Gå till innehåll

Förslag på skummare till 4000 liters system


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag hade tveklöst satsat på en bubble king. Har haft skummare från deltec, tunze mf och de bräcker dem med hästlängder enligt min erfarenhet. Det fina är att deras rating faktiskt är sanningsenlig så det behövs inte överdimensionera skummaren utifrån tillverkarens rating. 
Tex så kör jag min supermarin 250 rd3 speedy på ca 60% på mitt 1400L system.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, MichaelE skrev:

Jag hade tveklöst satsat på en bubble king. Har haft skummare från deltec, tunze mf och de bräcker dem med hästlängder enligt min erfarenhet. Det fina är att deras rating faktiskt är sanningsenlig så det behövs inte överdimensionera skummaren utifrån tillverkarens rating. 
Tex så kör jag min supermarin 250 rd3 speedy på ca 60% på mitt 1400L system.

Finner inte några stora modeller. 
Lydlösa?
Automatisk rengöringssystemer?
Har du testat deltecs större varianter för 6000 - 9000 liter? De drar in mycket mer luft än det som speca's för denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag kan bara tillstyrka Michaels åsikt om Royal Exclusiv och är oerhört nöjd med min. De är väldigt välgjorda och deras angivna akvariestorlekar är väl avvägda mot vad man kan förvänta sig att de ska kunna hantera. Deras största "normala" supermarin skummare är Supermarin 300 som ska klara 1500-4000l

https://royalexclusiv.net/abschaeumer/eiweissabschaeumer/bubble-king-r-supermarin-160-300/bubble-king-r-supermarin-300-rd3-speedy-60w.html Sedan finns Deluxe varianterna som finns upp till ca 20 000l. Den största skillnaden mellan Deluxe och Supermarin är att den första går att ställa in mer (både torr- och våtskumning) medan Supermarin är till för mer våt skumning. Royal Exclusiv har ingen egen rengöringsutrustning men du kan titta på Aquadriver Helix som är byggda för dessa skummare och som håller högkvalitet. Sedan har skummarkopparna avrinningsrör om du vill koppla till en extern behållare för att slippa tömma så ofta. 

 

Sedan skulle jag också tänka till vad du kör för något annan filtrering. Storleksangivelserna antar att du inte kör något annat så om du har filtersockar och ett algreaktor så kommer du att kunna gå ner till en 200 eller 250 istället. Jag skulle nog ta kontakt med Royal exclusiv och fråga dem. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan skummare som jag tittat på är ATB skummare. Jag har dock inte testat dem själv utan bara hört att de ska ha samma höga kvalitet som Royal Exclusiv fast till ett bättre pris. Jag har för mig att t.ex. Jonas R. körde en och var väldigt nöjd med den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , OR20 skrev:

Hej,

Jag kan bara tillstyrka Michaels åsikt om Royal Exclusiv och är oerhört nöjd med min. De är väldigt välgjorda och deras angivna akvariestorlekar är väl avvägda mot vad man kan förvänta sig att de ska kunna hantera. Deras största "normala" supermarin skummare är Supermarin 300 som ska klara 1500-4000l

https://royalexclusiv.net/abschaeumer/eiweissabschaeumer/bubble-king-r-supermarin-160-300/bubble-king-r-supermarin-300-rd3-speedy-60w.html Sedan finns Deluxe varianterna som finns upp till ca 20 000l. Den största skillnaden mellan Deluxe och Supermarin är att den första går att ställa in mer (både torr- och våtskumning) medan Supermarin är till för mer våt skumning. Royal Exclusiv har ingen egen rengöringsutrustning men du kan titta på Aquadriver Helix som är byggda för dessa skummare och som håller högkvalitet. Sedan har skummarkopparna avrinningsrör om du vill koppla till en extern behållare för att slippa tömma så ofta. 

 

Sedan skulle jag också tänka till vad du kör för något annan filtrering. Storleksangivelserna antar att du inte kör något annat så om du har filtersockar och ett algreaktor så kommer du att kunna gå ner till en 200 eller 250 istället. Jag skulle nog ta kontakt med Royal exclusiv och fråga dem. 

 

Tack för svar. 
Jag undersöker just nu RE som alternativ men är oenig med mig själv och den data de presenterar. 

Hemsidan säger t.ex. max. 660gph (2.500 l/h)   Air inlet and max. ~ 1585gph (6.000 l/h) Water inlet

Det säger väl att denna skummaren skall dra cirka 2500 liter med luft till det flödet och passa helt upp till 4000 liter när t.ex. en deltec släpper in 3800 liter luft och är specad i samma intervall. 

Specifikationerna är kanske marginella så det har egentligen mindre å säg men frågan är om det är värt prisskillnaden. Skiljer mycket för mig. 

Vem producerar och var produceras RE/bubbleking?  

