Gå till innehåll

Nico’s Cube 2200 liter


niki68

Rekommenderade inlägg

Kul att su fått lite belysning över karet. 

Se upp för alger nu bara. Jag skulle satsa på ett stort vattenbyte på ett par m2 för att komma tillrätta med po4 och si. Borde vara stenen som läcker ut si? 

 

Gör om sumpen till ett stor refugium med en 150mh lampa tills po4 är ok. 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sten som läcker näring är tyvärr en kostsam sak.

Sitter lite i samma situation och funderar på att dra igång en zeovit start på karet då jag bara har 1 fisk i karet och kan köra hårt för att laka ur stenen.

Kör idag 300 gram fosfat remover alu och byter efter 2 veckor och 20% vattenbyten i veckan.

Jag var tyvärr dumsnål nu när jag startade karet med en del beg sten och en väldigt stor död sten istället för färsk levande sten.

Dålig och ofta beg sten=mer pengar på fosfat remover.

Jag tror inte på ett algfilter för urlakning utan mer när näringen är låg.

Jag har dock bara ett 600 liters kar.

Patrik

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, salar skrev:

Sten som läcker näring är tyvärr en kostsam sak.

Sitter lite i samma situation och funderar på att dra igång en zeovit start på karet då jag bara har 1 fisk i karet och kan köra hårt för att laka ur stenen.

Kör idag 300 gram fosfat remover alu och byter efter 2 veckor och 20% vattenbyten i veckan.

Jag var tyvärr dumsnål nu när jag startade karet med en del beg sten och en väldigt stor död sten istället för färsk levande sten.

Dålig och ofta beg sten=mer pengar på fosfat remover.

Jag tror inte på ett algfilter för urlakning utan mer när näringen är låg.

Jag har dock bara ett 600 liters kar.

Patrik

 

Jag ville ha från början mina pelare, är dåligt på att bygga något fin reef.Sen tänker man varför man ska ta in levande kanske man för något oväntat …..oftare glasrosor. Första levande lite sten jag köptes hade tagit hem glasrosor, nu finns över 200 st.

 

Vet någon vad är Silicon ? visade på analys 582.Kan det vara osmosvatten ?

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, hansson_1985 skrev:

Kul att su fått lite belysning över karet. 

Se upp för alger nu bara. Jag skulle satsa på ett stort vattenbyte på ett par m2 för att komma tillrätta med po4 och si. Borde vara stenen som läcker ut si? 

 

Gör om sumpen till ett stor refugium med en 150mh lampa tills po4 är ok. 

 

 

 

Finns inte chans att ändra sumpen redan finns för mycket teknik, har köpt 7 st. stora balja på 90 liter och några hinkar till kan bytta vatten runt 700 liter på en gång men vill avvakta lite till vi få se om dem sjunker inom några veckor.Konstigt att dem på triton lab dem har inte sagt att göra vatten bytte.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Your Silicon levels are too high.

Check for possible contamination source. To help you in finding the source of error, we have listed the most frequent sources of contamination for silicon (sorted in descending order of frequency):

1. RO/DI Supply
2. Iron based phosphate remover (not RowaPhos or PhosBan)
3. SIPORAX Type media
4. Ceramics

Renew PO4 remover media, use AL99 or RowaPhos / PhosBan
 

 

Your Phosphorus / phosphate levels are too high.

Check for possible contamination source. To help you in your search for the source of error, we have listed the most common reasons (sorted in descending order of frequency):

1. Overfeeding, especially with dry food or not washed-frozen foods
2. No Phosphate Remover in the system
3. Too much vegetable food
4. Too little flow, "Gammel corners" in the aquarium
5. Weak filtration / skimming
6. use of supplements to increase nutrients

Renew or increase PO4 media, feed less, wash frozen food, avoid dried foods (flakes or pellets)

 

 

Your Magnesium levels are slightly low.

Please check your magnesium test kit for accuracy.

Please dose as recommended in the DOSE tab.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, niki68 skrev:

 

 

Vet någon vad är Silicon ? visade på analys 582.Kan det vara osmosvatten ?

Jag tror att det kommer från din döda sten. Den kommer nog läcka silikon ett tag men gör du ett par stora vattenbyten och sen fortsätter med 10-20% i veckan kommer det säkert att gå ner. 

