Gå till innehåll

Jebers 425 l


jeber

Rekommenderade inlägg

Tråkigt när det går troll i saker!
Kämpa på, tänk också på att inte förändra för mycket på en gång! 

Tack finns ju en risk att det blir omstart men helst inte.. kör uv, lägre ljusstyrka och pilla så lite som möjligt ett tag.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har monterat uv uppe i display delen nu. Verkar funka för en del (tror jag har dino) har ju förstått att det är bra att dosera bra bakterier med men vilka har ni använt??
Jag har Aquaforest Bio S hemma hjälper det?
Funderar även på om jag lägger i bra ls i sumpen om det kan hjälpa?

Har för mig att jag testat dinox eller liknande och det var inte alls bra för akvariet får bli sista chansen lösning. Men då måste alla invånare ut först!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min filfisk. (Acreichthys tomentosus) äter varenda glasros som introduceras, och det snabbt.  Mitt  akvarium var helt övertaget. 1000tals glasrosor och jag kände att jag var påväg att ge upp.  I början rörde fisken inga glasrosor. men plötsligt efter ca fyra månader så började han äta glasrosor. och rensade akvariet helt på bara någon månad.

 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min filfisk. (Acreichthys tomentosus) äter varenda glasros som introduceras, och det snabbt.  Mitt  akvarium var helt övertaget. 1000tals glasrosor och jag kände att jag var påväg att ge upp.  I början rörde fisken inga glasrosor. men plötsligt efter ca fyra månader så började han äta glasrosor. och rensade akvariet helt på bara någon månad.
 

Köpte med en sån men ha hoppade ut innan han åt en enda på 2-3 veckor
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

7b67c44bd3e7936ffbca4690a74ec471.jpg

Nu börjar det se ut som vanligt igen köpt 10 turbo och två sjöborrar som ska ha koll på alger. Köpte även en Chaetodon Kleinii som jag haft innan för att äta glasrosor får se om han kan fixa det då det börjar bli ett gäng! Köpte även mer sand och en favia

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5ad59b14e6d0c60c7db160329f522629.jpg

Ändrat belysningen lite till sps AB får se hur det blir. Sanden är fin än så länge min nya fisk äter inga glasroser så det får väl jag själv fixa.
Är grymt sugen på en hybrid ramp, får leta på begagnatmarknaden.
Kommer även leta efter mer koraller får se vad som dyker upp. Vill ha flakväxande montipora röd och fler euphyllia även goniopora

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

0805920967ab23074206620b86de773e.jpg

Akvariet börjar uppföra sig som det ska igen en del sps har börjat vakna till liv från det som var kvar.
Har lite höga värden på N/P men allt ser bra ut så sitter nästan lugnt i båten. Köpte en riktigt refugium lampa här på guiden ( AL fuge) ska bli kul att se om det får fart på algerna.

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2021-10-08 at 15:13, jeber skrev:

0805920967ab23074206620b86de773e.jpg

Akvariet börjar uppföra sig som det ska igen emoji106.png en del sps har börjat vakna till liv från det som var kvar.
Har lite höga värden på N/P men allt ser bra ut så sitter nästan lugnt i båten. Köpte en riktigt refugium lampa här på guiden ( AL fuge) ska bli kul att se om det får fart på algerna.

 

Har själv en ai fuge. Det är ett monster till refugiumlampa 👍😊

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jeber skrev:
3 timmar sedan, jeber skrev:

bc7348af328114931c57c02906da6253.jpg

En av de nya fiskarna emoji7.png hoppas den klarar sig bara! Köpte även en filfisk och 2 clowner.
Testar mussla igen har ingen större förhoppning men måste testa.

Vilken typ av mussla blev det? 
Har du någon bild? 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , jeber skrev:

843289222b17c694a92e7410fde9f405.jpg

Än så länge ser det bra ut med musslan emoji4.png

Nice! Min lever också än så länge och ser bra ut. Har haft den uppe ett par gånger efter släckning och borstat av några snäckor. Ser inte ut som pyramidsnäckor och de är inte där varje kväll. Har min en bit upp från sanden på stenen. 
 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Jojo skrev:

Nice! Min lever också än så länge och ser bra ut. Har haft den uppe ett par gånger efter släckning och borstat av några snäckor. Ser inte ut som pyramidsnäckor och de är inte där varje kväll. Har min en bit upp från sanden på stenen. 
 

vågar inte röra min :) men har sett att eremiterna varit där och putsat rent skalet från alger. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...