GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Är detta dino eller bara alger med luftbubblor? Kanske svĂ„rt att se pĂ„ bilderna. Även mycket ”trĂ„dar” i sanden men dĂ€r Ă€r inga bubblor. 

1051E847-8851-428E-8F26-3A66E06B412F.jpeg

AC7A3FE8-DF86-4588-84D4-C690FF88D89A.jpeg

Postat
  • Författare
1 minut sedan, nike83 skrev:

man mÄste kolla i mikroskop för att kunna avgöra vad det Àr. 

Oj. Det lĂ€t avancerat. Men dĂ„ Ă€r det inte sjĂ€lvklart att det Ă€r dinos iallafall... Är det dumt att vĂ€nta och se bara se hur det utvecklar sig?

Ska man försöka för hand, avlÀgsna alla tjocka algklumpar och skrubba rent stenar?

Postat
6 minuter sedan, Twik skrev:

Oj. Det lĂ€t avancerat. Men dĂ„ Ă€r det inte sjĂ€lvklart att det Ă€r dinos iallafall... Är det dumt att vĂ€nta och se bara se hur det utvecklar sig?

Ska man försöka för hand, avlÀgsna alla tjocka algklumpar och skrubba rent stenar?

kan lika vÀl vara cyano. finns mÄnga trÄdar om det pÄ forumet :) 

Postat
2 timmar sedan, Twik skrev:

Ditt Àr ganska nystartat va? 
Mitt Àr ca: 2 mÄn, har skrivit lite i min trÄd om hur jag hanterar algerna: 

https://saltvattensguiden.se/topic/61666-johans-red-sea-reefer-xl525/page/5/

Ändrat av Jojo

Postat
  • Författare
3 timmar sedan, Jojo skrev:

Ditt Àr ganska nystartat va? 
Mitt Àr ca: 2 mÄn, har skrivit lite i min trÄd om hur jag hanterar algerna: 

https://saltvattensguiden.se/topic/61666-johans-red-sea-reefer-xl525/page/5/

Ja mitt Àr ca 1.5 mÄnad sÄ Àr rÀtt lika i fas dÄ :) jag har kikat lite pÄ din byggtrÄd med, ser bra ut. FÄr se hur jag gör. Jag har ett UVC som jag ska se om jag fÄr igÄng med. Det ska kunna hjÀlpa mot viss dino.

• 2 veckor senare...
Postat

@Twik

Ett USB-mikroskopp x1000 frÄn eBay för nÄgra hundringar Àr en bra investering. Spagetti = cyano = mörklÀggning 72h. Korkskruvar = Spirulina = mörklÀggning 72h. Linser = dinoflagellater = UVC och eventuellt vÀteperoxid 3% och 10 till 14 ml/100 l 1 till 4 ggr/dygn om det Àr riktigt tuffa arter som Amphidinum. RÀkor tÄl inte vÀteperoxid. Dom tokdör...  Koraller och anemoner blir sura men klarar sig. "Problemlösare" som DinoX och Dinoxal  dödar dino och koraller lika bra enligt min erfarenhet... 

Postat

Jag bestÀllde 2 nummer av illustrerad vetenskap och fick ett wifi mikroskop 1000x pÄ köpet, som visar bilden i mobilen. Inte lika praktisk som ett stationÀrt mikroskop men duger för stt identifiera Dino. 

Tror jag pröjsade 160 kr typ, och fick nĂ„got att lĂ€sa pĂ„ toa 😅👍

Postat
  • Författare
40 minuter sedan, KMG skrev:

@Twik

Ett USB-mikroskopp x1000 frÄn eBay för nÄgra hundringar Àr en bra investering. Spagetti = cyano = mörklÀggning 72h. Korkskruvar = Spirulina = mörklÀggning 72h. Linser = dinoflagellater = UVC och eventuellt vÀteperoxid 3% och 10 till 14 ml/100 l 1 till 4 ggr/dygn om det Àr riktigt tuffa arter som Amphidinum. RÀkor tÄl inte vÀteperoxid. Dom tokdör...  Koraller och anemoner blir sura men klarar sig. "Problemlösare" som DinoX och Dinoxal  dödar dino och koraller lika bra enligt min erfarenhet... 

Tack ska kolla pÄ det! :D

Postat
  • Författare
23 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Jag bestÀllde 2 nummer av illustrerad vetenskap och fick ett wifi mikroskop 1000x pÄ köpet, som visar bilden i mobilen. Inte lika praktisk som ett stationÀrt mikroskop men duger för stt identifiera Dino. 

Tror jag pröjsade 160 kr typ, och fick nĂ„got att lĂ€sa pĂ„ toa 😅👍

haha det lÄter ju "skit"bra! :D fÄr kanske bli ett sÄnt

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.