GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Jag har lÀnge tÀnkt dra igÄng en trÄd för mitt akvarium utan att komma till skott, men nu Àr det fÀrdigsölat. HÀr kör vi. VÀlkomna till mitt Waterbox 180.5!

Jag har haft akvarier i en sisÄdÀr 10 Är nu och saltvatten lite till och frÄn under den tiden. Det blev ett uppehÄll frÄn saltvattnet pÄ ett par Är nÀr min fru och jag köpte hus som behövde rustas upp, tÀtt följt av vÄrt första barn, men till sist kom bÄde tiden och suget tillbaka. Under 2020 hade jag ett mindre kar pÄ cirka 150 liter för att kÀnna av om intresset för hobbyn fanns kvar och var vÀrd att satsa pÄ. HÀr Àr vi nu!

Till en början kikade jag pÄ Red Sea Reefer 525/625 men fann genom ett amerikanskt forum Waterbox och upptÀckte till min förtjusning att de Àven fanns i Europa och jag var sÄld. Forumrecensionerna jag lÀste lutade huvudsakligen mot Waterbox bÄde i kvalitet och finish. I höstas slog jag till och i mitten pÄ november trillade de flesta leveranserna in och akvariet kom pÄ plats i hemmakontoret. Det blev ett Waterbox 180.5 med en total systemvolym pÄ cirka 700 liter och ungefÀrliga mÄtt 150 x 65  x 60. Allt Àr i optiwhiteglas, inklusive avrinningsboxen och sumpen. Displaykaret Àr byggt i 19 mm glas vilket Àr riktigt mÀktigt nÀr man ser (och lyfter...) det.

20201117_101148.jpg.aa9cae10ba1c700d8c3b220c96d27cf0.jpg20201118_195051.jpg.f44c495ec616583b3a63539cedfee6a2.jpg20201122_144652.jpg.020e78c28669ffe211f519af5392100c.jpg
20201227_171425.jpg.8619fd203fbceac8129f0e1aac5cf94b.jpg

Teknik
Akvarium: Waterbox 180, 530 liter, 150 x 65 x 60 cm.
Sump: 170 liter, 92 x 49 x 40 cm.
ATO-reservoar: 75-literstunna i teknikrummet
ATO: Tunze Osmolator 3155
Belysning: 3 st Ecotech Radion G5 XR15 med diffuser
Cirkulation: 2 st Ecotech Vortech Mp40
Returpump: 1 st Ecotech Vectra M1
Skummare: Nyos 120 (frÄn tidigare akvariet - ska uppgraderas vid behov)
Reaktor: Nyos Torq 1.0 för aktivt kol/GFO
UV: Deltec 39 watt
Dator/dospump: GHL Profilux 3
Dosering: Triton Core 7

Postat
  • Författare

Akvariet stÄr pÄ nedre plan som Àr i soutterrÀng mot berg med betongvÀggar vilket innebÀr en jÀmn temperatur, Àven under vÀrmeböljor. Det Àr vÀrt en hel del, mÀrkte jag i somras dÄ mitt lilla kar pÄ övervÄningen inte alls trivdes i hettan. En annan fördel med den valda platsen Àr att jag har pannrummet precis bakom dÀr jag kan ha teknik, refugium och sÄ smÄningom fraggkar om det vill sig sÄ vÀl. Jag borrade ett hÄl för diverse kablar och slangar efter att jag fÄtt bÀnken pÄ plats och kommer eventuellt göra ett till om jag behöver dra fler rör framöver.

20201129_144353.jpg.442e9b0d4d9003b77a3c6c7668d4f8ea.jpg

20201129_144325.jpg.d0f2884ff364aa6e37de4c017f09f7e1.jpg

I början pÄ december var det mesta pÄ plats och akvariet fylldes med vatten och levandesten som jag cyklat nÄgra mÄnader. Kort dÀrpÄ flyttades ocksÄ allt frÄn mitt lilla kar över, inklusive fisk och de koraller jag samlat pÄ mig under Äret (och överlevt sommarvÀrmen pÄ ovanvÄningen). Sedan dess har jag sakta fyllt pÄ akvariet med fler fiskar och en och annan korall. 

20201227_171501.jpg.2f89d74685a2a5d5e61ce4cf492f3a1e.jpg

20201227_171639.jpg.7c993df60b4357881a71c5d05437dc5e.jpg

20201227_171646.jpg.6972dc9e7794fb7acd606f18625bde87.jpg

Bilder efter ca 1 mÄnad. Inga större förÀndringar har gjorts i scapen.

Inkörningsperioden har gÄtt förhÄllandevis vÀl. Initialt under nitrifikationscykeln störtdök alkaliniteten ner till ca 5,5 dKH men har sedan bakteriekulturerna etablerat sig legat stabilt kring 8,0 dKH. De koraller jag har visar tillvÀxt och fina fÀrger. Det största problemet har varit att hÄlla uppe nÀringsÀmnena, som under februari nollades och triggade en dino-blomning som jag nu anser mig ha under kontroll. Jag skriver en egen post om det framöver.
Nu har jag i princip alla fiskar jag planerat för i akvariet. Eventuellt tillkommer nÄgra anthias framöver, men först vill jag se att akvariet klarar av belastningen nÀr de vÀxer till sig. Peppar peppar, men det verkar rÄda harmoni emellan fiskarna utan nÄgra uppenbara konflikter. SÄhÀr ser fiskbestÄndet ut i nulÀget:

1 Bicolor blenny
1 Starry blenny
1 Six line wrasse
1 Yellow wrasse
2 Hectors goby
1 Neon goby
1 Yasha goby
1 Flameback angelfish
1 Foxface
1 Desjardini tang
1 Purple/Xanthurum tang
1 Silver spot tang

Postat

Kul med en ny trÄd med en - för mig - okÀnd akvarietillverkare, waterbox. 

Du verkar ju ha bra koll pĂ„ vad du gör och har ju uppenbarligen bryggat för att göra en full Nelson med teknikrum, fraggkar och hela rubbet 😊đŸ’Ș

Fortsatt lycka till! 

Postat
  • Författare
On 2021-04-04 at 23:54, Kim Rosenqvist skrev:

Kul med en ny trÄd med en - för mig - okÀnd akvarietillverkare, waterbox. 

Du verkar ju ha bra koll pĂ„ vad du gör och har ju uppenbarligen bryggat för att göra en full Nelson med teknikrum, fraggkar och hela rubbet 😊đŸ’Ș

Fortsatt lycka till! 

