Gå till innehåll

Kan detta vara RTN?


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Helt plötsligt har en av mina vackra stenkoraller (jag inbillar mig att det är en stylophora) blivit vit i ena änden, se bild. Detta har hänt på ett dygn från att korallen har mått hur bra som helst. Jag har haft korallen i ca 9 månader, och den har vuxit bra under tiden. Jag har inte haft några andra problem med bleknande SPS.

Jag läser i Bornemans bok "Aquarium corals" att det skulle kunna var RTN, och att då den vanligaste orsaken till RTN är stress. Detta är mysko, eftersom det inte finns något som ändrat sig i akvariet på sistone och alla värden är stabila.

Mina värden är för övrigt:

Temp: 27

PH: 7,9 (det är lite lågt, men har å andra sidan varit stabilt på denna nivå i 4 mån)

Salt: 1,027

NO2: 0,025

NO3: 0,2

Ca: 430

KH: 9,2

Mg: 1310

PO4: omätbart

Silikat: omätbart

Jag har räddat undan korallen upp till mitt nano för att inte en ev. sjukdom ska sprida sig.

Vad kan det vara?

EDIT:

Ännu viktigare, vad kan jag göra för att stoppa framfarten?

post-1358-14468912665013_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan vara följande:

Fisk/räka/krabba/snigel/mask som har fått för sig att den är god.

RTN men då skulle den väl bli sämre av att blir flyttad då det innebär mer stress.

Krock, den kanske har legat emot någon annan korall. Den svagare blir då på någon timme helt vit i de berörda delarna.

Parasiter, lyft upp korallen och titta runt omkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade samma sak för 3 mådnader sedan på en stylophora som också gått felfritt i burken i 7-8 månader. Gren efter gren dog. En annan stylophora bredvid fick inga problem. Jag bröt så småningom ned den sjuka till "fraggar" där alla dog utom en som är det enda som är kvar. Och det brukar ju alltid hjälpa när man får bekymmer med Acroporor. Sista "fraggen" lever och växer.

Jag letade också parasiter o.s.v. Men jag tror det är någon RTN eller möjligtvis den långsamma varianten som både du och jag drabbats av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja,

Jag får kolla lite noggrannare på den och se om jag finner någon parasit.

Jag ska också jämföra fotografier var 12:e timme för att se om det är något utveckling, i så fall får jag överväga att fragga ner den. Men det är inte helt lätt att fragga ned en sådan här korall, den är ju ganska massiv.

Jag hoppas inte att jag ökat någon stress pga flytten, då jag kör samma vatten i mitt stora kar som i nanot (frekventa vattenbyten däremellan).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade problem med min Montipora digitata som blev bränd på fötterna av Protopalythoa. Jag injicerade kalciumhydroxid i Protopalythoan och de dog men min Seriatopora caiendrum bleknade undreifrån nästa dag. På ett dygn var ungefär halva korallstocken bar så jag tog en massa fraggar. Av mer än tjugo dog bara två men kvar på den ursprungliga korallstocken var fyra tre cm långa spetsar som alla klarade sig.

Jag har också haft koraller som blivit brända, framför allt av Galaxea fascicularis. Då har vävnaden försvunnit mycket snabbt där den blivit bränd så man knappt kunnat se när.

Jag har haft RTN på en Stylophora och det gick påett dygn men där såg man en kant där den angreps som flyttade sig unan för undan.

Jag tycker din ser ut som om den blivit bränd av en annan korall och i så fall bör inte skadan bli värre nu när du flyttat den till ett annat kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...