 

Det kan också komma från ditt osmosvatten. Finns filter för det men kag tror mer på att det är din sten som läcker nu i början. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har problem med både silikat och Po4, det finns en enkel lösning på det och det är helt enkelt att köra på gfo. Det tar upp båda ämnena. 
Dina vattenbyten och kolkälla bör få ner ditt no3 relativt snabbt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, hansson_1985 skrev:

Jag tror att det kommer från din döda sten. Den kommer nog läcka silikon ett tag men gör du ett par stora vattenbyten och sen fortsätter med 10-20% i veckan kommer det säkert att gå ner. 

 

Det kan också komma från ditt osmosvatten. Finns filter för det men kag tror mer på att det är din sten som läcker nu i början. 

 

IMG_3593.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-02-05 at 22:57, niki68 skrev:

Your Silicon levels are too high.

Check for possible contamination source. To help you in finding the source of error, we have listed the most frequent sources of contamination for silicon (sorted in descending order of frequency):

1. RO/DI Supply
2. Iron based phosphate remover (not RowaPhos or PhosBan)
3. SIPORAX Type media
4. Ceramics

Renew PO4 remover media, use AL99 or RowaPhos / PhosBan
 

 

Your Phosphorus / phosphate levels are too high.

Check for possible contamination source. To help you in your search for the source of error, we have listed the most common reasons (sorted in descending order of frequency):

1. Overfeeding, especially with dry food or not washed-frozen foods
2. No Phosphate Remover in the system
3. Too much vegetable food
4. Too little flow, "Gammel corners" in the aquarium
5. Weak filtration / skimming
6. use of supplements to increase nutrients

Renew or increase PO4 media, feed less, wash frozen food, avoid dried foods (flakes or pellets)

 

 

Your Magnesium levels are slightly low.

Please check your magnesium test kit for accuracy.

Please dose as recommended in the DOSE tab.

Ditt silicon är inga problem. 

Den här dialogen har varit upp flera gånger.

Problem är att när du skickar iväg ditt Triton ICP test så hinner det bildas kisel i ditt provrör och värdet blir fel.

Sist jag skicka iväg ett test hade jag över 700.

Och när jag testa hemma var det 0.

Du behöver inte oroa dig över det.

 

Ditt Po4 får du lätt ner med en stor fosfat reaktor. 

Aluminium remover går fortast med.

När min burk var full med stora fiskar körde jag 3-4 liter remover i reaktorn.

Jag gillar RowaPhos.

Är lite dyrare men jätte bra.

 

Om du vill låna en extra sump och köra cheato som fungerar bra mot höga värden av po4 så hör av dig.

Lycka till 

// Thomas 

 

Ändrat av saltatrox
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, saltatrox skrev:

Ditt silicon är inga problem. 

Den här dialogen har varit upp flera gånger.

Problem är att när du skickar iväg ditt Triton ICP test så hinner det bildas kisel i ditt provrör och värdet blir fel.

Sist jag skicka iväg ett test hade jag över 700.

Och när jag testa hemma var det 0.

Du behöver inte oroa dig över det.

 

Ditt Po4 får du lätt ner med en stor fosfat reaktor. 

Aluminium remover går fortast med.

När min burk var full med stora fiskar körde jag 3-4 liter remover i reaktorn.

Jag gillar RowaPhos.

Är lite dyrare men jätte bra.

 

Om du vill låna en extra sump och köra cheato som fungerar bra mot höga värden av po4 så hör av dig.

Lycka till 

// Thomas 

 

Tack Thomas, jag kör RowaPhos men lägger bara 300ml i reaktoren förmodligen för lite för min 2200 liter kar.Jag har två Iban 550 reaktor en kör fosfat remover den andra aktiv kol.Det jobbigaste med den att ganska mycket kommer ut i sump mellan  filter Oman kör för högt flöde annars mycket nöjd med den .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, niki68 skrev:

Tack Thomas, jag kör RowaPhos men lägger bara 300ml i reaktoren förmodligen för lite för min 2200 liter kar.Jag har två Iban 550 reaktor en kör fosfat remover den andra aktiv kol.Det jobbigaste med den att ganska mycket kommer ut i sump mellan  filter Oman kör för högt flöde annars mycket nöjd med den .

