Jump to content

Recommended Posts

On 2021-04-06 at 19:39, Gierth restart skrev:

Tack för tipset Kim - nej äggprutt vill vi inte ha 🤣

Flödet till refugiumet går ju att ställa och jag har valt att det inte går via rollerfilter och skummare, utan direkt från karet. Så man kan hoppas att det finns god mat där för bakerierna.

Vet du Kim, eller någon annan, ungefär vilket flöde (l/h) man bör ha genom ett 55 lit refugium om man vill ha anaeroba bakterier och konsumtion av nitrat (i tex ett BIO-block)?

Vet faktiskt inte exakt flöde, men har läst att om man t.ex har dsb i sumpen (som jag) så är det bra om vattnet får flöda över så att bädden hela tiden förses med mer näring. Men jag har också svårt att tro att det måste vara någon typ av forsränning 😊

• Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så var det dags att kolla på hur det blev, från båda sidorna och från kortsidan. OBS, hittills utan sump, skummare etc. och utan belysningsrampen. Högen med snäckor på avsatsen ska givetvis inte vara

Nu orkar ni nog inte med mig mer idag, så här kommer sista inlägget från DEN STORA DAGEN då Christer, Sture, jag och en granne konkade in karet (560 lit), sumpen (240 lit) och den lilla karantänsburke

Hej alla efter 8 år som nykter saltvattensakvarist 😂! Såhär såg det ut på annandagen 2013 strax innan jag la ned mitt ”Bulit-kar”. Detta efter en blomstrande tid med typ 70 koraller, men sedan med svå

Posted Images

3 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Vet faktiskt inte exakt flöde, men har läst att om man t.ex har dsb i sumpen (som jag) så är det bra om vattnet får flöda över så att bädden hela tiden förses med mer näring. Men jag har också svårt att tro att det måste vara någon typ av forsränning 😊

Kaptenen svarade mig att ett flöde på 10x volymen per h var bra. Jag börjar nog med lite mindre så får vi se...

• Like 2

Tänkte bara berömma för en såväl snygg sump som snygg scape! 👌👌

Har även jag en seneye, perfekt för att mäta par. Det stör mig dock att deras server kostar mer än själva mätdosan. Har ingen dator i närheten heller, så får ju koppla upp laptopen vid varje tillfälle. 

Men vid en nystart är ju ammoniabevakningen guld värd 👌

• Like 1
  • 3 weeks later...
On 2021-04-07 at 23:59, Kim Rosenqvist skrev:

Tänkte bara berömma för en såväl snygg sump som snygg scape! 👌👌

Har även jag en seneye, perfekt för att mäta par. Det stör mig dock att deras server kostar mer än själva mätdosan. Har ingen dator i närheten heller, så får ju koppla upp laptopen vid varje tillfälle. 

Men vid en nystart är ju ammoniabevakningen guld värd 👌

Ja du Kim, jag sitter å stirrar på de två ammoniakkurvorna hela tiden - måste sluta med det 😂. Fritt (toxic) ammoniak wobblers mellan 0,010 och 0,030, och hänger nog mkt ihop med dag/natt svängningarna i pH, men trenden är svagt stigande. Har nu 5 på nitrat så cykeln måste va igång, men irriterar mig att ammoniaken inte minskar ned till noll, utan sakta tickar uppåt. I övrigt inga pikar och i karet går nu 2 clowner å fyra damseller som äter å bajar. Hur var din uppstart med Seneye:n? Kanske bara att ha tålamod då jag kör utan LS och med Marine Pure plattor och MicrobeLift bakterier. 

20 timmar sedan, Gierth restart skrev:

Ja du Kim, jag sitter å stirrar på de två ammoniakkurvorna hela tiden - måste sluta med det 😂. Fritt (toxic) ammoniak wobblers mellan 0,010 och 0,030, och hänger nog mkt ihop med dag/natt svängningarna i pH, men trenden är svagt stigande. Har nu 5 på nitrat så cykeln måste va igång, men irriterar mig att ammoniaken inte minskar ned till noll, utan sakta tickar uppåt. I övrigt inga pikar och i karet går nu 2 clowner å fyra damseller som äter å bajar. Hur var din uppstart med Seneye:n? Kanske bara att ha tålamod då jag kör utan LS och med Marine Pure plattor och MicrobeLift bakterier. 

Jag hade ju inte min seneye vid uppstarten så har inte behövt följa ammoniak på det viset. Köpte seneye främst för par mätningen. Men använde chip för ph tillfälligt. 

Fick dock utslag på ammoniak vid ett tillfälle när jag råkade boosta pH för mycket 😊

Tror nog du bara behöver ge nitratcykeln lite extra tid att sätta sig nu när du kör med död sten etc. Nitrifikationsbakterierna behöver ju tid på sig att komma upp i rätt nivå