Ett lite sent svar, men tack! Det jobbigaste, och kanske förnĂ€mligaste, med teknikrummet Ă€r att bestĂ€mma sig för för vilka idĂ©er man ska köra pĂ„ av alla som snurrar runt i huvet. 😅

Postat
  • Författare

Dags att fortsÀtta pÄ trÄden. Med en envis tvÄÄring i trotsÄldern och en 4-veckors med kolikbesvÀr Àr stunderna med akvariepulande pÄ kvÀllen det som fÄr mig att inte förlora förstÄndet fullstÀndigt. Jag tÀnkte skriva lite om planerna framÄt. Akvariet har i skrivande stund varit igÄng lite mer Àn fyra mÄnader och Àr pÄ det stora hela i balans. Jag har fÄtt i nÄgra acroporor som Àn sÄ lÀnge verkar gilla lÀget. De som varit i lÀngst har vÀxt fast pÄ stenen och har kanske nÄgot som kan vara fler piggar uppÄt. Det jag tampas med Àr ett par kvarvarande flÀckar dinoflagellater som verkar ge vika sakta men sÀkert.

20210405_120949.jpg.94cbab162150710a45d45d5e84029230.jpg

I fiskvÀg tÀnker jag inte tillÀgga nÄgot pÄ kort sikt, utan fokus hamnar pÄ att fylla ut med fler koraller och fÄ dem att trivas samt att införskaffa fler nyttodjur som fler eremiter, nÄgon sjögurka, fler snÀckor av fler sorter och kanske en sjöstjÀrna. Lite djur som bÄde Àr spÀnnande och gör nytta men som mÄr bÀst i ett kar som varit igÄng ett tag. Jag har haft en stÀdpatrull sedan dag ett, men jag tror ocksÄ pÄ att den behöver byggas pÄ allteftersom belastningen i akvariet tilltar, mikrofaunan etablerar sig, sanden mognar och sÄ vidare. Jag kommer förmodligen skaffa lite mer sten ocksÄ för att fÄ lite mer höjd pÄ en eller tvÄ punkter.

20210405_121002.jpg.6a96e88af853a004281f489d283e00b7.jpg

Jag har ocksÄ mitt teknikrum dÀr jag planerar att koppla in ett större refugium för nÀringsexport med makroalger. Det hoppas jag kunna fÄ till under vÄren/försommaren.  Just nu kör jag med ett fack med chaeto i sumpen, men jag gillar inte ljusspillet ut i resten av sumpen med tillhörande algbevÀxt pÄ utrustningen runtomkring.

SPS-inriktade akvarier med stora kolonier som vÀxer kors och tvÀrs och pÄ varandra Àr ju bland det finaste jag vet i hobbyn, men samtidigt Àr LPS sÄ fascinerande och nÀstan magiska under blÄljus. Hittills Àr jag inte helt hundra pÄ om jag vill satsa helhjÀrtat pÄ antingen det ena eller det andra, sÄ tills vidare kör jag med ett mixat rev med lite av varje av det jag tycker ser spÀnnande ut och som gÄr ihop. Jag har ocksÄ ett litet nanokar pÄ skrivbordet som jag kan flytta över koraller till om de inte skulle trivas i den fart och flÀkt jag har i det hÀr akvariet.

20210407_183537.jpg.81b7cbe8b0ca51c4fa26242a79d07dd2.jpg

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

NÄgot som jag tycker Àr svÄrt att fÄ grepp om Àr om mÀngden flöde och ljus i akvariet Àr tillrÀckligt och rÀtt utformat. För ett tag sedan sÄg jag ett intressant Youtube-klipp dÀr en marinbiolog presenterade sin forskning kring hur alkalinitet, ljusintensitet och vattenflöde pÄverkar korallernas fotosyntes (https://youtu.be/fBktpJ3umAs) och jag har försökt ta till mig av det. Summeringen av hans slutsatser, som jag uppfattade dem, Àr att högre alkalinitet kan boosta tillvÀxten hos stenkoraller, medan alltför intensivt ljus kan försÀtta korallen i en form av skyddslÀge med försÀmrad fotosyntes och sÀmre tillvÀxt (detta lÀr Ä andra sidan variera mellan olika arter beroende pÄ var de vÀxer naturligt tÀnker jag) medan vattenflödet verkar vara det absolut viktigaste för att förse korallen med vad den behöver för att mÄ bra och vÀxa. Mer flöde verkar generellt vara bÀttre och vad vi i akvariesvÀngarna anser vara mycket flöde Àr i jÀmförelse med korallreven bara en spottstyver i jÀmförelse.

Vad gÀller alkalinitet vill jag inte experimentera med högre nivÄer dÄ jag lÀst att det kan innebÀra en del risker med brÀnda toppar pÄ korallerna och sÄ vidare. Det kÀnns som mer av en balansgÄng. Dit kommer jag sÀkert sÄ smÄningom, men jag Àr inte dÀr nu. Jag siktar in mig pÄ att ligga mellan 8.0-8,3 dKH och lyckas hÄlla det ganska stadigt. Förbrukningen har börjat ticka uppÄt de senaste veckorna vilket jag hoppas betyder att mina fraggar börjar bo in sig och göra sig hemmastadda.

Idag kör jag med tvÄ Vortech MP40 med en intensitet som varierar mellan 50 - 75 % över dagen. Sen gÄr min Vectra M pÄ 50 %. Jag tror att det Àr tillrÀckligt idag, och jag försöker variera flödet med olika program, men allteftersom karet fylls upp framöver och korallkolonier etablerar sig lÀr jag behöva utöka flödet ytterligare. Input mottages tacksamt!

726161436_Flde.png.9897bff14be120cf7a0d31ea3b8dc537.png

Ljuset Àr ÀndÄ det jag funderat mest över pÄ sistone.  NÀr jag fördjupat mig i vad lÀmplig ljusintensitet Àr som ger bÀst fÀrg och tillvÀxt verkar det vara kring 250-350 PAR för SPS (Àven om en del hobbyister föresprÄkar högre nivÄer för Acropora). Efter att ha försökt jÀmföra andras PAR-resultat pÄ olika forum med samma belysning som jag och försöka uppskatta var jag sjÀlv kunde tÀnkas ligga tröttnade jag till slut och köpte en Seneye. Mycket smidig apparat Àven om sladden gÀrna hade fÄtt vara nÄgon meter lÀngre. Med tre Radion XR15 pÄ 65 % ligger jag kanske runt 150 PAR i snitt i mitten av akvariet dÀr jag placerat mina Acropora-fraggar. PÄ botten har jag nÄgonstans mellan 50-75 PAR. Det kÀnns lite klent och med bara tre armaturer fÄr de strÀcka ut sig ordentligt för att nÄ ut i akvariet. Jag har sedan tidigare tÀnkt att jag behöver fler armaturer nÀr akvariet vÀxer ut, sÄ jag slog till nu och skaffade en fjÀrde som borde dyka upp i veckan. PÄ sikt tÀnker jag mig att jag skaffar tvÄ XR15 till - motsvarande tre XR30 men med större möjlighet att sprida ut ljuset över akvariet för att undvika skuggning.