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Checkade nu.. tillverkas i Tyskland ser jag. 

Får se vad det blir för slutpris på de stora skummarna. Ser spännade ut men det är ju omöjligt å säg från bilderna hur kvaliteten är jämfört med andra märken. Likaså pumparna. 

Det är ställbara DC pumpar på 24V ? Vad skiljer dem från alla andra pumpar som gör dem så förbannat mycket dyrare? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Royal exclusiv tillverkas helt i Tyskland och de dyrare versionerna görs för hand. För mig så är det en stor skillnad även mot andra tyska märken (Tunze och deltec) i kvalitet, vilket säger en hel del. När det gäller pumparna så har RE försökt att tillmötesgå de som vill ha lite billigare skummare och erbjuder en versioner vars pump tillverkats i kina. RE har även en skummare som heter double cone. Denna är inte limmad utan gjorts via formpressning. Den håller ungefär samma kvalitet som de gamla Vertex skummarna (som RE tillverkade i början). Jag ser dock att Double cone 300 bara finns med RDX (kina pumpen) och bara klarar upp till 2000liter. Dock bör du tänka på att detta antar att du inte kör någon annan filtrering typ filtersockar, algreaktor m.m. Jag skulle rekommendera att du ringer dem då de är väldigt trevliga att ha att göra med och ger ärliga svar. Jag blev själv informerad om att inte köpa en produkt av dem då de ansåg att jag inte behövde den givet vad jag redan hade. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , OR20 skrev:

Kan bara hålla med @nike83 om man kan skaka fram kulorna så är det Supermarin/Deluxe som man ska gå på och då gärna med den tyska motorn. 

Vad är det som får dig till å vara så säker på det?
Vad i byggkvalitet på skummare, pump osv talar för att det är bättre kvalitet? 

Jag har inget ex av eller känner någon som har RE så jag kan inte "känna på" en live.. Därför många dumma frågor :)

Som jag läser konstruktionen är den lik många andra och pumparna är inte kraftigare, mer inovativa eller drar mer luft än något annat - eller läser jag fel? 

Har hört många säger det är bättre kvalitet men finner inte helt ut vad det är som folk anser är bättre. 

Deluxe varianterna finns i större utförande ser jag - supermarin blir för litet skulle jag tro. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara, om du är i närheten av Norrköping så kan du komma förbi och klämma. Min behöver rengöras så om du är snäll kan du få göra det ;) Skämt å sido är det ett bra sätt att se hur de är byggda.

 

Som svar på din fråga så har kvalitén att göra med tjockleken och valen av material samt hur dessa är sammansatta. T.ex. så är det tjockare akryl i en RE än i t.ex. en Deltec (du känner det om du lyfter skummaren/delar av dem). RE använder titanskruvar  där andra kanske använder plastskruvar m.m. För att skapa en tyst skummare så har man lagt till en liten siliconslang mellan pumpen och skummarkroppen för att föra över vatten/luft. RE svetsar även sina skummare för hand istället för att gjuta dem.  De till och med svetsar akryl och PVC. Du har rätt i att flera andra har liknande utseende och funktioner, Tittar man dock tillbaka så kan man se att RE var de som utvecklade dessa saker som flera andra sedan lånat designen av. 

 

Att jämföra skummare är alltid svårt men min syn är att det inte bara är att pumpa in så mycket luft och vatten som möjligt i en cylinder utan att det finns mer aspekter som påverkar effekten. Det är därför svårt att bara titta på flödessiffror och avgöra vilken som funkar bäst. Med det sagt vet jag inte om REs prislapp motsvarar den extra som man får. När du tittar på skummare i den här kvalitetsnivån så kostar varje liten förbättring inte bara några kronor utan tusenlappar. Min egna bedömning var/är att det är värt det men det är någon som du måste avgöra själv. Jag kan bara tillägga att jag själv just nu tittar på att låta dem bygga en custom sump då jag är så nöjd med min skummare. Jag har aldrig haft en skummare sedan min första skummare (Sander 600) på 90-talet som dragit ut så mycket skit som denna gör.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som herr OR skriver så är mycket av kvalitén i materialvalen. Tex så väger RE’s pumpar bly och mycket gedigna. 
Jämför jag mina tidigare tunze/deltec skummare mot min nuvarande BK så känns de plastiga och jävliga i jämförelse.

Storleksangivelsen är som sagt väldigt bra. När jag tidigare körde ett rullfilter kunde jag inte köra skummaren över typ 40%, detta trots att jag matar friskt och ofta. 

Det finns förövrigt lång och bra tråd på reefcentral där deras amerikanska representant svarar på folks frågor. Du in säkert hitta en hel del matnyttigt i den också.

 

Edit: du är självklart även välkommen hit och kika om du har vägarna förbi Sthlm.

Ändrat av MichaelE
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...