nike83 Postat 6 september 2023 Postat 6 september 2023 du får återkoppla hur det går med din metod för karantän. Citera
Jois Postat 6 september 2023 Författare Postat 6 september 2023 2 timmar sedan, nike83 skrev: du får återkoppla hur det går med din metod för karantän. Ja, det är bara att följa tråden. Jag har ju kört samma metod i snart 3år, med undantaget för att protokollet har minskat från 30 dagar. Ska också poängtera att det inte är min metod, utan Fishotel som jag nämnde tidigare. Den används av massor av Saltisar. Kan tillägga att detta arbete, som kostar både tid och pengar, är i princip meningslöst om man inte håller koraller och lägre djur fiskfritt i tidigare nämnda 45 dagar. Bjuder på en kortsida-bild... 2 Citera
Jois Postat 7 september 2023 Författare Postat 7 september 2023 Ha! Vilka luftstenar jag hittade på amazon. 5cm i diameter. Någon är redo för att karantäna fisk...... 1 Citera
nike83 Postat 11 september 2023 Postat 11 september 2023 min från amazon (svart) höll bara typ 3 månader när jag körde pyto-plankton (lätt saltat vatten). hoppas denna klarar saltvatten bättre. Citera
Jois Postat 11 september 2023 Författare Postat 11 september 2023 42 minuter sedan, nike83 skrev: min från amazon (svart) höll bara typ 3 månader när jag körde pyto-plankton (lätt saltat vatten). hoppas denna klarar saltvatten bättre. Ok. Håller de 14 dagar så är jag nöjd. 1 Citera
Jois Postat 16 september 2023 Författare Postat 16 september 2023 Såja, då har dt två firrar till. 4 Citera
Jois Postat 19 september 2023 Författare Postat 19 september 2023 Detta är en riktig skönhet. Som av någon, okänd, händelse har min goniopora visat blå toppar idag. Det har jag aldrig sett tidigare. Fosfat 0.03 Nitrat 2.5 2 Citera
Jois Postat 22 september 2023 Författare Postat 22 september 2023 En teaser... Jois, aka, karantänkungen håller på att göra om i garaget för att etablera en ny hybrid-ttm-station. Eventuellt kommer httm kombineras med Prazipro för att kunna behandla ev plattmask. Stay tuned! Citera
Oscarhaglund Postat 22 september 2023 Postat 22 september 2023 31 minutes ago, Jois said: En teaser... Jois, aka, karantänkungen håller på att göra om i garaget för att etablera en ny hybrid-ttm-station. Eventuellt kommer httm kombineras med Prazipro för att kunna behandla ev plattmask. Stay tuned! Trodde det var standard i hybrid ttm att köra väteperoxid första och tredje bytet och prazi andra och fjärde Citera
Jois Postat 22 september 2023 Författare Postat 22 september 2023 6 minuter sedan, Oscarhaglund skrev: Trodde det var standard i hybrid ttm att köra väteperoxid första och tredje bytet och prazi andra och fjärde Det kan bero på var man tar in infon. Formalin eller väteperoxid, är doppen mellan tankbytet. Jag går väteperoxid. Citera
Jois Postat 27 september 2023 Författare Postat 27 september 2023 Nu är jag redo! Stationen för ttm är nästan klar. Kan då köra två ttm-batchar samtidigt. Det blev livsmedelsklassade eurobackar. Lätta att flytta och att rengöra. Nästa vecka plockar jag upp ca 15 nya fiskar. Huvudkaret rullar på fint! Kh 7.1 Fosfat 0.04 Nitrat 1.2 2 Citera
Jois Postat 8 oktober 2023 Författare Postat 8 oktober 2023 Karantänfabriken! På måndag, imorgon, görs det första väteperoxid-doppet med efterföljande tankbyte. Citera
Jois Postat 9 oktober 2023 Författare Postat 9 oktober 2023 (ändrat) Första väteperoxid-doppet. 30min. Inga konstigheter. Det går dock åt ett par doppvärmare när jag kör två batchar. Tack till @Nelli som lånat ut ett gäng värmare Ändrat 9 oktober 2023 av Jois 1 Citera
Jois Postat 16 oktober 2023 Författare Postat 16 oktober 2023 (ändrat) Dagboken fortsätter... Jag trivs verkligen med mitt kar. Det är verkligen rogivande. Nitrat 0 Fosfat 0.01 KH 8.43 Ca 392 Mg 1333 På onsdag är httm klar och fiskarna kommer att flyttas över i annan tank. Jag kanske inte kan ha alla fiskar själv, vilket gör att (kanske) 1st Gobiodon irregularis, ett par par pyjamaskardinaler samt 1 st anthias blir "över". Inget bestämt men man kan skicka pm om man är intresserad. Som jag sagt tidigare; även bakslag måste upp till ytan... Av någon anledning har 2, av 3, a360x tuna blue leds slutat att fungera ihop med x-kontrollern. De formligen dör när kabeln pluggas in. Utan kontroller fungerar de klockrent. Har skickat mail till Kessil. Det är inte stans billigaste lampor, och jag hade förväntat mig lite mer "kvalitet". Må gott! Ändrat 16 oktober 2023 av Jois 2 Citera
Jojo Postat 16 oktober 2023 Postat 16 oktober 2023 2 timmar sedan, Jois skrev: Dagboken fortsätter... Jag trivs verkligen med mitt kar. Det är verkligen rogivande. Nitrat 0 Fosfat 0.01 KH 8.43 Ca 392 Mg 1333 På onsdag är httm klar och fiskarna kommer att flyttas över i annan tank. Jag kanske inte kan ha alla fiskar själv, vilket gör att (kanske) 1st Gobiodon irregularis, ett par par pyjamaskardinaler samt 1 st anthias blir "över". Inget bestämt men man kan skicka pm om man är intresserad. Som jag sagt tidigare; även bakslag måste upp till ytan... Av någon anledning har 2, av 3, a360x tuna blue leds slutat att fungera ihop med x-kontrollern. De formligen dör när kabeln pluggas in. Utan kontroller fungerar de klockrent. Har skickat mail till Kessil. Det är inte stans billigaste lampor, och jag hade förväntat mig lite mer "kvalitet". Må gott! Snyggt! 1 Citera
Jois Postat 18 oktober 2023 Författare Postat 18 oktober 2023 Haha! Vilket gäng... nästan helt groteska.. 2 Citera
Jois Postat 21 oktober 2023 Författare Postat 21 oktober 2023 Over and out! Vill man ändå följa min resa; https://instagram.com/johan.andersson.the.grinder?igshid=OGQ5ZDc2ODk2ZA== Må gott! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.