Screenshot_20210503-230736_Mobius.jpg.e361b6fed072de4aba2557ee03362568.jpg

Jag avslutar med en helbild pÄ akvariet. Jag hittade ett par kryddhyllor och nÄgon form av badrumshylla pÄ IKEA. Kryddhyllorna passar perfekt till matburkarna medan de andra Àr i plast med sugkoppar som kan flyttas runt lite som man behöver dem. Perfekt att ha lite allt möjligt i som Àr bra att ha nÀr man rotar i akvariet!

20210503_222801.jpg.dad395084960e2790f64fcb52686b016.jpg

Postat

SĂ„na dĂ€r smĂ„ organiseringslösningar kan verkligen vara pricken över i ibland 😊 

Delar ditt resonemang i det du skriver kring belysning, flöde och kh. 

Tror nog att dina mp40 rÀcker gott och vÀl. FlödesmÀssigt, om jag förstÄtt det rÀtt, sÄ Àr det ocksÄ positivt att ha lite olika scheman som du skriver, dÄ du kan skapa turbulens pÄ lite olika stÀllen runt om. 

Vad gĂ€ller belysning... Alla har vi ju vĂ„ra estetiska preferenser, men du har inte funderat att göra en hybridlösning? T.ex addera nĂ„gra t5 eller kanske nĂ„gra led-bars, som blir alltmer populĂ€ra 😊 

Postat
  • Författare
18 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

SĂ„na dĂ€r smĂ„ organiseringslösningar kan verkligen vara pricken över i ibland 😊 

Delar ditt resonemang i det du skriver kring belysning, flöde och kh. 

Tror nog att dina mp40 rÀcker gott och vÀl. FlödesmÀssigt, om jag förstÄtt det rÀtt, sÄ Àr det ocksÄ positivt att ha lite olika scheman som du skriver, dÄ du kan skapa turbulens pÄ lite olika stÀllen runt om. 

Vad gĂ€ller belysning... Alla har vi ju vĂ„ra estetiska preferenser, men du har inte funderat att göra en hybridlösning? T.ex addera nĂ„gra t5 eller kanske nĂ„gra led-bars, som blir alltmer populĂ€ra 😊 

Jo, jag tror vĂ€l egentligen att flödet jag har rĂ€cker till. Det knepiga ligger vĂ€l i att fĂ„ det att "strömma rĂ€tt", men hĂ€r Ă€r det vĂ€l som med allt annat i hobbyn att ha is i magen, invĂ€nta resultat och eventuellt justera efter det. Men det Ă€r sĂ„ svĂ„rt att inte pilla och knĂ„pa nĂ€r man... 😉

Vad gÀller belysning sÄ har jag kikat pÄ hybridlösningar med T5-rör och LED-lister som Orphek eller Reefbrite, men kommit fram till att jag inte vill byta rör om vartannat eller tappa kontroll över ljusspektrumet. Det Àr sÄ smidigt att kunna styra all belysning med en app. En tanke som fastnat, som kanske inte bidrar till utjÀmnat ljus, Àr att lÀgga till ett par Kessils för skimrets skull. Jag har en A180 över mitt nano och det ljuset Àr sÄ snyggt! Jag fick min fjÀrde XR15 i förra veckan och spred ut armaturerna lite mer över akvariet och tycker att ljusbilden blev betydligt bÀttre Àn tidigare med fÀrre skuggor. Med ursprunglig intensitet pÄ 65 % hamnade jag pÄ runt 200 PAR ganska lÄngt ned i akvariet, men för att inte chocka korallerna kör jag acklimatiseringsprogrammet frÄn tidigare ca 150 PAR över en mÄnads tid, sen lÀr jag umpa upp det ytterligare nÄgra steg för att nÄ runt 250 PAR.

• 4 mĂ„nader senare...
Postat
  • Författare

HÀr kommer första uppdateringen pÄ lÀnge. Det har varit tufft i akvariet sedan en tid tillbaka.

Sommaren var fullspÀckad med projekt och saker att göra utomhus, sÄ akvariet hamnade lite i skymundan som det ofta tenderar att göra. Jag hoppades pÄ att korallerna skulle ta lite fart nÀr de fick lite andrum av att jag inte pÄtade runt med sÄ mycket. TyvÀrr vÀnde det Ät andra hÄllet och sedan i mitten pÄ sommaren har nÀstan alla mina SPS:er dött sakta men sÀkert en efter en. Jag har inte lyckats diagnosticera varför men ska skicka in en ICP snart nÀr jag kÀnner att jag fÄtt rÀtsida pÄ akvariet. Mina LPS:er och fiskar mÄr dÀremot bra och vÀxer pÄ, sÄ allt gÄr inte emot mig.

En annan positiv observation Àr att trots den ihÄllande vÀrmeböljan i juli sÄ steg temperaturen i akvariet aldrig över 27 grader. Det kanske Àr lite i överkant fortfarande, men ÀndÄ helt acceptabelt helt utan kylning. Mitt förra kar som stod pÄ övervÄningen tog sig en bra bit över 30 grader nÀr det var som vÀrst. Till nÀsta sommar borde jag dock vara förberedd med nÄgra flÀktar som kan gÄ pÄ nÀr vÀrmen drÀmmer till.

Det var det om sommaren. NÀr nu innesittarvÀdret vÀl infunnit sig till sist har jag börjat fortsÀtta bygga vidare pÄ akvariet. Mina nÀringsvÀrden var relativt höga sedan i vÄras med NO3 kring 20 och PO4 kring 0.1 med en peak pÄ 40/0,25 i juni. NÀringsvÀrdena och dÀrmed filtreringen var aktuellt att se över.

Jag installerade ett rullfilter, Clarisea SK-5000 Gen 3, i början pĂ„ september. I och med det var jag tvungen att tömma ut sumpen och skĂ€ra loss nĂ„gra glasskivor avsedda för manuella filtersockor. Sumpen hade hunnit bli ganska snuskig av detritus och alger frĂ„n det halvfunktionella refugium jag hade, sĂ„ det kĂ€ndes bra att stĂ€da ur den och starta om den delen frĂ„n scratch. Allt jag behövde för att installera rullfiltret dĂ€refter var en skarvmuff, en tumstock och en sĂ„g. Eftersom akvariet Ă€r frĂ„n USA var jag förberedd pĂ„ att rördimensionerna mĂ€ttes i tummar, fötter och andra godtyckliga kroppsdelar. Jag var instĂ€lld pĂ„ att det skulle bli ett bök att fĂ„ ihop det, men hĂ€r passade en 40mm skarvmuff perfekt. Filtret har rullat pĂ„ en dryg mĂ„nad nu och justerats in. Än sĂ„ lĂ€nge nöjd över kvaliteten pĂ„ produkten och hur mycket skit den drar ur vattnet. Hittills har kanske 40 % av första rullen förbrukats.

