Gå till innehåll

Sand !


atropos

Rekommenderade inlägg

Var inne på Fiske o Fiskar här i malmö och fick syn på säckar med sand och vatten i !

på säcken stod det att man bara blandade vattnet och saltet och lade i sanden "

sen var det bara att köra igång ! i sanden skulle där då vara all den bakteriefloran och en dröse mindre djur !

där är utgångsdatum på denna paketen . och jag satt och tittade i säcken ,och där var en massa småkryp som snurrade runt i sanden !

det verkar konstigt att man bara blandarde man ska ha och kastar i sanden sen kan man köpa fiskar samma dag =(

har någon sett detta innan eller ska jag fixa fram lite mer information ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon form av levande sand alltså. Rådet om att det bara skulle vara o slänga i o köra verkar dock utomordentligt dumt. Om det nu finns levande saker i så lär det även finnas en hel del döda, vilket borde medföra en inkörningsperiod precis osm med levande sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla såna här "just add water-instant life" koncept är nog mer tillämpbart på typ sjö-apor eller nåt.

Däremot är det värdefullt som kickstart för att få igång nystartade akvarium ellr reaktivering av gammal sandbädd - om det är s a s, rätt kultur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Var på Fiske & Fiskar idag och köpte en säck sand. Ska fyllas på imorrn antagligen i mitt senaste kar som ska ha sandbotten. Kan lägga upp lite mer info om det och vad det står på säcken om någon är intresserad. Säcken innehåller drygt 9kg sand blandat med lite vatten och ska hålla i ett år på hyllan. Denna säcken har ett bäst före datum på 15'e oktober 2006.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanden kostade inte mycket mer än vanlig korallkross, så det var ingen större investering mot om jag hade köpt 10kg ren kross. Lika bra att testa detta, även om det kanske innehåller en del döda djur. Kom hem allt för sent igår för att sätta mig framför datorn, så jag får lägga upp mer info om produkten vid tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ok, efter en vecka nästan boendes på jobb har jag nu fått lite tid till att skriva vad det står på påsen så fler kan få en uppfattning om vad det hela rör sig om.

"No Waiting... Just Add Fish!

*Contains Live bacteria to quickly stabilize your tank

*Immediately removes nitrogenious waste (Ammonia, Nitrite and helps remove Nitrate)

*Restores natural organinc balance

*Contains more than 10.000.000 Heterothropic bacteriua per pound

*This product is natural, not artificial, prevents bio-fouling

*Contains Live marine Autothropic bacteria to provide a proper inorganic balance

*Contains Live Chemolithothropic bacteria"

"All Bacteria are preserved in there natural live state using a patented process and a patented salt water enrichment solution QX-23"

"Essential Trace Elements Provided by Bio-Active Live Argaonite:

Zinc Sulphate, Calsium Chloride, Manganese Chloride, Cobalt Chloride, Copper Sulphate, Sodium Molybdate, Strontium Chloride, Nickel Chloride, Potassium Bromide & Sodium Silicate."

"Directions: Best results when used as folows:

*Use a minimum of 1 Ib Bio-Active Live Aragonite Reef Sand per gallon of salt water.

*Set up filtering system and allow it to circulate. During the first month introduce no more than 1" of fish per 5 gallon salt water."

Sanden är fin och jag har inte märkt av någon direkt förändring vad jag kan se, men det är säkerligen ingen dålig produkt. På det hela är jag nöjd iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...