MattiasN Postat 6 augusti 2021 Postat 6 augusti 2021 Tråkigt när det går troll i saker! Kämpa på, tänk också på att inte förändra för mycket på en gång! Citera
jeber Postat 6 augusti 2021 Författare Postat 6 augusti 2021 Trist! Hoppas du får bukt med problemen och det vänder! Tack Citera
jeber Postat 6 augusti 2021 Författare Postat 6 augusti 2021 Tråkigt när det går troll i saker! Kämpa på, tänk också på att inte förändra för mycket på en gång! Tack finns ju en risk att det blir omstart men helst inte.. kör uv, lägre ljusstyrka och pilla så lite som möjligt ett tag. Citera
jeber Postat 10 augusti 2021 Författare Postat 10 augusti 2021 Har monterat uv uppe i display delen nu. Verkar funka för en del (tror jag har dino) har ju förstått att det är bra att dosera bra bakterier med men vilka har ni använt?? Jag har Aquaforest Bio S hemma hjälper det? Funderar även på om jag lägger i bra ls i sumpen om det kan hjälpa? Har för mig att jag testat dinox eller liknande och det var inte alls bra för akvariet får bli sista chansen lösning. Men då måste alla invånare ut först! Citera
jeber Postat 13 augusti 2021 Författare Postat 13 augusti 2021 https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/104425Tog ett icp test för att se om något annat var galet! Men vad jag kan se är det rätt bra 1 Citera
jeber Postat 19 augusti 2021 Författare Postat 19 augusti 2021 nästa vecka bör där finnas tid för ett rejält vatten byte med utsugning av alger och kanske sanden med. kommer sen testa mörklägga 3-5 dygn. Har gott om glasrosor vilket djur har ni haft som ätit upp de snabbast? Citera
mogge77 Postat 20 augusti 2021 Postat 20 augusti 2021 (ändrat) Min filfisk. (Acreichthys tomentosus) äter varenda glasros som introduceras, och det snabbt. Mitt akvarium var helt övertaget. 1000tals glasrosor och jag kände att jag var påväg att ge upp. I början rörde fisken inga glasrosor. men plötsligt efter ca fyra månader så började han äta glasrosor. och rensade akvariet helt på bara någon månad. Ändrat 20 augusti 2021 av mogge77 Citera
jeber Postat 20 augusti 2021 Författare Postat 20 augusti 2021 Min filfisk. (Acreichthys tomentosus) äter varenda glasros som introduceras, och det snabbt. Mitt akvarium var helt övertaget. 1000tals glasrosor och jag kände att jag var påväg att ge upp. I början rörde fisken inga glasrosor. men plötsligt efter ca fyra månader så började han äta glasrosor. och rensade akvariet helt på bara någon månad. Köpte med en sån men ha hoppade ut innan han åt en enda på 2-3 veckor Citera
jeber Postat 20 augusti 2021 Författare Postat 20 augusti 2021 Har haft en Chaetodon Kleinii som var duktig på att rensa. Citera
jeber Postat 25 augusti 2021 Författare Postat 25 augusti 2021 Då blir det några dagars mörker. Sugit ut så mycket alger jag kunde innan. Hoppas det ser bättre ut och börjar gå på rätt väg igen. Citera
jeber Postat 30 augusti 2021 Författare Postat 30 augusti 2021 Så då är mörkläggning klar, ser bra ut nu men vet ju inte om det håller sig så. Planen är att skaffa fler turbosnäckor och någon sjöborre till. Hoppas på att kunna köpa lite koraller med och fylla på. 2 Citera
jeber Postat 9 september 2021 Författare Postat 9 september 2021 Nu börjar det se ut som vanligt igen köpt 10 turbo och två sjöborrar som ska ha koll på alger. Köpte även en Chaetodon Kleinii som jag haft innan för att äta glasrosor får se om han kan fixa det då det börjar bli ett gäng! Köpte även mer sand och en favia 3 Citera