NÀr jag ÀndÄ hade sumpen tömd och rengjord kÀnde jag mig lite vÄghalsig och drog fram glasborren. Sumpen hade ett fack avsedd för RO-vatten som jag inte anvÀnt, och in till den borrade jag ett hÄl för att kunna dra ett utloppsrör. NÀr allt stod pÄ plats igen kastade jag i en liten pump som lÄg liggandes och tryckte pÄ en ordentlig refugiumlampa den hÀr gÄngen, en AI Prime Fuge. Nu har jag sÄledes ett ordentligt refugium med bra flöde och bra ljus. Det mÀrks och chaeto-bollen jag kastade i har fyllt ut hela utrymmet pÄ fyra veckor. Jag ska bara hitta ett par akrylskivor av rÀtt storlek och sÀtta dem mot glaset i refugiet sÄ jag slipper ljusspill pÄ resten av utrustningen, sen Àr jag nog nöjd pÄ den fronten.

BÄda dessa ÄtgÀrder, tillsammans med fosfatremover, har dragit ner nÀringsvÀrdena betydligt. Idag ligger jag pÄ ca 12 ppm NO3 och 0,05 ppm PO4. Det snabba fallet av nÀringsÀmnen gav cyanon som krupit runt i hörnen lite mer spelrum och den senaste veckan har den tagit för sig lite mer av sandbÀdden dÀr flödet Àr som sÀmst. Jag har justerat upp flödet och doserar Microbact7 för att konkurrera undan cyanon. FortsÀtter nÀringsvÀrdena svaja Àr nÀsta ÄtgÀrd att skaffa en kraftigare skummare. Jag har kikat pÄ Deltec 1000i-1500i som möjliga kandidater. Jag har en Nyos 120 idag.

20210904_112639.jpg.f61ef681cc7d57ba19f2af6254a43988.jpg

20210912_014544.jpg.7b070d1f8b255e98c6b0c0f3aed24a58.jpg

Sommarens stora vinnare i akvariet Ă€r mina â€œĂ€lskade” glasrosor som tycks ha hittat ett paradis att leva och föröka sig i. I den mĂ„n jag kunnat har jag knĂ€ppt de största med kalkpasta, men det Ă€r ett evighetsgöra som jag inte kommer vinna med bara ett vapen. DĂ€rför införskaffades en fjĂ€rilsfisk i början pĂ„ augusti. Det tog nĂ„gra veckor innan han fattade galoppen, men nu ser jag honom picka pĂ„ glasrosorna till och frĂ„n - men lĂ„ngt ifrĂ„n tillrĂ€ckligt för att göra nĂ„gon skillnad. Jag hade tur att hitta en fjĂ€rilsfisk som villigt Ă„t den mat jag ger till fiskarna, sĂ„ glasrosaptiten Ă€r kanske inte lika stor som den skulle kunna vara. NĂ€r jag sĂ„ledes sĂ„g aiptasiaĂ€tande nakensnĂ€ckor, Berghia, till salu i nĂ€rheten kastade jag mig över annonsen och fick med mig hem fem smĂ„ sniglar. Jag har haft dem ett tag nu och nakensnĂ€ckorna Ă€ter och vĂ€xer friskt, men framförallt lĂ€gger de Ă€gg som om de inte gör nĂ„got annat. Ännu mĂ€rks ingen skillnad, men jag har lĂ€st att det tar ett par mĂ„nader innan populationen nĂ„r kritisk massa.

Allt som allt Àr det lite motigt just nu och akvariet ser inte sÄdÀr överdrivet roligt ut med korallskelett, cyano och glasrosor i alla skrymslen och vrÄr, men jag kÀnner mig inte nedslagen utan lÄter det lunka framÄt i sin egen takt. NÀringsvÀrdena har kilat nedÄt mot trivsammare nivÄer i och med den bÀttre filtreringen. Glasrosorna ska vÀl ge sig om allt gÄr vÀl med berghian. Vad gÀller cyanon tÀnker jag mig Ätminstone en, kanske tvÄ, till cirkulationspumpar som blÄser lÀngs sanden i bak- och framkant pÄ akvariet. Jag planerar att bygga om scapen i ena halvan för att ge bÀttre flöde och fler gömstÀllen för fiskarna. DÀrefter tÀnker jag mig ett större vattenbyte (~50 %) för att jÀmna ut alla obalanser i vattenkolumnen följt av ICP-test innan jag gör ett nytt försök med nÄgon SPS. NÀr Core7 tar slut om nÄgra veckor gÄr jag över till ATI Essentials.

Det blev ett lÄngt inlÀgg för att komma ikapp. Jag ska bli bÀttre pÄ att uppdatera mindre mer frekvent.

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Jag jobbar vidare med att fÄ akvariet pÄ rÀtt köl. Sedan senaste uppdateringen har jag införskaffat 10 Carberryi-anthias. NÀr jag kunde inspektera dem nÀrmare hemma noterade jag att en sÄg ganska vek ut och mycket riktigt hittade jag den död morgonen dÀrpÄ. De övriga 9 verkar mÄ och Àta bra dock. Stimmet har verkligen gjort skillnad pÄ hur alla fiskarna i akvariet beter sig. Tidigare har fiskarna varit ganska skygga om jag inte har suttit stilla framför karet en stund. Med anthias-stimmet verkar alla kÀnna sig tryggare och de visar sig pÄ ett helt annat sÀtt som fÄr akvariet att kÀnnas mer levande.

Akvariet innehÄller nu dessa arter, sammantaget 20 stycken.

Centropyge acanthops Fireball Angel
Halichoeres chrysus Yellow Wrasse
Pseudocheilinus hexataenia Sixline wrasse
Siganus vulpinus Foxface Lo
Salarias ramosus Starry blenny
Stonogobiops yasha Yasha white ray shrimp goby
Elacatinus Oceanops Neon goby
Zebrasoma xanthurum Purple tang
Zebrasoma desjardinii Desjardinii tang
Ctenochaetus truncatus Silver spot tang
Chelmon rostratus Copperbanded butterlyfish
Nemanthias carberryi 9 st Carrberryi anthias

I och med att anthiasen introducerades, som jag lÀst kan vara svÄra med maten, var jag ocksÄ mÄn om att fÄ dem att Àta ordentligt frÄn början och jag drog dÀrför pÄ med matningen som jag nu stegvis backar tillbaka pÄ tills jag hittar en balans i systemet. En följd Àr att nÀringsvÀrdena började vÀnda uppÄt igen och jag slog till pÄ en skummare som Àr mer lÀmpad för akvariet, en Deltec 1000i. Första intrycket sÄ hÀr lÄngt Àr att den gör ett fantastiskt mycket bÀttre jobb Àn min Nyos 120. Algrefugiet jobbar ocksÄ pÄ och jag skördar just nu var tredje vecka. FlÀkten i belysningen Àr dÀremot paj och jag letar efter en ersÀttningsflÀkt till den. I nulÀget kan jag bara köra ljuset pÄ 50 % och dÄ överhettas den ÀndÄ med jÀmna mellanrum och stÀnger av sig en stund. FÄr jag pli pÄ lampan sÄ borde jag tillsammans med den nya skummaren och rullfiltret fÄ grepp om nÀringsexporten i systemet - hoppas jag.

Jag har ocksÄ fÄtt i lite mer sten för att bygga pÄ scapen med en revpelare till höger och en större sten i mitten. NÀr jag bestÀmt mig för om jag gillar Àndringen ska jag ocksÄ försöka fÄ in nÄgon valvliknande konstruktion, se min "utförliga" skiss nedan.

20211016_211800.jpg.1640c0129f3d54f705349db7b0a00fbe.jpg

20211018_211224.jpg.26639c3b31d23593454be91a7c16b76d.jpg

20211018_211224-2.jpg.5414af410c1aa89eb1b00c64aa42aec5.jpg

Jag gjorde ocksÄ ett 50 % vattenbyte i samband med att jag byggde och stökade om i karet. Jag ska göra 10-15 % vattenbyte i veckan nu tills jag fÄr rÀtsida pÄ akvariet och mina koraller slutar dö och dra sig tillbaka. Jag förlorade en euphyllia för ett par veckor sedan. Det Àr fortfarande cyano pÄ sanden men den sprider sig inte. DÀrtill gÄr jag ocksÄ igenom pump för pump och gör rent och kalkar av dem samt skrapar bakrutorna lite i taget för att inte bomba akvariet med skit att bryta ner.

MÀtvÀrden efter det stora vattenbytet, ska ocksÄ skicka in ett ICP imorgon som jÀmförelse:
Salinitet: 1,025 (Refraktometer)

Alkalinitet: 7,2 (Hanna)
Kalcium: 520 (Hanna)

Magnesium: 1260 (Salifert)

Nitrat: 15,6 (Hanna HR)
Fosfat: 0,09 (Hanna)
PH pendlar mellan 8,3-8,1 dag/natt.

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

IgÄr kom svaret pÄ mitt ICP-test som jag skickade in för snart tvÄ veckor sedan.  Det enda som stack ut frÄn mina egna mÀtvÀrden var kalcium-vÀrdet som jag fÄtt till 520 mg/l pÄ min Hanna-mÀtare. ICP-testet angav 454 mg/l, vilket jag ÀndÄ tycker Àr Ät det bÀttre hÄllet. Min mÀtare kan ha Äkt i golvet en gÄng för mycket...

Det fanns ocksÄ en del flaggor bland spÄrÀmnena. Joden var rödflaggad och det doserar jag upp manuellt till bÀttre nivÄer. Det Àr ocksÄ en del aluminum i vattnet men det tror jag beror pÄ att jag precis kört med aluminiumbaserad fosfatremover. Utöver det var bor, kobolt, krom, strontium och vanadin gulmarkerat. NÀr jag lÀste pÄ om de respektiva spÄrÀmnenas roll i havsvatten kan bristerna hÀr vara en förklaring till mitt akvariums motgÄngar sedan i somras. De mest kritiska Àmnena som var nollade doserar jag upp manuellt, men resten avvaktar jag med och gör fler frekventa vattenbyten istÀllet.

Jag söker ocksÄ ett bÀttre sÀtt att fÄ pli pÄ min nÀringsexport och har lÀst pÄ om koldosering. Jag fastnade sÀrskilt för ett klipp med ReefDudes och en representant för Tropic Marin och tÀnker pröva deras produkter som ett komplement till mitt refugium. Resonemanget bakom produkterna verkar vettiga och tillför akvariet mer Àn bara nÀringsexport. Det Àr ett ganska lÄngt men intressant klipp. Om nÄgon har prövat Tropic marins koldosprogram fÄr ni gÀrna flika in med era erfarenheter! 

https://www.youtube.com/watch?v=wlxt8GhmkCc&ab_channel=ReefDudes

Results_31678_en.pdf

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

NÀringsvÀrdena börjat gÄ nedÄt nu. Med en ny flÀkt i min AI Fuge samt tillsats av Chaetogrow har refugiet tagit fart. DÀrtill har jag ocksÄ startat Tropic Marines biobollar samt koldosering (Elimi NP), men bara i vÀldigt smÄ mÀngder sÄ jag Àr osÀker pÄ om detta bidragit till sÀrskilt mycket. Skummaren har dock jobbat pÄ lite bÀttre Àn vanligt sÄ det Àr inte omöjligt att koldoseringen haft effekt. MÀtningarna de senaste tre veckorna har varit:

Nitrat: 15,7 -> 10,1 -> 5,8
Fosfat: 0,14 -> 0,10 -> 0,09

Det kÀnns skönt att det Àntligen hÀnder nÄgot men det gÄr snudd pÄ för fort nedÄt tycker jag. Jag drar ner lite pÄ refugiumbelysningen och ser om det bromsar in nÀringsreduktionen nÄgot. Mina dunkar med Triton Core7 tog slut och jag gick över till ATI Essentials PRO nyligen. Jag vet inte om det Àr den övergÄngen eller om den hastiga Àndringen i nÀringsvÀrden chockat akvariet och dragit ner pÄ tillvÀxten, men min alkalinitet har stigit upp till strax över 9 dKH, vilket Àr lite högre Àn jag vill ha det, sÄ dospumpen har stÀllts ner.

Jag har gjort mÄnga Àndringar i akvariets nÀringsexport med ny skummare, rullfilter, förbÀttrat refugium och nu senast TM:s koldosering och har ocksÄ tryckt ner mer levandesten, sÄ det Àr inte förvÄnande att karet nu Àr lite ur balans. Cyanon har ett starkare grepp nu och de stenar med fulalger har blivit lite fluffigare (intressant nog vÀxer de bara pÄ tidigare död LS/marcorocks, LS:en direkt frÄn havet har nÀstan inga fulalger pÄ sig). Det kan mycket vÀl bli vÀrre innan det blir bÀttre. Det kan jag leva med om det innebÀr att akvariet pÄ sikt blir stabilare och finare. Just nu avvaktar jag ett tag och ser hur det utvecklar sig. Eventuellt fyller jag pÄ stÀdpatrullen lite framöver. Lite lovande Àr att en grenvÀxande montipora som kom med den nya LS:en har fÀrgat ut fint och ser ut att vÀxa nya grenar.

