Gå till innehåll

120L Mozambique i vardagsrum


Casio

Rekommenderade inlägg

Funderar på dem bruna topparna. Är det någon som kan tänkas veta vad det är och hur det ska tolkas? 

 

Dem vita topparna har kommit nu (kan inte tänka mig att det är tillväxt?) vissa av dem är lätt bruna. 

 

Den ena pocilloporan verkar ge upp. Den var risig när jag fick den. Brun /svart i grenarna och några få polyper ute. 

20210413_184414.jpg

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Väldigt skitigt då det har vart mycket focus på annat än karet. Helt ok värden förutom kh som mättes till14 med Salifert och fosfat på 0.1 för en vecka sedan. Har minskat mängd foder men inte mätt sedan dess. 

 

Läste att bruna tillväxttoppar på acropora kan bero på för högt fosfat. Är nu säker på att det är tillväxt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju fortfarande väldigt trevligt ut, jag är rätt förtjust i estetiken med stenkorallerna och de grova stenfragmenten som bygger botten och revet. De flyter ihop på ett trevligt sätt. Undrar hur det blir med tiden i botten, om det blir som ett slam där eller om du får någon mikrofauna som rör runt? Det går ju inte ändra på nu men det kanske hade kunnat fungera att lagt bottefilterplattor under gruset och låtit filtret suga vatten därifrån? Men det blir bra hur som. Min sand är fylld med gojs i mitt akvarium hemma, jag låtsas som att jag inte ser det tills vidare...

 

Din pavona cactus ser utmärkt ut, behöver nog leta upp en sådan igen.

 

Har inga konkreta råd kring dina bruna toppar. Min näring i mitt kar tar bara slut så mina toppar är som regel vita, i vissa fall väldigt färgstarka med dock ska erkännas. Så bruna toppar kanske är som du är inne på ett resultat av högre näringsvärden?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

 

Det är fullt av räkor i stenarna. Tror även att dem hjälper centropyge rna, då dem får mer än en pelare att picka på.

 

Men inget jag kör på sikt. Jag skulle vilja ha en platta på lut, hög I bakkant av typen ventilationsgaller som jag lägger stenen på. I bakkant har jag öppet där jag placerar en cirkulationspump riktad framåt. 

 

Bubblorna kör jag numera endast 1h per dag då det blir galet klart vatten annars, precis som Kjelle beskrev genom redox. http://www.theaquariumwiki.com/wiki/Redox

 

Vi planerar att flytta om ca 12-18mån och då blir det en ny pelare och höjd botten över bottenglaset. 

 

Jag tillsätter även ati essential pro nu då jag inte kunde hålla förbrukningstakten med vattenbyten. 

9 timmar sedan, mikoto skrev:

 

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

 

Acro, monti flak och pavona trivs toppen.

 

Min pocillopora trillade ned på min milka. Efter omplacering hoppas vi att dem rar sig. 

 

Alla värden stabila. Dosera 15ml ati essential pro om dagen. Varje flaska/dos i ett svep så att säga. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Casio skrev:

 

Acro, monti flak och pavona trivs toppen.

 

Min pocillopora trillade ned på min milka. Efter omplacering hoppas vi att dem tar sig. 

 

Alla värden stabila. Dosera 15ml ati essential pro om dagen. Varje flaska/dos i ett svep så att säga. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tyvärr har jag fått förluster i värmen. 

 

Vi hade 29°C inomhus i förra veckan och 28°C i vattnet.

 

Min stora nana är förmodligen död, den mindre har lite vävnad kvar i basen. Mina pocillopora var dåliga men har fortfarande lite pigment i skelettet. Min stora acropora har en helt vit gren och vit bas. 

 

Nu undrar jag när man ska räkna ut koraller? Kan dem utveckla vävnad efter att den är borta? 

 

Mvh Eric 

Ändrat av Casio
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har de blivit helt kritvita så är deras dagar i de flesta fall räknade tyvärr. Har de fortfarande vävnad som är frisk som så kan vara fallet iaf med STN så går det att kapa av de delar som fortfarande se ok ut och rensa ut de dåliga delarna. Detta är stressande dock för en redan stressad korall och funkar inte alltid. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...