MarcusAn Postat 28 september 2020 Postat 28 september 2020 (Ă€ndrat) Skulle behöva hjĂ€lp att identifiera vad jag har fĂ„tt med min LS. Ăndrat 28 september 2020 av MarcusAn Citera
mikoto Postat 28 september 2020 Postat 28 september 2020 Sicken frÀsig, majano anemon tycker jag de liknar. De Àr ganska fina men kan sprida sig vÀldigt fort och vara besvÀrliga att bli av med, sÄ de rÀknas som en pest av de flesta. Citera
MarcusAn Postat 28 september 2020 Författare Postat 28 september 2020 4 minuter sedan, mikoto said: Sicken frÀsig, majano anemon tycker jag de liknar. De Àr ganska fina men kan sprida sig vÀldigt fort och vara besvÀrliga att bli av med, sÄ de rÀknas som en pest av de flesta. Vilken av bilderna menar du? Citera
mikoto Postat 28 september 2020 Postat 28 september 2020 Oj, jag missa att det var fler bilder pÄ nÄgot vis, ser alla fyra nu. Den översta Àr en glasros. Bild tvÄ Àr vÀldigt svÄrt att bedöma, bild tre Àr majano, bild fyra ser ut som en zoanthus av okÀnd sort eller nÄgon annan typ av "knapp". Citera
MarcusAn Postat 28 september 2020 Författare Postat 28 september 2020 1 minut sedan, mikoto said: Oj, jag missa att det var fler bilder pÄ nÄgot vis, ser alla fyra nu. Den översta Àr en glasros. Bild tvÄ Àr vÀldigt svÄrt att bedöma, bild tre Àr majano, bild fyra ser ut som en zoanthus av okÀnd sort eller nÄgon annan typ av "knapp". Okej tack för svar! DÄ ska jag ta bort majano eller? Hur bekÀmpar jag glasros pÄ bÀsta sett? Citera
JonasJ Postat 28 september 2020 Postat 28 september 2020 Bild 4 ser ut som Palythoa tycker jag! Det ser ut att vara fler pÄ den stenen fast inte utslagna. Ta bort enligt mig eftersom det Àr den bruna varianten och jobbig att bli av med nÀr den sprider sig.  Men var försiktig innan och lÀs pÄ om palytoxin, finns bra info pÄ denna sidan Citera
MarcusAn Postat 29 september 2020 Författare Postat 29 september 2020 6 timmar sedan, JonasJ said: Bild 4 ser ut som Palythoa tycker jag! Det ser ut att vara fler pÄ den stenen fast inte utslagna. Ta bort enligt mig eftersom det Àr den bruna varianten och jobbig att bli av med nÀr den sprider sig.  Men var försiktig innan och lÀs pÄ om palytoxin, finns bra info pÄ denna sidan Tack för infon. KÀnns som att jag fÄr slÀnga dom stenarna dÀr dessa vÀxer. Citera
danne031 Postat 29 september 2020 Postat 29 september 2020 Bild 2 skulle kunna vara en ihopdragen majano. Ser tyvÀrr ut att vara ett riktigt bottennapp i stenlotteriet Citera
mikoto Postat 29 september 2020 Postat 29 september 2020 Majano Àr ju ganska snygga egentligen tycker jag, en klar uppgradering frÄn glasrosor. Passar mer in i segmentet med "eventuellt besvÀrliga" koraller tillsammans med gröna stjÀrnpolyper och Xenia... Vill man dra det ett steg vidare kan man klÀmma in montipora dÀr med, har hört monti betraktas som "SPS aids" i finare kretsar  Efter att ha sett hur lÀtt smÄ avbrutna grenar av montipora kan ta sig och vÀxa fast i stenar kan jag förstÄ det lite grann.  Glasrosorna Àr det dock ganska svÄrt att hitta en förÀlskelse till. Paly knappar Àr ju potentiellt ganska otÀcka med gift och otroligt besvÀrliga att utrota pga detta om man Ängrar sig i framtiden, annars Àr de inte sÄ tokiga dÄ de kan fÄ ganska ilsket gröna fÀrger ibland. 1 Citera
MarcusAn Postat 30 september 2020 Författare Postat 30 september 2020 Stenarna med palythoa Àr bortplockade ur akvariet. Majanon och glasrosorna Àr kvar men fÄr försöka bekÀmpa dom pÄ nÄgot vis. Förslag pÄ hur? Fungerar Joes juice? Citera
MichaelE Postat 30 september 2020 Postat 30 september 2020 Stenarna med palythoa Àr bortplockade ur akvariet. Majanon och glasrosorna Àr kvar men fÄr försöka bekÀmpa dom pÄ nÄgot vis. Förslag pÄ hur? Fungerar Joes juice?Kalkpasta brukar fungera bra. Citera
stigigemla Postat 5 oktober 2020 Postat 5 oktober 2020 Det enda problemet med glasrosor och Majano Ă€r egentligen att de kan bli alldeles för mĂ„nga. Och dĂ„ kan de brĂ€nna koraller.  Kalkpasta gör jag med en tesked kalciumhydroxid i en kryddburk med 3 gĂ„nger sĂ„ mycket vatten. Detta vĂ€rmer jag i mikron med stenkoll sĂ„ att jag stĂ€nger av den sekund det börjar koka. Skakar om noga. Sedan tar jag en Salifertspruta utan spets som jag fyller med sörjan. StĂ€ng av pumpar och sedan ner i akvariet med sprutan och tĂ€ck anemonerna med pastan. De drar ihop sig sĂ„ det gĂ„r inte Ă„t sĂ„ mycket pasta. Efter en stund slĂ„r jag pĂ„ pumparna igen. Ăr du noga med att stĂ€nga locket pĂ„ kryddburken gĂ„r det att anvĂ€nda igen. Citera
MarcusAn Postat 5 oktober 2020 Författare Postat 5 oktober 2020 2 minuter sedan, stigigemla said: Det enda problemet med glasrosor och Majano Ă€r egentligen att de kan bli alldeles för mĂ„nga. Och dĂ„ kan de brĂ€nna koraller.  Kalkpasta gör jag med en tesked kalciumhydroxid i en kryddburk med 3 gĂ„nger sĂ„ mycket vatten. Detta vĂ€rmer jag i mikron med stenkoll sĂ„ att jag stĂ€nger av den sekund det börjar koka. Skakar om noga. Sedan tar jag en Salifertspruta utan spets som jag fyller med sörjan. StĂ€ng av pumpar och sedan ner i akvariet med sprutan och tĂ€ck anemonerna med pastan. De drar ihop sig sĂ„ det gĂ„r inte Ă„t sĂ„ mycket pasta. Efter en stund slĂ„r jag pĂ„ pumparna igen. Ăr du noga med att stĂ€nga locket pĂ„ kryddburken gĂ„r det att anvĂ€nda igen. Jag köpte en filfisk i förra veckan och nu Ă€r glasrosorna borta. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.