För ett tag sedan fick jag tag pÄ glasrosÀtande nakensnÀckor, Berghia Stephanieae, som jag lyckats föröka i ett separat akvarium. Nu senaste veckan har jag flyttat över sÀkert 50 stycken till karet. Jag hoppas att de lyckas etablera sig nu nÀr de Àr sÄ mÄnga, för jag vet att mina wrassar och pepparmintsrÀkor sÀkert Àter alla de hittar. Jag hoppas verkligen att detta biter mot glasrosorna som jag stör mig mer pÄ Àn fulalgerna och cyanon.

Postat
41 minuter sedan, Karl Lindfelt skrev:

Nitrat: 15,7 -> 10,1 -> 5,8
Fosfat: 0,14 -> 0,10 -> 0,09

Det kÀnns skönt att det Àntligen hÀnder nÄgot men det gÄr snudd pÄ för fort nedÄt tycker jag. Jag drar ner lite pÄ refugiumbelysningen och ser om det bromsar in nÀringsreduktionen nÄgot. 

Jag har gjort mÄnga Àndringar i akvariets nÀringsexport med ny skummare, rullfilter, förbÀttrat refugium och nu senast TM:s koldosering och har ocksÄ tryckt ner mer levandesten, sÄ det Àr inte förvÄnande att karet nu Àr lite ur balans. 

Ja det Àr sÀkert en kombination av refugiet och rullfiltret. Rullfiltret har nog en vÀldigt stor pÄverkan pÄ nÀringsvÀrdena (de fÄngar upp otroligt mkt gojs). Bra att du Àr med pÄ bollen och korrigerar innan du hinner ev. nolla vÀrdena. En del nÀringsvÀrden binder sig i algtillvÀxten ocksÄ sÄ att försöka mekaniskt fÄ bort alger i displayen sÄ gott det gÄr Àr alltid fördelaktigt. 

Varför det vÀxer mer alger pÄ den döda stenen kan vara för att den har nÀringsÀmnen bundet i sig mer Àn den "Àldre" levande stenen. Och pÄ den Àldre stenen finns mer konkurrens om utrymmet.

Ska bli kul att lÀsa vidare hur allting utvecklar sig :) 

Postat
  • Författare
11 timmar sedan, kaptenen skrev:

Ja det Àr sÀkert en kombination av refugiet och rullfiltret. Rullfiltret har nog en vÀldigt stor pÄverkan pÄ nÀringsvÀrdena (de fÄngar upp otroligt mkt gojs). Bra att du Àr med pÄ bollen och korrigerar innan du hinner ev. nolla vÀrdena. En del nÀringsvÀrden binder sig i algtillvÀxten ocksÄ sÄ att försöka mekaniskt fÄ bort alger i displayen sÄ gott det gÄr Àr alltid fördelaktigt. 

Varför det vÀxer mer alger pÄ den döda stenen kan vara för att den har nÀringsÀmnen bundet i sig mer Àn den "Àldre" levande stenen. Och pÄ den Àldre stenen finns mer konkurrens om utrymmet.

Ska bli kul att lÀsa vidare hur allting utvecklar sig :) 

Tack för ditt inlĂ€gg! Ja, jag vill helst inte göra pannkaka av allt och vĂ€nda höga nĂ€ringsvĂ€rden till nollade vĂ€rden. Nu nĂ€r jag nĂ€rmar mig nivĂ„er som jag Ă€r mer bekvĂ€m med vill jag försöka plana ut reduktionen i god tid och hellre gĂ„ nedĂ„t sakta den sista biten. Vi fĂ„r se om jag lyckas! 😅

Vad gÀller stenen sÄ Àr det förmodligen precis som du skriver. Det Àr ÀndÄ hÀftigt att se skillnaden mellan riktig LS och ÄteruppvÀckt sÄdan. Den tidigare döda stenen har ÀndÄ varit i vatten i snart tvÄ Är tillsammans med LS. Det fÄr bli nÄgra pass med vakuumslang och filtersocka för att suga ut algerna.

Postat
  • Författare

SöndagsmÀtningen visade att nitraten klÀttrat ner frÄn 5,8 till 2,8 och fosfaterna frÄn 0,09 till 0,05 pÄ en vecka. Nu ligger jag pÄ vÀrden som jag tror Àr vettiga och ska försöka balansera vÀrdena dÀromkring. Jag kommer att dra ner fotoperioden i refugiet frÄn 12 till 8 timmar och gÄ över frÄn Tropic Marines Elimi-NP (nÀringssÀnkande koldosering) till deras NP-bacto-balance (nÀringsbalanserande koldosering).

I veckan sög jag ocksÄ ut en del alger (som syns pÄ bilderna nedan). Jag ökade returpumpen till max och körde en slang rÀtt ner i en filtersocka och kunde pÄ sÄ vis köra pÄ utan att behöva tÀnka pÄ hinkar som blir överfulla osv. Mycket av algerna lossnade lÀtt av sig sjÀlv och jag ska ge dem en dust till kommande vecka. Om jag ger mig pÄ dem frekvent kanske annat liv hinner etablera sig dÀr de tidigare vÀxt. Cyanon Àr kanske lite starkare Àn tidigare, men hÄller sig mest pÄ sanden. Jag stör den, doserar Biobact7 och vÀntar pÄ bÀttre tider.

Jag lyckades fÄnga en bild pÄ min Yasha goby som faktiskt blev rÀtt hÀftig!

20211117_215257.jpg.45a832d79f3a008aea9e3e79ad8df08b.jpg

20211117_113538.jpg.44bf3d5b410f8297fd506b1d863010a5.jpg20211117_113524.jpg.a04cd322f3fea3537e4f7da2f7ae4066.jpg

Postat
  • Författare
22 minuter sedan, kaptenen skrev:

Spontan frÄga - hur ser din stÀdpatrull ut förövrigt? 

NÀr det kommer till algÀtare har jag en lila kirurg, en liten desjardinii, en "silver spot tang", en foxface samt en starry blenny. Ingen av dem verkar sÀrskilt intresserad av algsorten jag har pÄ stenen.

DÀrtill borde det vara runt ett tjugotal vuxna trochus (samt en myriad av bebisar), en eller tvÄ turbos och en handfull andra snÀckor (ringed money cowry, nassarius, rosemouth star shell, neritas grazer, cerith). Lite osÀker pÄ sort och antal som finns dÄ de tillkommit i omgÄngar och en del har dött. Sedan kanske 10-15 eremitkrÀftor, en fighting conch och senaste tillskottet var en svart sjögurka för nÄgra veckor sedan.

