Jois Posted January 12, 2022 Share Posted January 12, 2022 Hej! Efter många och långa funderingar har jag äntligen beställt ett nytt kar. Fick ett gäng offerter från ett par olika tillverkare. Men det är sjukt svårt. Och dyrt. Hur som, så landade det i ett Peninsulakar från Waterbox. Snyggt, stilrent och det kommer passa bra med resten av hemmet. 19mm glas, rimless och totalt 705 liter i systemet. Det svåra är att hitta hårdvaran till karet.... Karet ska bestyckas med: 3 st Kessil A360 X blue tuna. 2 st Mp40 Ecotech. NYOS Quantum skummare. Vi ses! 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johannes.k Posted January 12, 2022 Share Posted January 12, 2022 Kul lycka till, återkom gärna med en recension på waterbox är lite nyfiken på hur de är Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeber Posted January 13, 2022 Share Posted January 13, 2022 Spännande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted January 19, 2022 Author Share Posted January 19, 2022 Nu händer det lite. Belysningen är beställd, 3st Kessil 360x. Inkl upphängning, styrning och kablar (allt är extra, inget ingår...) 1st nyos-skummare beställd. 1st retur pump Maxspect dc beställd. 3st mp40or verkar vara på G. ....Och karet ska dyka upp imorgon. Det var, tametusan, inte lätt att finna allt. Framförallt inte inom landets gränser. Men det kanske får bli en separat tråd. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hampus85 Posted January 19, 2022 Share Posted January 19, 2022 1 timme sedan , Jois skrev: Nu händer det lite. Belysningen är beställd, 3st Kessil 360x. Inkl upphängning, styrning och kablar (allt är extra, inget ingår...) 1st nyos-skummare beställd. 1st retur pump Maxspect dc beställd. 3st mp40or verkar vara på G. ....Och karet ska dyka upp imorgon. Det var, tametusan, inte lätt att finna allt. Framförallt inte inom landets gränser. Men det kanske får bli en separat tråd. Spännande teknik! Har inte sett 360x i verkligheten men älskar ljuset från de äldre så blir säkert kanon! Nyosskummaren jag hade innan var jag grymt nöjd med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Lindfelt Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 Kul med fler waterboxar i landet. Jag är väldigt nöjd med mitt. Ett tips inför monteringen av möbeln är att skruva ihop sockeln och de justerbara fötterna först, väg av och justera noggrant där akvariet ska stå och sen fortsätta monteringen med resten av möbeln. Fötterna sitter omöjligt till när den väl är monterad. Du besparar dig timmar av frustration! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted January 21, 2022 Author Share Posted January 21, 2022 (edited) Karet ser mycket fint ut. Inga repor i glaset. @Karl Lindfelt, som du är inne kanske möbeln har inte att önska. Finnishen är det inget fel på, inte alls. Men med en möbel i spånskiva, och kanske någon mdf, med rätt usla fötter så kan det hur som helst.... Givetvis justerade jag och vägde in bottenplattan först. När man sedan kastar upp ett kar, som utan vatten, nästan väger 200kg händer det något med materialet. Framförallt med fötterna. Men, riktigt snyggt kar. Nu väntar jag bara in ny soffa och nya vardagsrumsmöbler så ska nog karet gör sig fint i rummet. Edited January 21, 2022 by Jois 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jojo Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rameau Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 Snygga val! Tänkt något på inriktning och kanske vilken typ av uppstart? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Lindfelt Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 Snyggt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted January 21, 2022 Author Share Posted January 21, 2022 5 timmar sedan, Rameau skrev: Snygga val! Tänkt något på inriktning och kanske vilken typ av uppstart? Nja, detta är mitt fjärde saltkar. Har aldrig kört med någon "känd metod" för uppstarten. Men det verkar ha gått bra ändå. Däremot karantänas allt för att minimera risken för att få in någon parasit. Och då är allt från levande sten till minsta turbo singel. Fokus kommer nog att ligga på lps och fisk. Vi får se. Uppdatering: 3 st Kessil A360 X blue tuna. 3 st Mp40 Ecotech. NYOS Quantum skummare. 