Gå till innehåll

Euxiphipops Navarchus kontra Pomacanthus navarchus


Sillen

Rekommenderade inlägg

Är det någon som kan säga om detta är samma fisk med 2 olika namn eller vad skillnaden är? Har nu kollat runt lite och tror att det är samma fisk med samma namn. Bilder visar lite olika fiskar men jag kan inte hitta vad skillnaden mellan de, är då bilderna visar större skilnad inom respektive art. Skickar med 2 exempel.

post-2171-14468912692344_thumb.jpg

post-2171-14468912692389_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Gustav!

Snabbt svar som klarlade varför inte jag fick ihop det. På de sidor jag har sökt på har jag aldrigt sett detta gemensamma namn. Låter som jag misstror dig men inte så menat utan mer att jag inte har hitta rätt sett att söka på de sidor som finns på nätet. Är det någon som har bra rekomendation p vilka sidor man bör använda om man inte kan tyska mm utan bara svenska igentligen och engelska knackigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Namnet är Pomacanthus Euxiphipops Navarchus och den ändrar mönster rejält från ung till vuxen så variationer är inget konstigt.

Njae... Namnet är väl antingen Pomacanthus eller Euxiphipops. Båda är släktnamn så firren kan inte ha båda. Vilket som är rätt däremot en annan fråga... det förekommer revisioner av släktförhållanden med jämna mellanrum och namn kan skifta över tiden.

Det är dock exakt samma fisk oavsett om den heter Pomacanthus eller Euxiphipops.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...