Som sagt...

Du använder för lite remover. 

Lägg i 2500 ml och du kommer ser resultat direkt. 

Fördelen med RowaPhos är att det räcker väldigt länge.

Jag kan använda mitt media i över 3 månader. 

Och jag har ca 3000 liter vatten volym. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, saltatrox skrev:

Som sagt...

Du använder för lite remover. 

Lägg i 2500 ml och du kommer ser resultat direkt. 

Fördelen med RowaPhos är att det räcker väldigt länge.

Jag kan använda mitt media i över 3 månader. 

Och jag har ca 3000 liter vatten volym. 

Vilken reaktor använder du skicka en bild eller länk ska titta på den jag vet inte om jag får in 2500ml tror den är för lite.

Jsg brukade köra 300ml och bytta efter 5 veckor .

IMG_3719.png

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, niki68 skrev:

Vilken reaktor använder du skicka en bild eller länk ska titta på den jag vet inte om jag får in 2500ml tror den är för lite.

Jsg brukade köra 300ml och bytta efter 5 veckor .

IMG_3719.png

Jag har en Deltic reaktorn som tar 10 liter remover. 

Och sen går vattnet ut och igenom en 20 liters hink med vadd och filtermatta.

20240210_170926.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, saltatrox skrev:

Jag har en Deltic reaktorn som tar 10 liter remover. 

Och sen går vattnet ut och igenom en 20 liters hink med vadd och filtermatta.

20240210_170926.jpg

smart det kommer inget i sumpen sliper du brunt 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan niki

Kul att du är igång 

Får nog ge mig in i leken igen :)

Tråkigt med dina phosfat problem har själv brottas länge med detta men nu så skam den som ger sig.

 

Skulle nog säga att din reaktor är för lite liten för algerna att växa å suga åt sig din phosfat. Skulle behöva en snabbare eller mer yta som drar åt sig skiten men som allt i denna hobby ta det lungt.

Triton alu99 är er bra komplement till din rowafos å dra ner den men sedan är nog det bra att ha det i schakt med din reaktor eller ännu bättre har du plats för en till sump enbart med algerna å mer ljus och flöde. 

Ett annat som jag fick ner min fosfat är att tillsätta phytonalger. 

Byggde en reaktor på 10liter själv å kunde tillsätta 1.5dl dagligen å det gick ner men det tog tid. Mätte bara 1ggr i veckan :)

 

Min refugium 100liter med alger körde jag en 40watts led över.  Tyvärr är mitt nitrat / fosfat 0 så får dosera dettta manuellt idag.

 

Mitt system är ju på 1000liter vatten å super nöjd idag så känns som om jag är på G igen… men massa annat som är prio med allt.

 

Får du igång din apex trident så kan du säker se nergången lättare för den mäter väll det mesta?


/ Christian

Ändrat av wrang
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-02-12 at 18:04, MattiasN skrev:

Hm, i så stort system behöver du nog mer volym och belysning på chaeton för att hålla efter näringen, har du ytterligare plan för det? 

Kalkreaktorn funkar säkert som den ska men det är ju alltid lite mickel innan man får rätt på ph, flöde osv så ge det lite tid och justera inte för ofta! 

Håller med 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, wrang skrev:

Jag tänker dosera phytonalger men tänkte avvakta tills jag skaffar mig koraller, som sagt har skrivit tidigare har inte mera plats för en sump till med alger  min sump är fullt med teknik.Eventuellt kan köpa en alger reaktor till en store ska kolla vilken skulle passa för chato.

Kan ni rekommendera en bra till 2000 liter ?

 

IMG_3730.jpeg

Ändrat av niki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey ingen plats. 
försöker kolla igenom din tråd men Hittar ingen bra bild vad du har under akvariet. ;) 
Någon köpe reaktor vet jag ej vad man annars kan köpa skulle nog haft flera brevid varandra är ju bra då kan man sköda olika å inte allt på en gång.

skulle värdena gå ner så kan ju alltid stänga av av en.

 

men börja med alu99 och rowafos så du får ner dina värden.

jag hade bara 25i nitrat å 50 i po4 :)

Hannas instrument hjälper verkligen till 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...