GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat (Ă€ndrat)

Mitt andra Lido 120L genom saltkarriÀren.  Det som skiljer dagens Lido 120L frÄn föregÄende Àr att nÄgon annan i hushÄllet Àr med och har strikta krav pÄ estetik och det mesta (egentligen allt utanför akvariet) .

1 Det fÄr absolut inte lÄta.

2 Det fÄr absolut inte skimra (glittra/reflektera) ljus över akvariet.

3 Alla barn och pappan ska vara fascinerade men det fÄr absolut inte ta tid (eller kosta pengar).

4 Det ska stÄ i vardagsrummet.

Ni förstÄr.. ;)

Nedan följer vÄrat Àventyr.

Ändrat av Casio
  • Svar 167
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

Postat (Ă€ndrat)

Biotop sitter i sedan mbuna akvarium i tonÄren. Idag Àr mÄlbilden östra afrika (indiska oceanen) 10-50m. Efter en resa till Mozambique. 

20170929_144238.jpg

Ändrat av Casio
Postat (Ă€ndrat)
5 timmar sedan, Joar skrev:

Snyggt!

Vilket grus anvÀnder Du? Funderar sjÀlv pÄ att byta till grövre krus/kross.

Kul. Tack!

Jag har kalkreaktormedia (korallkorss). Den börjar nu bli levande efter fem veckor frÄn uppstart.  Jag hade endast i ca 500g levande sten med korallkrossen.  flertalet kalkalger (olika sorter), alger, rÀkor, sjöstjÀrnor mm har intagit korallkrossen.

I slutet av förra saltvattensakvariet hade jag ren botten (bare bottom) dÄ jag tyckte det var lÀttast att uppnÄ stabilitet. Med den erfarenheten har jag idag endast en till tvÄ bitar ovanpÄ varandra pÄ bottenglaset. Med hjÀlp av en upp och nedvÀnda Tunze 6020 fÄr jag en strid ström mot botten och inga stillastÄende partier uppstÄr.

Ändrat av Casio
Postat (Ă€ndrat)

DÄ förutsÀttning nr 2 innebar att det inte fick vara nÄgot skimmer ovan akvariumet, gick det inte att ha nÄgon frÀn belysning. Jag har fÄtt kompromissa och letat alternativ.

Belysningen Àr Juwel original "T5 LED" med deras marine och blÄa rör. Marine om 15 000K hade jag med facit i hand kunnat skippa dÄ det Àr alldeles för gult för min smak. Ej vitt krispigt som jag föredrar. Det blÄa röret gör dock en insatts. 

PÄ bilden lyser tvÄ SolarStinger deep blue. Jag har Àven en tredje SolarStinger under originallocket som Àr en SolarStinger Marine som ger ett vÀldigt vitt ljus.

Det ser ej sÄ blÄtt ut i verkligheten.

20210225_224759.jpg

Ändrat av Casio
Postat (Ă€ndrat)

Akvariumet luftas varje natt genom microbubblor.

Detta av flera anledningar men framför allt för att jag inte kan ha en skummare. Iom att det endast "bubbel skrubbas" pÄ natten klarar vi av förutsÀttning nr 1, det fick ej lÄta.

Jag trÀdde en siliconeslang genom filterlÄdan original juwel och upp i inloppet till pumpen. Jag stÀnger av och pÄ bubblorna med en pÄsklÀmma.

Detta har varit fantastiskt effektivt. Jag gick frÄn Nitrat 25mg/l till omÀtbart med Seratest. Det lukat hav och allmÀntillstÄndet och intrycket Àr frÀscht Àn sÄ lÀnge.

Slangen hÀnger normalt sett rakt ned. Jag lÀgger upp den dÄ syre Àr lÀttare en koldioxid. Dumt att inte lÀgga upp den nÀr man kan ;)

Screenshot_20210228-182036_Gallery.jpg

Ändrat av Casio
  • Gilla 1
Postat (Ă€ndrat)

IkvÀll har jag försökt mig pÄ bÀttre montering av solar stinger led bar. Blev pvc profiler som ligger diagonalt.

Man kan sedan stÀnga locken. Med insperation av akvastabil och eheims lösningar pÄ belysning. Helt ok i allas ögon.

20210228_193546.jpg

Ändrat av Casio
Postat

JĂ€ttetufft akvarium! Kul med lite biotop tĂ€nk med att försöka hĂ„lla djur frĂ„n en viss plats. Är den typ av grus du har inrett med ganska typiskt för hur det sett ut pĂ„ havsbotten dĂ€r du dykt?

FÄr du inte mycket saltavlagringar under locket frÄn dina bubbliga nÀtter? SpÀnnande tanke annars. Var försiktig med slangen dÀr bara, om pumpen stÀngs av och slangens öppning Àr under vattennivÄn i akvariet kan det bli en hÀvert. Jag hade monterat fast den helst sÄ att öppningen alltid befinner sig ovan vattenytan.

• Tack 1
Postat (Ă€ndrat)

Tack för det. Tanken har slagit mig och till mitt försvar har jag litat pÄ pÄsklÀmman. DÄ siliconslangen har varit sÄ mjuk att den slutit tÀtt. 

Nu Àr det löst, Àven om jag skulle vilja fÀsta den direkt i akvariumet i nÄgon siliconad /limad lösning jag har pÄ lut. 

Ja, det Ă€r sten och revbotten i majoritet. Ofta ligger reven lite lĂ€ngre ut dĂ„ det Ă€r öppen kust. I likhet med Atlantens spĂ€nnande rev. DĂ€r Ă€r det ofta inte sĂ„ mycket sand 😃

20210228_223646.jpg

Ändrat av Casio
Postat (Ă€ndrat)
53 minuter sedan, mikoto skrev:

FÄr du inte mycket saltavlagringar under locket frÄn dina bubbliga nÀtter? 

Det Àr inte sÄ farligt. Jag hade i mitt förra en tunze turbin mot ytan som skapade mycket stÀnk. Jag trodde att det var givet att alla dessa microbubblor skulle vara vÀrre. Dem har ej kraft att ta sig upp till locket men dock till  belysningen. Jag torkar av den med nÄgra dagars mellanrum och jag Àr ganska petig.

20210228_215545.jpg

Ändrat av Casio
  • 4 veckor senare...

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...