Gå till innehåll

Vad dödar min Favia?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Min Favia har under en tid sett risigare och risigare ut utan att jag kunnat förstå varför. Idag tror jag mig funnit orsaken, något bor i den. Men vad är det? Svårt att få en skarp bild men i mina ögon liknar framdelen mest en bönsyrsa. Den har fyra antenner om två par och stora (i förhållande till sin storlek) cylindriska gröna ögon med bruna knappar i ändorna så vitt jag ser. När jag närmar mig med tången för att nypa den så försvinner den blixtsnabbt ner i korallen. Hu kan jag bli av med den? Kan man t.ex. lägga en korall i sötvatten någar minuter?

Faviaodjur.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Mantisräka (Mantis Shrimp, bönsyrseräka) både från bilden och din beskrivning. En utmärkt mördare av invertebrater typ snäckor, krabbor och liknande. Jag tror inte den medvetet har ihjäl korallen, men kan mycket väl fel, utan den skadar den säkert genom att den bor i den. Hur som helst spelar det inte så stor roll då du vill bli av med detta djur i vilket fall.

Om du kan avlägsna korallen utan att den kryper ur så förenklar det givetvis mycket. Testa ett dopp i förändrad salthalt (högre/lägre) så kanske den flyr, men jag vet inte vad korallen klarar av. Annars kan du försöka fånga den i en fälla, men även detta är ju extra bra om du kan göra utanför huvudakvariet. Mantisräkor är dock mycket luriga och kan mycket väl undgå försök till fångst.

En del gillar att hålla dessa som husdjur i en separat tank så du behöver inte döda den om du kan fånga den. Om du fångar den får du gärna ta lite mer kort också.

Hittade även en intressant notis för den biomekaniskt intresserade:

http://sciencematters.berkeley.edu/archives/volume1/issue6/story1.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta en centimeter vatten i ett glas och nästan lika mycket salt och rör om en stund.

Sedan tar du en Salifert enmilliliterspruta och sug den full med lösningen. Lägg korallen i en skål vanligt akvarievatten och spruta sakta i den i koncenterade lösningen i hålet så skall du se att mantisen hoppar ut illa kvickt. Sedan lägger du korallen upp och ned några minuter i akvariet så rinner den koncentrerade saltlösningen ut ur hålet igen eftersom den är tyngre än det vanliga saltvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Döda den inte, jag vill gärna ha den!

Tänkte försöka fiska upp den i natt. skulle du kunna hämta den imorgon, söndag om jag lyckas? Jag har sett hela ute som hastigast nu. Den var mörkt blå till svart med klarblåa prickar. Riktigt snygg faktiskt, önskar jag kunde spara den men jag orkar nog inte sätta upp ett akvarie till (det fjärde) även om jag har en 45 liters burk står tom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...