Kim Rosenqvist 407 Posted April 7 Report Share Posted April 7 On 2021-04-06 at 19:39, Gierth restart skrev: Tack för tipset Kim - nej äggprutt vill vi inte ha Flödet till refugiumet går ju att ställa och jag har valt att det inte går via rollerfilter och skummare, utan direkt från karet. Så man kan hoppas att det finns god mat där för bakerierna. Vet du Kim, eller någon annan, ungefär vilket flöde (l/h) man bör ha genom ett 55 lit refugium om man vill ha anaeroba bakterier och konsumtion av nitrat (i tex ett BIO-block)? Vet faktiskt inte exakt flöde, men har läst att om man t.ex har dsb i sumpen (som jag) så är det bra om vattnet får flöda över så att bädden hela tiden förses med mer näring. Men jag har också svårt att tro att det måste vara någon typ av forsränning Quote Link to post Share on other sites
Gierth restart 40 Posted April 7 Author Report Share Posted April 7 Finns en liten hake dock. Man måste byta en ”slide” (ser ut som ett microchip) i monitorn en gång i månaden. Busenkelt, men de kostar typ 100 kr/st! Quote Link to post Share on other sites
Gierth restart 40 Posted April 7 Author Report Share Posted April 7 3 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev: Vet faktiskt inte exakt flöde, men har läst att om man t.ex har dsb i sumpen (som jag) så är det bra om vattnet får flöda över så att bädden hela tiden förses med mer näring. Men jag har också svårt att tro att det måste vara någon typ av forsränning Kaptenen svarade mig att ett flöde på 10x volymen per h var bra. Jag börjar nog med lite mindre så får vi se... 2 Quote Link to post Share on other sites
Kim Rosenqvist 407 Posted Wednesday at 09:59 PM Report Share Posted Wednesday at 09:59 PM Tänkte bara berömma för en såväl snygg sump som snygg scape! Har även jag en seneye, perfekt för att mäta par. Det stör mig dock att deras server kostar mer än själva mätdosan. Har ingen dator i närheten heller, så får ju koppla upp laptopen vid varje tillfälle. Men vid en nystart är ju ammoniabevakningen guld värd 1 Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts