Gå till innehåll

Ibland känner man sig mer än bara dum....


Bjerlk_Ferlock

Rekommenderade inlägg

SUCK!

Vet itne riktigt hur man ska börja...

Jaja, som ni kanske vet så har jag ju haft lite trubbel med alger i mitt akvarium. Ser inte lika trevligt ut som så många andras här på sidan, Men man har ju kämpat på ;)

Men i varje fall. Vid min uppstart i somras så köpte jag även en osmos. En Aquatic Nature 90 sp...

Med information om hur den skall användas och köras. Glad i hågen har man ju kört den och fått vatten...

Men algerna har inte försvunnit utan blossar sådär lagom hela tiden. Djurlivet överlever men ser inte ut att trivas bäst. Jaja tiden går och allt ser sådär ut.. Inget gnistrande vitt någonsin...

Nu efter att ha tittat igenom gamla gamla trådar så ser vaj att jag har andvänt fel slang som osmos vatten. Jag har alltså andvänt koncentrerad algföda som påfyllningsvatten...

Tvärt emot vad man ska.. Bara för att man gjorde som försäljaren sa... Visst jag läste instruktionspappret, men det är luddigt tycker jag. Förstod inte vilken som skall andvändas. Står mycket konstigt.

Bifogar en bild och frågar er så att jag verkligen gör rätt...

ÄR DET SVART SLANG SOM ÄR DET RENADE VATTNET???

eller är det den röda som sitter uppe till höger på det stora filtret?

Nu blir det stora vattenbyten och sten skrubbning.....

Bjerlk Ferlock en lättlurad stackare.....

post-1805-14468912653511_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenledning - finfilter - kolfilter - osmos undersida - osmos längst upp - silikatfilter - vattendunk.

Osmos nästan längst upp är slaskvatten.

Vad jag kan se är det perfekt kopplat.

Har du kollat nitrat och fosfatvärde. Där är ju alggödingen så har de värdena drivit upp har du förklaringen där.

Jag har en kompis här i Växjö som har fått litet problem med sitt kar. Det har varit i gång runt nio månader och vattenbytena har skötts hela tiden och så vidare. Men nitratvärdet var 100 mg / liter ungefär. 260 liter vatten med tre fiskar och 30 Kg LS.

Jag har runt 100 Kg LS och runt trettio fiskar och ungefär 0,15 mg i nitrat.

Vi funderade fram och tillbaka ett tag och sedan lånade han en LS av mig. Vi får se så småningom om det kan ha att göra med olika bakteriestammar.

Jag skriver detta för funktionen hos LS kan tydligen vara litet olika ibland.

Det gäller tydligen inte bara att göra allt rätt utan man måste kolla att det fungerar också.

Pumpar och ljus och så kollar man ju automatiskt men man måste kolla att bakterierna gör sitt jobb också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fredrik, tänk på hur lätt det kommer bli i fortsättningen när du får rätt påfylnadsvatten! Du har ju ändå lyckats driva ett kar någorlunda med tanke på dom dåliga förutsättningarna.

Men man kan ju fundera på hur många osmos anläggningar som fungerar omvänt när en försäljare står och säger fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är en allmänn missuppfattning att reject-vattnet fån osmosen skulle vara skitigt - det, (under förutsättningen att osmosen är fräsch) åtminstone passerat både partikelfilter och aktivt kol - och borde således vara renare än vattenledningsvattnet!

Sedan tror jag det glöms ibland att Ls är "en" levande organism och inte ett mekaniskt filter - "berlinmetoden" som de flesta av oss använder bygger ju på en rekommenadition på Ls volym av ca 25% av akvariets bruttovolym!

Sen har tumregeln succésivt i ren optimism bantats till 10%!! vilket i sin tur "skapat" en marknad för nitratfilter etc.

En produkt som åtminstone jag tycker i de flesta fall är onödig (jodå,det finns undantag)

Men för att återgå till det jag började yra om, nämligen att ls är levande, dvs att sten som legat i kar där kopparbaserad medicin använts i princip bara är att kasta, eller att killen du köpte din beg sten av hela tiden hade svåra algproblem - problemen kan ju tyvärr vara många, men för det mesta så brukar fräsch sten, osmosvatten och lite tålamod vara en bra grundsten för ett lyckat saltkar.

Bjerlk! jag tycker du ska byta 10% vatten i veckan, lägga i en strumpa med rowaphos och försöka ympa in ny bakteriekultur till din sten (finns på flaska hos handlaren om du inte har nån med fungerande kar du kan ta gammalt vatten från) innan du tar upp ock börjar skrubba.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det är en allmänn missuppfattning att reject-vattnet fån osmosen skulle vara skitigt - det, (under förutsättningen att osmosen är fräsch) åtminstone passerat både partikelfilter och aktivt kol - och borde således vara renare än vattenledningsvattnet!

Så sant så, det är vatten som kommer utanför membranet på serie kopplade osmosar så är det där man kopplar det andra membranet.

Men och använda detta vatten är som att köra utan osmose.

Har också detta filtert och det är som alla andra säger det är klart slangen från SI filtert "svart" som du får rent vatten ifrån.

nån fråga hur offta man ska byta media i denna, hmm jag bytte 6gr/ år innna men vårt vatten va riktigt dåligt och jag hade över 50mg/l SI.

Nu har vi 15-20mg /L och det verkar hålla bra mycket längre nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag kallar slaskvatten slaskvatten beror på att det är där det brukar hamna.

När jag odlade dvärgciklider i osmsosvatten fick malawina slaskvattnet. Och det är som sagt var bättre än vattenledningsvatten för sådant.

Hur länge silikatfiltret håller beror på vad vattenledningsvattnet innehåller och hur mycket av det som kommer genom osmosen. Filtermassan tar upp andra ämnen också men i vilken grad vet jag inte.

Jag har i vilket fall som helst kört mer än 3000 liter genom min och det är noll silikat ut ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowaphos har jag faktiskt kört med ända sedan uppstarten i ett ytterfilter. men i förra månaden satte jag in en strumpa med. Men algerna blev knappast färre....

Men dom sitter fortfarande i.

Byter vatten för fulla muggar. Kommer ju helt klart inte ut lika mycket nu. Inte en dunk i timmen utan mer en dunk per 4 timmar.... Som det borde vara...

Det konstiga är ju bara att man inte har reflekterat utan utgått ifrån "experterna" på affären...

Men som jag brukar säga: Det kunde ha varit värre.

Nu kan det ju vara så att jag faktiskt har en bra kultur och biologi i burken. Bara att dom fått lite väl mycket "gödning" varje vattenpåfyllning....

Samt så borde ju nu silikatet minska med (eftersom jag tog vattnet innan silikatfiltret innan ;) )

Tack för alla svar!

Bjerlk Ferlock i lite gladare tankar....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...