calcium till strax över referensnivå. Ska byta mer vatten, höja kolkällan försiktigt och fortsätta mäta. Behöver kraftig NO3 export och ett jävla tålamod! 😅
Postat Igår vid 12:45 1 d 3 timmar sedan, Jojo skrev:Kan va stenarna som släpper lagrat NO3Sten kan inte lagra NO3MVH Lasse
Postat Igår vid 14:01 1 d 4 timmar sedan, Jojo skrev:Det har nu gått ca tre veckor sedan starten av en ganska aggressiv offensiv för att få ordning på karet.Kört en kur med chemiclean som tog bort all cyano.Mäter dagligen och har fått ner PO4 från 0,40 till 0,14. Kör med rowa phos i påsar i sumpen. Byter mediat vartefter det blir mättat.Har lite svårare att få ner NO3 som ligger runt 50. Rengjort sumpen från all detritus, sugit ren sanden flertalet gånger, dragit ner matningen 70%, doserar kolkälla som jag höjt successivt från 0 till 4ml, gjort ett antal vattenbyten men NO3 ligger kvar mellan 49-53. Kan va stenarna som släpper lagrat NO3. Planen är att höja kolkällan ytterligare. Har förut legat på 10ml som daglig underhållsdos. Problemet när jag höjer kolkällan är att KH går ner och jag har fått buffra upp det med bikarbonat några gånger. Detta har i sin tur enligt ICP höjt Natrium och Calcium till strax över referensnivå.Ska byta mer vatten, höja kolkällan försiktigt och fortsätta mäta. Behöver kraftig NO3 export och ett jävla tålamod! 😅Byt vatten och skumma blött så blir du av med nitraten.
Postat 21 timmar sedan21 tim Författare 8 timmar sedan, Lasse skrev:Sten kan inte lagra NO3MVH LasseMin AI håller inte med
Postat 21 timmar sedan21 tim Då har din AI fel helt enkelt. Nitrat binds in kemiskt till sten i ett akvarium. Talar din AI om i vilken form det binds?MVH Lasse
Postat 1 timme sedan1 tim Författare 19 timmar sedan, Lasse skrev:Då har din AI fel helt enkelt. Nitrat binds in kemiskt till sten i ett akvarium. Talar din AI om i vilken form det binds?MVH LasseSåhär säger AI:Hur Levande Sten Blir en NO3-DepåLevande sten (och all porös revkeramik/substrat) fungerar som ett gigantiskt, komplext svampfilter. Den lagrar NO3 på två huvudsakliga sätt:1. Fysisk Absorption och Diffusionsutbyte (Det Stora Lagret)Levande sten är inte massiv; den är extremt porös. Dessa porer är indelade i två zoner:• Yttre Zon (Syresatt): Här sker nitrifikationen, där ammoniak NH3 omvandlas till nitrat NO3.• Djupare Zon (Anoxisk/Syrefri): Den NO3 som produceras på ytan diffunderar in i de syrefria hålrummen. I ett idealiskt system bryts NO3 ned till kvävgas N2 här (denitrifikation).Problemet i ditt system: När NO3-nivåerna i vattnet är höga 50+ ppm, mättas denitrifikationsprocessen, och NO3 fyller upp alla dessa hålrum. Stenen blir mättad, precis som en disktrasa full av smuts.• Utläckage (Den Stora Boven): När du sänker NO3-nivån i vattnet genom dosering, blir koncentrationen inuti stenen mycket högre än utanför. Detta skapar en koncentrationsgradient, och NO3 börjar läcka ut från stenens porer ut i vattnet. Det är som att trycka ut vattnet ur svampen.2. Död Biomassa (Mineralisering)Stenen innehåller också döda bakterier, alger, och andra organiska ämnen.• Den massiva ökningen av biologisk aktivitet (från Special Blend-boosten) störde den gamla mikrobiologin, vilket kan ha fått gammal organisk materia att mineraliseras och frigöra lagrat NO3 och PO4 direkt i vattnet. Detta är vad som troligen hände när NO3 hoppade från 49,2ppm till 53,3ppm.Slutsats för Din SituationStenarna lagrar NO3, och det är just nu NO3-depåerna i din sten som fyller på vattnet snabbare än dina bakterier kan ta bort det.
Postat 1 timme sedan1 tim Det är ju bara en massa svammel som inte har med vetenskap att göra. Ai brukar ge källor - vilka anger de?Deras "läckage" ät ju bara att poorvattnet har samma nitratkoncentration som vattnet - det är ingen lagring - nvåerna i stenen är det samma som i vattnet - Ingen lagring. Hade stenen varit borta så hade det vatten som ersätter stenens volym haft samma nivå som det övriga vattnet. NO3 "lagras" i stenens vatten på samma sätt som det "lagras" i övriga vattnet. När koncentrationen sjunker i det fria vattnet så sjunker det i det vatten som finns inuti stenen.I verkligheten - inte i den virtuella - innehåller systemet en mindre "mängd" NO 3 om du har sten i akvariet Har du exempelvis ett 100 L akvarium med 70 liter vatten och 30 l sten som inte är porös med en koncentration av 10 mg/L (ungefär det samma som ppm vilket i detta fall blir ca 9,8 ppm) så innehåller hela systemet 70 L*10mg/L = 700 mg NO3. Om stenen är så porös att vattenvolymen motsvarar 50 % av dess volym blir hela mängden (70+15)L*10 mg/L = 850 mg. Om man lyfter upp stenen helt så att hela akvariet är vatten så blir totala mängden vid 10mg/L 100L*10mg/L = 1000mg Alltså så minskar alltid sten mängden NO3 i ett system vid konstant koncentration - bara vatten "lagrar" alltså merPåståendet att nitratnivåer över 50 ppm mättar denitrifikationen är också bara svammel. Det gör det inte. Jag har kört denitrifikation i system med 200 + i NO3. Sanningen är att det är mer som denitrifieras per tidsenhet vid högre värden än vid lågraHänvisningen till "special blend" antyder att det är hämtat från något försäljningssnack är det något företags Ai du använt?MVH Lasse Ändrat 19 minuter sedan19 min av Lasse
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.