Casio Postat 27 februari 2021 Postat 27 februari 2021 (Ă€ndrat) Mitt andra Lido 120L genom saltkarriĂ€ren. Det som skiljer dagens Lido 120L frĂ„n föregĂ„ende Ă€r att nĂ„gon annan i hushĂ„llet Ă€r med och har strikta krav pĂ„ estetik och det mesta (egentligen allt utanför akvariet) .  1 Det fĂ„r absolut inte lĂ„ta. 2 Det fĂ„r absolut inte skimra (glittra/reflektera) ljus över akvariet. 3 Alla barn och pappan ska vara fascinerade men det fĂ„r absolut inte ta tid (eller kosta pengar). 4 Det ska stĂ„ i vardagsrummet.  Ni förstĂ„r..  Nedan följer vĂ„rat Ă€ventyr.    Ăndrat 27 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 27 februari 2021 Författare Postat 27 februari 2021 (Ă€ndrat) Biotop sitter i sedan mbuna akvarium i tonĂ„ren. Idag Ă€r mĂ„lbilden östra afrika (indiska oceanen) 10-50m. Efter en resa till Mozambique.   Ăndrat 27 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 27 februari 2021 Författare Postat 27 februari 2021 (Ă€ndrat) Ăndrat 27 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 27 februari 2021 Författare Postat 27 februari 2021 (Ă€ndrat) Ăndrat 27 februari 2021 av Casio 1 Citera
Joar Postat 28 februari 2021 Postat 28 februari 2021 Snyggt! Vilket grus anvÀnder Du? Funderar sjÀlv pÄ att byta till grövre krus/kross. 1 Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 (Ă€ndrat) 5 timmar sedan, Joar skrev: Snyggt! Vilket grus anvĂ€nder Du? Funderar sjĂ€lv pĂ„ att byta till grövre krus/kross. Kul. Tack!  Jag har kalkreaktormedia (korallkorss). Den börjar nu bli levande efter fem veckor frĂ„n uppstart. Jag hade endast i ca 500g levande sten med korallkrossen. flertalet kalkalger (olika sorter), alger, rĂ€kor, sjöstjĂ€rnor mm har intagit korallkrossen.  I slutet av förra saltvattensakvariet hade jag ren botten (bare bottom) dĂ„ jag tyckte det var lĂ€ttast att uppnĂ„ stabilitet. Med den erfarenheten har jag idag endast en till tvĂ„ bitar ovanpĂ„ varandra pĂ„ bottenglaset. Med hjĂ€lp av en upp och nedvĂ€nda Tunze 6020 fĂ„r jag en strid ström mot botten och inga stillastĂ„ende partier uppstĂ„r. Ăndrat 28 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 (Ă€ndrat) DĂ„ förutsĂ€ttning nr 2 innebar att det inte fick vara nĂ„got skimmer ovan akvariumet, gick det inte att ha nĂ„gon frĂ€n belysning. Jag har fĂ„tt kompromissa och letat alternativ.  Belysningen Ă€r Juwel original "T5 LED" med deras marine och blĂ„a rör. Marine om 15 000K hade jag med facit i hand kunnat skippa dĂ„ det Ă€r alldeles för gult för min smak. Ej vitt krispigt som jag föredrar. Det blĂ„a röret gör dock en insatts.  PĂ„ bilden lyser tvĂ„Â SolarStinger deep blue. Jag har Ă€ven en tredje SolarStinger under originallocket som Ă€r en SolarStinger Marine som ger ett vĂ€ldigt vitt ljus.  Det ser ej sĂ„ blĂ„tt ut i verkligheten.  Ăndrat 28 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 (Ă€ndrat) Pelaren Ă€r byggd av borrad korallkross som trĂ€ddes pĂ„ fiskelina.  Ăndrat 28 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 (Ă€ndrat) Akvariumet luftas varje natt genom microbubblor.  