Gå till innehåll

Damm UV


norsken

Rekommenderade inlägg

Hej

Det är samma krav för att döda en alg som en bakterie som en parasit. Jag skulle kunna skriva en sida nu Svärd om vart UV strålningen går in och förstör i cellen och varför. Jag besparar dig det - jag hotar bara. Du har dock rätt om att det är viktigt med avståndet mellan vägg och rör eftersom UV-C inte går speciellt långt i vatten och "kraften" avtar. Särskilt med den typ av utrustning som används till akvarier - plast. Till kommersiella anläggningar används rostfritt, bland annat för att den blanka ytan reflekterar lite. Där brukar man räkna med 2- 3 cm mellan rör och vägg. Ju svagare rör - desto mindre avstånd.

Än viktigare är att ha så lite partiklar i vattnet som möjligt - partiklar större än 5 my absorberar och bryter strålningen. Ni borde försöka ha en förfiltrering på högst 5 my, gärna finare om ni skall garantera full effekt på UV-C:et

Ett bra konstruerat damm-UV är lika bra/dåligt som ett akvarie-UV - kraven för avdödning är den samma.

Börjar du nu prata om "teoretikern" Lasse igen så kommer jag att berätta hur stort det senaste UV-C:et var som jag ansvarade för (och vad det kostade).:ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om ett damm uv på 20 watt skulle vara sämre än akvarie-Uv med samma effekt törs jag ju inte sätta huvudet på - MEN, tittar man på skillnaden i konstruktionen så måste exponeringstiden för vattnet vara längre i ett typ deltec eller lifegard och liknande

- Och kunniga på området förtäljer mig att våglängd på strålningen och exponeringstiden är av yttersta vikt för att döda parasiterna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har Lifeguard 2x40w och det hjälper! Trotts det att avståndet mellan lampa och vägg är stort i lifeguard. Naturligtvis skulle det vara ännu effektivare om avståndet lampa/vägg var mindre. Alla UV rör arbetar med kvicksilverånga och den mest aktiva våglängden är 253.7 nanometer.

Jag använder bara UVt då jag får hem nya fiskar (har heller ingen plats för karantänet....fy skäms)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag är jätteavunsjuk på att folk har uv anläggningar och inte jag. Uv hjälper inte mycket i alla fall därför sålde jag mitt.

Svärd, jag tror inte du förstog mitt svensk-norsk skämt.

Den svenska betydelsen av pular är inte riktigt samma som den norska...

Om man säger till en norrman att man håller på och pular med någonting så kan jag lova dig att han tittar konstigt på en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, jag tror inte du förstog mitt svensk-norsk skämt.

Den svenska betydelsen av pular är inte riktigt samma som den norska...

Om man säger till en norrman att man håller på och pular med någonting så kan jag lova dig att han tittar konstigt på en.

Haha jag vet vad det betyder ;)

Vet en kompis som sa till sin norska tjej då hon ringde och frågade vad han gjorde. Svarade utav vetskap att han satt å pulade lite här hemma. Det blev helt tyst i andra ändan och en ton/klick som svar....

Återigen till UVC så mitt Deltec kan även köras som damm UVC så i grunden är det nog ändå det samma

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de var inte alls av avundsjuka jag skrev mitt inlägg utan bara för att säga att de används till dammar det görs ju även IKS (med risk för att starta en ny avundsjuketeori HEHE).

Kommer ihåg när man var yngre hade roligt med frasen "Kan du bära min väska för en krona" när man var i Danmark. HEHE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får jag bjuda på en Norgehistoria då lit off topic men uv debatten är väl i stort sett avslutad nu eller?

Norska frun slaktar en kyckling.

Hon slänger inälvorna i toaletten, men glömmer spola ner det.

Norrmannen kommer hem, och går på toaletten.

Han kommer ut efter en halvtimme, och alldeles blek i ansiktet. Säger till frun:

- Du Inga, jag sket ut mina inälvor!

Inga:

- Gjorde det ont?

- Inte just då svarar norrmannen, men när jag pressade det tillbaka!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...