Postat 3 december 20205 Ă„r Ăr detta dino eller bara alger med luftbubblor? Kanske svĂ„rt att se pĂ„ bilderna. Ăven mycket âtrĂ„darâ i sanden men dĂ€r Ă€r inga bubblor.Â
Postat 3 december 20205 Ă„r Författare 1 minut sedan, nike83 skrev: man mĂ„ste kolla i mikroskop för att kunna avgöra vad det Ă€r. Oj. Det lĂ€t avancerat. Men dĂ„ Ă€r det inte sjĂ€lvklart att det Ă€r dinos iallafall... Ăr det dumt att vĂ€nta och se bara se hur det utvecklar sig? Ska man försöka för hand, avlĂ€gsna alla tjocka algklumpar och skrubba rent stenar?
Postat 3 december 20205 Ă„r 6 minuter sedan, Twik skrev: Oj. Det lĂ€t avancerat. Men dĂ„ Ă€r det inte sjĂ€lvklart att det Ă€r dinos iallafall... Ăr det dumt att vĂ€nta och se bara se hur det utvecklar sig? Ska man försöka för hand, avlĂ€gsna alla tjocka algklumpar och skrubba rent stenar?  kan lika vĂ€l vara cyano. finns mĂ„nga trĂ„dar om det pĂ„ forumet Â
Postat 3 december 20205 Ă„r 2 timmar sedan, Twik skrev: Oj. Det lĂ€t avancerat. Men dĂ„ Ă€r det inte sjĂ€lvklart att det Ă€r dinos iallafall... Ăr det dumt att vĂ€nta och se bara se hur det utvecklar sig? Ska man försöka för hand, avlĂ€gsna alla tjocka algklumpar och skrubba rent stenar? Ditt Ă€r ganska nystartat va? Mitt Ă€r ca: 2 mĂ„n, har skrivit lite i min trĂ„d om hur jag hanterar algerna:  https://saltvattensguiden.se/topic/61666-johans-red-sea-reefer-xl525/page/5/  Ăndrat 3 december 20205 Ă„r av Jojo
Postat 3 december 20205 Är Författare 3 timmar sedan, Jojo skrev: Ditt Àr ganska nystartat va? Mitt Àr ca: 2 mÄn, har skrivit lite i min trÄd om hur jag hanterar algerna:  https://saltvattensguiden.se/topic/61666-johans-red-sea-reefer-xl525/page/5/  Ja mitt Àr ca 1.5 mÄnad sÄ Àr rÀtt lika i fas dÄ  jag har kikat lite pÄ din byggtrÄd med, ser bra ut. FÄr se hur jag gör. Jag har ett UVC som jag ska se om jag fÄr igÄng med. Det ska kunna hjÀlpa mot viss dino.
Postat 15 december 20205 Ă„r @Twik Ett USB-mikroskopp x1000 frĂ„n eBay för nĂ„gra hundringar Ă€r en bra investering. Spagetti = cyano = mörklĂ€ggning 72h. Korkskruvar = Spirulina = mörklĂ€ggning 72h. Linser = dinoflagellater = UVC och eventuellt vĂ€teperoxid 3% och 10 till 14 ml/100 l 1 till 4 ggr/dygn om det Ă€r riktigt tuffa arter som Amphidinum. RĂ€kor tĂ„l inte vĂ€teperoxid. Dom tokdör... Koraller och anemoner blir sura men klarar sig. "Problemlösare" som DinoX och Dinoxal dödar dino och koraller lika bra enligt min erfarenhet...Â
Postat 15 december 20205 Ă„r Jag bestĂ€llde 2 nummer av illustrerad vetenskap och fick ett wifi mikroskop 1000x pĂ„ köpet, som visar bilden i mobilen. Inte lika praktisk som ett stationĂ€rt mikroskop men duger för stt identifiera Dino. Tror jag pröjsade 160 kr typ, och fick nĂ„got att lĂ€sa pĂ„ toa đ đ
Postat 15 december 20205 Är Författare 40 minuter sedan, KMG skrev: @Twik Ett USB-mikroskopp x1000 frÄn eBay för nÄgra hundringar Àr en bra investering. Spagetti = cyano = mörklÀggning 72h. Korkskruvar = Spirulina = mörklÀggning 72h. Linser = dinoflagellater = UVC och eventuellt vÀteperoxid 3% och 10 till 14 ml/100 l 1 till 4 ggr/dygn om det Àr riktigt tuffa arter som Amphidinum. RÀkor tÄl inte vÀteperoxid. Dom tokdör... Koraller och anemoner blir sura men klarar sig. "Problemlösare" som DinoX och Dinoxal dödar dino och koraller lika bra enligt min erfarenhet...  Tack ska kolla pÄ det!
Postat 15 december 20205 Ă„r Författare 23 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev: Jag bestĂ€llde 2 nummer av illustrerad vetenskap och fick ett wifi mikroskop 1000x pĂ„ köpet, som visar bilden i mobilen. Inte lika praktisk som ett stationĂ€rt mikroskop men duger för stt identifiera Dino. Tror jag pröjsade 160 kr typ, och fick nĂ„got att lĂ€sa pĂ„ toa đ đ haha det lĂ„ter ju "skit"bra!  fĂ„r kanske bli ett sĂ„nt
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.