Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

började att fylla mitt 240l akvarie och tog ca70l från mitt donator akvarie och blandade 70l nytt vatten med crystal sea och efter ca 30 timmar så är det fortfarande grummligt "typ vitt" jag har en powerhead på 5000l/h och en ehiem 1200 l/h filter pump "skumm patroner" som cirkulerar vattnet.

har inte lagt i någon levande sten och kör inte med någon skummare för den sitter i gammla akvariet tillsammans med stenen ute i garaget.

är det några värden som inte är som dom skall som kan ställa till det ?

har dessvärre ingen osmos kan det vara något värde i mitt vatten som spökar typ hårdheten?

värden jag läst av är

temp 23 grader

salthalt 1,021

ph 8,2

nitrit <0,1 mg N/1

peter

Postat

jag hade inte satt i doppvärmaren i 240l igår för jag tänkte på min ls och lilla eremit kräfta ute i garaget "han bor stort ensam i 700l kar :).

så tempen var det första jag tänkte på med, men man får vänta och se då.

Postat

tja, lite uppmuntrande ord på vägen!!

Jag tror att just i detta sammnhang, så saknar CS bioassay formula den tillsats som gör saltet mer lättlöst och som normalt finns i de flesta saltfabrikat!

Postat

Här är en tillverkares uppgift om vad osmosen tar bort:

7a_1_sbl.JPG

Visst försvinner stora mängder fosfat och silikat, men problemet är väl att relativt små mängder fortfarande kan ställa till problem för oss akvarister.

Postat

om jag förstått det hela rätt, så tar den bara bort fosfat och silikat när den är sprillans ny, men redan efter 10-20 timmar avtar denna egenskap,

Tror att det var M. Paletta som påstår detta!

Postat

Aha... det kan jag förstås inte säga emot då jag inte har några motsägande uppgifter :) . Men rent spontant känns det konstigt att osmosen i så fall inte även släpper igenom en hel massa andra ämnen efter samma tidsrymd.

Postat

Min osmos har 70 mg silikat per liter in och 2 mg/l ut så jag behöver mitt silikatfilter.

Men en osmos åldras inte på ett par dagar om man inte gör en dundertabbe.

Hur mycket osmosen släpper igen av olika ämnen beror enbart på hur stora atomerna/jonerna är. Den har ingen kemisk funktion annat än att små molekyler (=vatten) passerar bra och stora dåligt. På det sättet ändras vattnets kemiska sammansättning.

Postat

Det låter ju fullkomligt logiskt beträffande membranet - tror du förfiltren(kolet då) skulle ha nån påverkan på fosfatborttagningsförmågan i startskedet för att sedan avta ?

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...