Detta av flera anledningar men framför allt för att jag inte kan ha en skummare. Iom att det endast "bubbel skrubbas" pĂ„ natten klarar vi av förutsĂ€ttning nr 1, det fick ej lĂ„ta.  Jag trĂ€dde en siliconeslang genom filterlĂ„dan original juwel och upp i inloppet till pumpen. Jag stĂ€nger av och pĂ„ bubblorna med en pĂ„sklĂ€mma.  Detta har varit fantastiskt effektivt. Jag gick frĂ„n Nitrat 25mg/l till omĂ€tbart med Seratest. Det lukat hav och allmĂ€ntillstĂ„ndet och intrycket Ă€r frĂ€scht Ă€n sĂ„ lĂ€nge.  Slangen hĂ€nger normalt sett rakt ned. Jag lĂ€gger upp den dĂ„ syre Ă€r lĂ€ttare en koldioxid. Dumt att inte lĂ€gga upp den nĂ€r man kan Ăndrat 28 februari 2021 av Casio 1 Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 NÄgra kvÀllsbilder.  Man ser vit tillvÀxt pÄ dem vilket Àr kul. Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 Miljarder och Äter miljarder bubblor. Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 (Ă€ndrat) IkvĂ€ll har jag försökt mig pĂ„ bĂ€ttre montering av solar stinger led bar. Blev pvc profiler som ligger diagonalt.  Man kan sedan stĂ€nga locken. Med insperation av akvastabil och eheims lösningar pĂ„ belysning. Helt ok i allas ögon.   Ăndrat 28 februari 2021 av Casio Citera
mikoto Postat 28 februari 2021 Postat 28 februari 2021 JĂ€ttetufft akvarium! Kul med lite biotop tĂ€nk med att försöka hĂ„lla djur frĂ„n en viss plats. Ăr den typ av grus du har inrett med ganska typiskt för hur det sett ut pĂ„ havsbotten dĂ€r du dykt?  FĂ„r du inte mycket saltavlagringar under locket frĂ„n dina bubbliga nĂ€tter? SpĂ€nnande tanke annars. Var försiktig med slangen dĂ€r bara, om pumpen stĂ€ngs av och slangens öppning Ă€r under vattennivĂ„n i akvariet kan det bli en hĂ€vert. Jag hade monterat fast den helst sĂ„ att öppningen alltid befinner sig ovan vattenytan. 1 Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 (Ă€ndrat) Tack för det. Tanken har slagit mig och till mitt försvar har jag litat pĂ„ pĂ„sklĂ€mman. DĂ„ siliconslangen har varit sĂ„ mjuk att den slutit tĂ€tt.  Nu Ă€r det löst, Ă€ven om jag skulle vilja fĂ€sta den direkt i akvariumet i nĂ„gon siliconad /limad lösning jag har pĂ„ lut.  Ja, det Ă€r sten och revbotten i majoritet. Ofta ligger reven lite lĂ€ngre ut dĂ„ det Ă€r öppen kust. I likhet med Atlantens spĂ€nnande rev. DĂ€r Ă€r det ofta inte sĂ„ mycket sand  Ăndrat 28 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 28 februari 2021 Författare Postat 28 februari 2021 (Ă€ndrat) 53 minuter sedan, mikoto skrev: FĂ„r du inte mycket saltavlagringar under locket frĂ„n dina bubbliga nĂ€tter? Det Ă€r inte sĂ„ farligt. Jag hade i mitt förra en tunze turbin mot ytan som skapade mycket stĂ€nk. Jag trodde att det var givet att alla dessa microbubblor skulle vara vĂ€rre. Dem har ej kraft att ta sig upp till locket men dock till belysningen. Jag torkar av den med nĂ„gra dagars mellanrum och jag Ă€r ganska petig.  Ăndrat 28 februari 2021 av Casio Citera
Casio Postat 27 mars 2021 Författare Postat 27 mars 2021 (Ă€ndrat) Nya nattduksbord resulterade i en kompromiss ang ljuset Ăndrat 27 mars 2021 av Casio Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.