Postat
On 2021-11-22 at 20:24, Karl Lindfelt skrev:

NÀr det kommer till algÀtare har jag en lila kirurg, en liten desjardinii, en "silver spot tang", en foxface samt en starry blenny. Ingen av dem verkar sÀrskilt intresserad av algsorten jag har pÄ stenen.

DÀrtill borde det vara runt ett tjugotal vuxna trochus (samt en myriad av bebisar), en eller tvÄ turbos och en handfull andra snÀckor (ringed money cowry, nassarius, rosemouth star shell, neritas grazer, cerith). Lite osÀker pÄ sort och antal som finns dÄ de tillkommit i omgÄngar och en del har dött. Sedan kanske 10-15 eremitkrÀftor, en fighting conch och senaste tillskottet var en svart sjögurka för nÄgra veckor sedan.

DÄ har jag inget att tillÀgga dÀr. Nu nÀr nÀringsÀmnena Àr i mer balans sÄ kör pÄ med att fÄ bort det manuellt sÄ blir det sÀkert bra med tiden. 

Postat
  • Författare
1 timme sedan , kaptenen skrev:

DÄ har jag inget att tillÀgga dÀr. Nu nÀr nÀringsÀmnena Àr i mer balans sÄ kör pÄ med att fÄ bort det manuellt sÄ blir det sÀkert bra med tiden. 

Jamen vad trevligt att höra. Tack för din input! Jag trevar vidare framĂ„t. 😀

Postat

SĂ„ synd att du tappat dina SPS koraller, det Ă€r lite trĂ€ligt nĂ€r saker dör och man fĂ„r slĂ„ss emot annat man inte önskar. De Ă€r ganska gröna dina alger pĂ„ mĂ„nga av stenarna. Men det ser ju ut som ganska friska gröna mattor iaf 🙂 Jag tror fĂ„ djur Ă€ter av de etablerade mattorna, algĂ€tarna Ă€ter hellre de smĂ„ spĂ€da skotten dĂ€r ny tillvĂ€xt sker. SĂ„ lösningen Ă€r mer att vĂ€nda deras miljö tills de trivs illa, vĂ€xer sĂ€mre och till slut börjar dö av. GĂ€rna i kombination med mekanisk rensning av de om det gĂ„r. Ibland sitter de pĂ„ tok för hĂ„rt och dĂ„ Ă€r det svĂ„rt att slita eller suga ut de. En sjöborre kanske skulle hjĂ€lpa, den Ă€ter nog inte nödvĂ€ndigtvis algerna direkt. Men den kan Ă€ta de indirekt genom att den vill gnaga av stenen de vĂ€xer pĂ„. Om du vill ha en sjöborre sĂ„ Ă€r nog en diadema det bĂ€sta valet. De har lĂ„nga förskrĂ€ckliga taggar men de Ă€r mycket mindre stökiga Ă€n de flesta andra arterna trots deras storlek.

Ibland kan sÄdana algmattor ha en tendens att samla massa skrÀp i sig som man kanske inte ser. Det kan vara vÀrt att blÄsa av de emellanÄt sÄ att de Àr friska. Annars brukar de bli för tÀta och kvÀver liksom sig sjÀlva. DÄ blir de bara en samling av grönt elÀnde dÀr algerna varken riktigt dör eller frodas. DÄ kan de nog bli smÄ jÀsande nitratfabriker, dÄ Àr det bÀttre att hÄlla de lite friska istÀllet. Om du vill blÄsa av de lÀtt utan att hÄlla pÄ med en pump kan jag rekommendera en stor pipett, typ en sÄdan hÀr: https://www.amazon.se/Stekspruta-akryl-frÄn-Chef-Aid/dp/B00175J0LC/ref=sr_1_8?keywords=turkey+baster&qid=1637709968&sr=8-8 Den Àr kanon sÄ lÀnge cyanon Àr kvar med, om det kryper lite cyano pÄ nÄgon korall kan du bara blÄsa bort det snabbt med sprutan.

Vad för saker sköter du med din Profilux? Lyset och pumparna styr du vÀl genom Mobius, de har ju redan smÄ datorer i sig som kan programmeras.

Postat

Har inte sÄ mycket att tillÀgga, men enligt erfarenhet sÄ tror jag att det endast Àr sjöharen som Àter denna typ av alg. 

Kanske att en blenny lawnmower rÄr pÄ dem ocksÄ(?). 

Postat
26 minutes ago, Jois said:

Har inte sÄ mycket att tillÀgga, men enligt erfarenhet sÄ tror jag att det endast Àr sjöharen som Àter denna typ av alg. 

Kanske att en blenny lawnmower rÄr pÄ dem ocksÄ(?). 

Kan tillÀgga att sjöborrar med all sannolikhet kommer mumsa i sig dessa.

Postat
  • Författare

Tack för era goda rÄd! Som Daniel Àr inne pÄ Àr det nÄgon sorts alg som inte verkar vara sÀrskilt aptitlig för invÄnarna jag har. Nu nÀr jag har gett mig pÄ dem manuellt och nÀringsvÀrdena samtidigt begrÀnsats avsevÀrt ser jag hur smÄ tussar lossnar frÄn stenen till och frÄn och att den frilagda stenen verkar förbli kal (peppar peppar). Jag gÄr ocksÄ loss med en pipett/turkey baster nÀr cyanotÀcket breder ut sig för mycket. Mycket riktigt kommer det mÀngder av detritus som jag Ätminstone delvis fÄngas upp av rullfiltret. Jag har ocksÄ försökt fÄ till rengöringsprogrammet pÄ mina MP40:s för att röra upp mer i vattenkolumnen nÄgon gÄng under dagen, men ser inte att det ger effekt med mina nuvarande instÀllningar.

Jag svÀngde förbi Aquariatech som öppnade sin nya butik idag (det kommer bli skitbra med all den extra ytan, kul att det gÄr bra för dem!). Med era rÄd i Ätanke köpte jag in ett par sjöborrar och introducerade dem till akvariet. Det blev en "orange spine" och en "tuxedo". De kanske ger en extra knuff i rÀtt riktning tillsammans med allt annat.

20211124_165202.jpg.fff0b242a65cc315de39fe5839b2876c.jpg

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Nu har det hÀr akvariet varit igÄng lite mer Àn ett Är och jag tyckte det var lÀmpligt att skriva ihop en liten sammanfattning av Äret som gÄtt och hur jag tÀnker framÄt. 
Överlag har de varit ett trögt Ă„r dĂ€r det gick bra ett tag pĂ„ senvĂ„ren, men över sommaren nĂ€r fokuset var pĂ„ annat hĂ„ll visade sig systemets brister och begrĂ€nsningar. NĂ€ringsvĂ€rdena drog ivĂ€g och mĂ„nga av stenkorallerna dog i sviterna. Under hösten har jag lagt fokus pĂ„ att framförallt bĂ€ttra pĂ„ nĂ€ringsexporten med ett rullfilter, en större skummare, bĂ€ttre refugium samt koldosering med Tropic Marines produkter. Eftersom jag gĂ„tt ganska aggressivt fram har jag inte vĂ„gat mig pĂ„ fler koraller under den perioden. I korallvĂ€g Ă€r det dĂ€rför inte sĂ€rskilt mĂ„nga nytillskott under akvariets första Ă„r. De koraller som har hĂ€ngt med har dĂ€remot vĂ€xt till sig och fĂ„tt fler polyper, framförallt mina zoanthus. 

