Gå till innehåll

Datorfläkter


watter

Rekommenderade inlägg

Ju större fläktar du tar desto tystare är de. Du kan köra dem på lägre varvtal lika med tystare gång. Ewerflow är de tystaste jag hört hittills. Jag hade "nöjet" igår att jämföra en Ewerflow 120 mm med min lika stor Papst och den var avsevärt tystare. Jättekul eftersom jag har åtta Papst som jag använder till att sänka temperaturen på värmeelementen här i huset. (Värmepumpen orkar mer och går billigare med lägre elementtemperatur). I datorn har jag bytt till 80 mm Ewerflow. Det bekvämaste är att köra fläktarna på en ställbar batterieliminator t. ex fyra till tolv volt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så man köper en batterieliminator t.ex. 4-12 volt, men datorfläktarna dom har ju en sån speciell koppling, ska man plocka av den och sen bara koppla den som en vanlig sladd röd, svart eller vilka färger dom nu har? Kan man köpa dom på kjell och company, har för mig jag sett det där?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det är röd och svart du använder på datafläkten. De tål att felkopplas utan att det händer mer än att inget händer.

Den jag provade i går kväll var köpt på Webhallen för 59 kronor. Men jag är 90 % på att den går att köpa i Malmö om du inte vill vänta till nästa vecka + betala frakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej :) men där är ju tre sladdar, röd,svart,gul, vad ska man göra med den gula. Har även sett att det finns några fläktar som heter Axialfläktar. På dom är det bara röd och svart så det kanske kan vara något att testa, hitta sånna på kjell och company för 69 kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, tack wrang, men är det någon som vet vad det är för skillnad mella vanliga datorfläktar och så kallade axialfläktar eller är det samma sorts fläkt bara olika namn ;)

Datorfläktar ingår i serien Axial fläktar där även Industrifläktar, väggfläktar, badrumsfläktar, kylfläktar eller elektronikfläktar innefattar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gula sladden brukar vara varvtalsgivare, till för att man ska kunna se vilka varvtal fläktarna har i övervakningsprogram på datorn. Ofta kan man sätta datorn att ha olika fläkthastigheter vid olika temperaturer i datorn.

Tysta fläktar men som kostar lite mer än standardfläkt modell Kjell & Co är annars ADDA-fläktar.

Vill du ha tips på fler tysta fläktar kan du gå in på www.tystpc.nu och läsa mer där. En länk på sidan där finns till ett mycket stort test: http://www.madshrimps.be/?action=getarticle&number=5&artpage=1737&articID=421

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid försökta bygga mina datorer så tysta som möjligt.. Adda och papst är bra och tysta fläktar.

Sen det där med den gula kabeln.. Är ni säkra på att det är varvtalsgivare? Den gula kabeln som går från nätaggen brukar vara +7v.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den gula sladden är för mätning av hastigeheten på fläkten.. Den ger 1 impuls / varv som fläkten snurrar..

Ett kul komplement om man inte vill köra med stigs lösning med variabel nätdel är en fläktkontroller.. Finns en uppsjö.. Har hittat en på Gtek som ligger på 250 pix.. 3 mätpunkter och 3 fläktstyrningar..

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2104&session=ace26b765517189bcfcdb0de9aa2f451

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har alltid försökta bygga mina datorer så tysta som möjligt.. Adda och papst är bra och tysta fläktar.

Sen det där med den gula kabeln.. Är ni säkra på att det är varvtalsgivare? Den gula kabeln som går från nätaggen brukar vara +7v.

Nix. Men däremot kan du få ut 7V om man använder gul och röd kabel från ett vanligt nätaggregat till en dator.

molex.jpg

Den gula kabeln i frågan ovan refererar dessutom nog till den kabeln som kommer från kontakten på fläkten.

shuttle_33stor.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

jag fattar bara inte riktigt hur fläkten ska kopplas till exempelvis clas olssons batterieliminator, röd och svart från fläkten , men har inte eliminatorna bara nån sorts plugg till kontakt? Krävs löddning eller det går med vanligt sockerbit? Lite idiot fråga kanske :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går med en sockerbit men det är lättare att löda för ledningarna är mycket tunnare än vad sockerbiten egentligen är gjord för. Inget har gått sönder för mig när jag kopplat fel så jag tror fläktarna är medvetet idiotsäkra. Jag bryr mig inte om att kolla längre. Står fläkten still så byter jag bara plats mellan röd och blå. Är det tre ledingar på fläkten så använd bara röd och blå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men jag ska alltså bara klippa av orginalpluggen på eliminatorn? Classe har ju en hel drös med eliminatorer, men samtliga har vad jag kan se olika pluggar i änden.

Edit: de har en med ställbar spänning direkt på eliminatorn, kan det funka att reglera fläkten med den för att få fläkten att gå lite tystare om det behövs? Och en fråga till, kan man köra mer än en fläkt per eliminator?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte köpa "hon" kontakten till elminatorn du väljer, som du sedan löder på fläktkabeln? Blir väldigt snyggt o prydligt dessutom kan du använda eliminatorn till annat alt. lätt byta fläkt. Annars klipp bort båda kontakter, löd ihop o isolera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ofta lämnar en standard eliminator runt 1A strömstyrka. En standard fläkt, 80mm drar ca 0,1-0,5A beroende på varvtal. Så länge du har koll på vad eliminatorn klarar av så går det nog hur bra som helst, säkert att överskrida också. men då är det kanske lite fara för överhettning. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...