jeber Postat 14 september 2021 Författare Postat 14 september 2021 Ändrat belysningen lite till sps AB får se hur det blir. Sanden är fin än så länge min nya fisk äter inga glasroser så det får väl jag själv fixa. Är grymt sugen på en hybrid ramp, får leta på begagnatmarknaden. Kommer även leta efter mer koraller får se vad som dyker upp. Vill ha flakväxande montipora röd och fler euphyllia även goniopora 2 Citera
jeber Postat 8 oktober 2021 Författare Postat 8 oktober 2021 Akvariet börjar uppföra sig som det ska igen en del sps har börjat vakna till liv från det som var kvar. Har lite höga värden på N/P men allt ser bra ut så sitter nästan lugnt i båten. Köpte en riktigt refugium lampa här på guiden ( AL fuge) ska bli kul att se om det får fart på algerna. 4 Citera
Kim Rosenqvist Postat 20 oktober 2021 Postat 20 oktober 2021 On 2021-10-08 at 15:13, jeber skrev: Akvariet börjar uppföra sig som det ska igen en del sps har börjat vakna till liv från det som var kvar. Har lite höga värden på N/P men allt ser bra ut så sitter nästan lugnt i båten. Köpte en riktigt refugium lampa här på guiden ( AL fuge) ska bli kul att se om det får fart på algerna. Har själv en ai fuge. Det är ett monster till refugiumlampa 1 Citera
jeber Postat 21 oktober 2021 Författare Postat 21 oktober 2021 Har själv en ai fuge. Det är ett monster till refugiumlampa Märker helt klart skillnad redan nu på tillväxten på algerna hoppas på att få ner N/P lite. Citera
jeber Postat 22 oktober 2021 Författare Postat 22 oktober 2021 En av de nya fiskarna hoppas den klarar sig bara! Köpte även en filfisk och 2 clowner. Testar mussla igen har ingen större förhoppning men måste testa. 1 Citera
Jojo Postat 22 oktober 2021 Postat 22 oktober 2021 2 timmar sedan, jeber skrev: 3 timmar sedan, jeber skrev: En av de nya fiskarna hoppas den klarar sig bara! Köpte även en filfisk och 2 clowner. Testar mussla igen har ingen större förhoppning men måste testa. Vilken typ av mussla blev det? Har du någon bild? Citera
jeber Postat 22 oktober 2021 Författare Postat 22 oktober 2021 Vilken typ av mussla blev det? Har du någon bild? En maxima, verkar vara det enda som säljes nu. Bilden är från hemsidan. Jag kan inte fotografera utan att allt blir blått 3 Citera
jeber Postat 23 oktober 2021 Författare Postat 23 oktober 2021 Ropar inte hurra än men alla ny fiskarna äter och musslan vecklar ut sig fint. Hoppas pincettfisken tänker äta lite glasroser med Citera
jeber Postat 29 oktober 2021 Författare Postat 29 oktober 2021 Än så länge ser det bra ut med musslan 2 Citera
Jojo Postat 29 oktober 2021 Postat 29 oktober 2021 1 timme sedan , jeber skrev: Än så länge ser det bra ut med musslan Nice! Min lever också än så länge och ser bra ut. Har haft den uppe ett par gånger efter släckning och borstat av några snäckor. Ser inte ut som pyramidsnäckor och de är inte där varje kväll. Har min en bit upp från sanden på stenen. Citera
jeber Postat 30 oktober 2021 Författare Postat 30 oktober 2021 9 timmar sedan, Jojo skrev: Nice! Min lever också än så länge och ser bra ut. Har haft den uppe ett par gånger efter släckning och borstat av några snäckor. Ser inte ut som pyramidsnäckor och de är inte där varje kväll. Har min en bit upp från sanden på stenen. vågar inte röra min men har sett att eremiterna varit där och putsat rent skalet från alger. 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.