I fiskvÀg har det dÀremot gÄtt desto bÀttre. Jag har fÄtt tag pÄ i stort sett alla fiskar jag hade  tÀnkt mig eller hittat lÀmpliga ersÀttare. Jag har varit tursam nog att fÄ tag pÄ friska fiskar som Àter bra frÄn start och utan problem med aggressioner. De gÄr bra ihop och jag Àr nöjd. Det som jag kanske skulle vilja komplettera med senare Àr lite fler mindre gobies och eventuellt ett gÀng chromis, men det Àr ingenting jag planerar för Ànnu.

20211207_125945.jpg.5b91cc6c08355c9e97d043c3ef528600.jpg

I början av Äret hade jag problem med dinoflagellater nÀr akvariet fortfarande var vÀldigt ungt och nÀringsvÀrdena vÀldigt lÄga. De konkurrerades ut med högre nÀringsÀmnen, tillsatta bakterier, uv-c (som sedan kopplades bort), dagliga störningar med pipett samt framförallt tid. Nu pÄ hösten har jag dragits med cyano nÀr jag till sist fick ner mina nÀringsvÀrden, men det har varit relativt begrÀnsat till sandbÀdden dÀr flödet varit som sÀmst. Cyanon har sakta dragit sig tillbaka sedan jag börjat vacuumsuga sanden och tillsÀtta bakterier som konkurrens, och jag tror att min senaste ÄtgÀrd innebÀr dödstöten för den:

Flödet uppgraderades igÄr med tvÄ Gyre 350. Första intrycket Àr Satan vilket flöde de ger! Mina tvÄ MP40 har kÀmpat pÄ, men inte riktigt varit tillrÀckligt starka ensamma för akvariet. NÀr jag blÄst av stenen med pipett eller en pump har moln lÀmnat stenen. IgÄr nÀr jag drog pÄ de nya pumparna pÄ 30-50 % blev vattnet nÀstan ogenomsiktligt av allt som blÄstes upp frÄn sten och sÀndbÀdd. Rullfiltret har definitivt fÄtt jobba hÄrt senaste dygnet! Eftersom jag Àr urusel pÄ att fÄ till nÄgon ordentlig rutin pÄ vattenbyten Àr det desto viktigare för mig att avfallet i akvariet tar sig ner till rullfilter och skummare och sÄledes letar sig ut ur systemet. Tanken Àr att Gyre fÄr stÄ för ett stadigt flöde runt i burken medan MP40 ger stötar och turbulens med Reef crest-lÀget. Eventuellt flyttar jag MP40 till bakrutan för bÀttre insyn pÄ kortsidorna.

Även ljuset fick sig ett lyft för nĂ„gra veckor sedan med en Aquatic Life T5-hybrid till mina LED-armaturer. De har hittills bara gĂ„tt nĂ„gon timme om dagen, men jag kommer att trappa upp dem till runt 6 timmar om dagen sĂ„ smĂ„ningom. Nu kör jag alltsĂ„ fyra Radion X15 gen 5 med 4x54 W T5, 2 Coral+ och 2 Blue+. Med alla dessa förbĂ€ttringar pĂ„ systemet hoppas jag pĂ„ ett mer framgĂ„ngsrikt Ă„r med korallerna. Nu ligger det pĂ„ mig att sköta underhĂ„llet konsekvent och ta tempen pĂ„ karet med regelbundna tester.

Idag ser jag att systemet mognar och börjar komma pÄ plats sÄ som jag vill ha det. De fÄ SPS:er jag har börjar fÀrga upp och rentav vÀxa till sig. Sedan jag började med koldosering som göder biofilm i akvariet har mikrofaunan exploderat och jag ser smÄ pods överallt pÄ rutorna. PÄ natten tittar ocksÄ amphipodsen fram tillsammans alla andra smÄkryp som fÄr biosystemet att gÄ runt. Det Àr riktigt roligt att se och Àr en av de riktigt fascinerande aspekterna med den hÀr hobbyn - hur det finns livsformer av alla slag som fyller sin funktion i det stora hela. 

VÄrens mÄl Àr att finjustera in nÀringsbalansen, fÄ i lite mer koraller samt att ha en plan för sommaren som jag vet innebÀr mindre tid att hÄlla efter akvariet sÄ inte samma historia upprepas igen.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat
  • Författare

Akvariet har fÄtt tuffa pÄ för sig sjÀlv medan jag varit upptagen med julbestyr och husprojekt under mÄnaden som gÄtt. Jag har i princip bara matat, skrapat rutan, tömt skummarkoppen och gjort veckomÀtningarna. Det verkar ha gjort susen. NÀringsvÀrdena har planat ut och hittat en stabil nivÄ med nitrat kring 4 ppm och fosfat kring 0,1 ppm. Korallerna verkar nöjda med det förbÀttrade flödet och ökade ljuset. De fÀrgar ut fint och börjar visa tecken pÄ tillvÀxt. Den enda korallen som verkar missnöjd Àr en duncan som jag misstÀnker ogillar ljusintensiteten. Jag ska försöka flytta den lite mer i skymundan och se om den tar sig.

Cyanon Àr sedan ett par veckor helt bortblÄst, vilket jag ser som en seger! Det Àr sannolikt gyre-pumparna som blev dess baneman. Dem Àr jag vÀldigt nöjd med. Cyanon försvann ganska omgÄende frÄn sandbÀdden men hÀngde kvar i hÄralgerna ett tag, innan de kastade in handduken helt till sist. HÄralgerna fick ett uppÄtsving i mitten pÄ december, men Àr nu pÄ tillbakagÄng och slÀpper frÄn stenen av sig sjÀlvt. Jag försöker fÄ ner fosfatvÀrdet ytterligare ett snÀpp med Rowaphos och hoppas det tar knÀcken pÄ resten av algerna.

HÀrnÀst ska jag jaga lite nya fraggar och försöka fylla ut akvariet med fler koraller!

20211227_141338.jpg.b39c1ac8e14a9b91ba8bb810b6fb6ec2.jpg20211227_141423.jpg.95d1b8ab93ed9118569ba0afcccf31b6.jpg

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.