1 st maxspect dc pump 6000l/t 1 st apex-unit. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted January 22, 2022 Author Share Posted January 22, 2022 (edited) Edited January 22, 2022 by Jois 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeber Posted January 22, 2022 Share Posted January 22, 2022 Blir kul att följa spännande med nya akvarium! Har du sparat något från ditt förra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted January 22, 2022 Author Share Posted January 22, 2022 1 timme sedan , jeber skrev: Blir kul att följa spännande med nya akvarium! Har du sparat något från ditt förra? .. Ozonen... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted January 25, 2022 Author Share Posted January 25, 2022 Kessil-leverans samt returpump från Maxspect. Kessil andas verkligen kvalitet. Det gillar jag. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted January 28, 2022 Author Share Posted January 28, 2022 Fick tag i en Arka Flying reef. Frun i huset tyckte dock att den var för liten. Får väl beställa en större då - Ohhhh så jobbigt... Tyvärr så är soffan något försenad, vilket innebär att karet får vänta med att fyllas en stund till. Det positiva är att jag hinner "karantäna" mer levande sten innan allt ska igång. Jag väntar även på leverans av NYOS-skummaren. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted February 5, 2022 Author Share Posted February 5, 2022 Efter nästan en heldag med @Whiskey Leeoch @farham60så kom man tillslut hem. Dags att testa lite layouts för alla controllers. Vi får se hur det landar. Har iaf köpt en svart extra panel och monterat distanser bakom så kablarna blir en aning dolda. Vi ses. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Efter nästan en heldag med [mention=7779]Whiskey Lee[/mention]och [mention=4879]farham60[/mention]så kom man tillslut hem. Dags att testa lite layouts för alla controllers. Vi får se hur det landar. Har iaf köpt en svart extra panel och monterat distanser bakom så kablarna blir en aning dolda. Vi ses. You don't want the DOS above your other electronics...in case of drops.Looking nice Sent from my SM-G973F using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Whiskey Lee Posted February 5, 2022 Share Posted February 5, 2022 Kul att se! Ser grymt ut. Tack för idag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted February 5, 2022 Author Share Posted February 5, 2022 Japp. Sätter DOS på annat ställe. Jag väl tillägga att jag nu har 52kg levande sten i karantän. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarven Posted February 6, 2022 Share Posted February 6, 2022 Kul! Beställde också en Warerbox 6025 förra veckan. Borde komma i dagarna... Kommer att köra en Radion XR30 + 2 st XR15. Har spanat in Kessil men eftersom att jag redan har en XR30 fick det bli utökning med 2 st XR15. Letar skummare och en till streamer (har en AI nero 5 och tanken är/var att köra 2 i WB'n men den är slut överallt, brist på halvledare... Tänker en MP40 som alternativ. Fnular lite på hur jag ska få till en schyst panel till tekniken, min Apex mm. Nyfiken på att se hur du gör, men kanske kommer någon bild sen när du är klar:-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted February 6, 2022 Author Share Posted February 6, 2022 @Freddie A, fint val av kar... Glöm inte att karet har 19mm glas, viket gör valet av pumpar lite svårare. Knappt så mp40 går... Jodå, var så säker. Det kommer fler bilder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted February 7, 2022 Author Share Posted February 7, 2022 Då börjar kabelhärvan ordna upp sig. Kablarna som skall in i Energy Bar 6 kommer att komma ovanifrån. Doseringsbehållare och den framtida Tridenten får nog hamna framför, på botten skivan, till vänster. ...man skulle ju ha cadat upp allt... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tarven Posted February 7, 2022 Share Posted February 7, 2022 Snyggt! Fäster du den i sidan i skåpet vid sumpen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jois Posted February 7, 2022 Author Share Posted February 7, 2022 5 minuter sedan, Freddie A skrev: Snyggt! Fäster du den i sidan i skåpet vid sumpen? Mot baksidan. Men japp, I sidoskåpet bredvid sumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts