Gå till innehåll

Tips och råd för koraller i nybörjarkar kar


Hank61

Rekommenderade inlägg

7 veckor är rätt ungt. Skulle väntat i 2-3 månader, heslt lite längre innan jag skulle fundera på koraller och då med väldigt tåliga koraller. Salthalten skulle jag vilja ha på 1.026 sg. Stig upp långsamt för att inte stressa fiskarna:)

Det viktiga med koraller är stabilitet och att hålla sig på det vilket är lite krångligt. Se över dina värden angående kalcium, magnesium och alkalinitet. Mitt kar lät jag stå i 5 månader innan jag tillförde koraller. Lycka till och hade bra!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Något jag inte tänkte på som nybörjare (vilket jag nog fortfarande är även om karet varit igång sen 2017), var att tänka på hur koraller växer och hur stora de kan bli.

De koraller som är bra nybörjare är också de som gärna blir som ogräs. Euphylia som du nämner är vissa sorter enkla (som den jag har på bilden till vänster), men de är riktigt bra på att kriga. I mitt kar skulle den lätt kunna konkurrera allt annat. 

20210827_131727.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...