Gå till innehåll

prick fråga


Saltis

Rekommenderade inlägg

Hej igen.

Jag tänkte bara dela med mig av de länkar som skickades till mig tidigare via pm av andra medlemmar och sammanfatta min syn på vitlökens effekter på prick.

Resultaten och åsikterna om vitlök vad gäller bekämpning av prick är i mina ögon förvånansvärt postiv. Efter läst in mig mer på ämnet ser det ut att finnas väldigt mycket som talar för att vitlöken hjälper i kampen mot prick, både vad gäller att förebygga uppkomsten av sjukdomen och att bota (att få parasiterna att lämna värddjuret) när fisken redan är drabbad.

Den kanske säkraste vetenskapliga studien som gjorts av ett företag är den som är gjord inom laxodlingen i länk nummer 1 där skillnaderna beskrivs som stora med betydligt lägre förekomst av parasiter i gruppen som matades med vitlök än i kontrollgruppen och den grupp som testats med vanlig lök. Sedan att fisken smakade dåligt till följd av vitlöken är en annan sak men jag tror inte så många akvarister har tänkt äta sin fisk ;).

Jag vill också säga att jag inte påstår att uv är en dålig lösning för att hålla nere nivåerna av parasiter i akvariet utan jag tycker det är ett utmärkt kompliment till bl.a. karantän, koppar, låg salthalt och vitlök (mitt första inlägg kunde eventuellt tolkas så). Fördelen med vitlöken är som sagt att det går att medicinera direkt i karet utan negativa effekter på koraller och ryggradslösa djur.

Exakt hur vitlöken påverkar parasiterna har jag dock inte lyckats hitta och det finns även otroligt många former av parasiter varför det kan vara möjligt att det är mer effektivt mot vissa typer men mindre effektivt mot andra, detta är dock bara spekulationer från min sida. Tyvärr är ingen metod hundra procentig, inte ens uv och det var därför jag ville tillföra vitlöken som ytterligare ett vapen i kampen mot parasiterna.

Oavsett hur man tolkar de data jag och andra lagt fram i tråden och länkarna angående vitlökens effekt på parasiter i fisk så hoppas jag att vi alla kan komma överens om att det finns alldeles för mycket information som talar för att vitlöken kan fungera i kampen mot prick för att någon enskild individ här på forumet ska gapa ut att det är ren nonsens och försöker sig göra rolig på personens bekostnad.

Jag kommer även i fortsättningen själv använda vitlök och rekommendera andra att testa detta om de råkar ut för prick och helst kontinuerligt för att minska risken att de ska drabbas överhuvudtaget. Jag hoppas att alla kan respektera detta synsätt eller lägga fram sakliga argument till varför de inte tror på det.

------------------------------------------------------------------------------------------------

LÄNKAR:

HTTP://WWW.ONEFISH.ORG/SERVLET/CDSSERVLET?STATUS=ND0ZODEZMI50B3JSAWJJUEUZMJG5NIY2PWVUJJMZPWRVY3VTZW50CYYZNZ1PBMZV

One of Norway's largest producers of fish feed have recently made up 50 tonnes moist pellet containing garlic to test its effect on the lice population. The fish fillet had a detectable taste of garlic. Both onion and garlic have been further tested during 1991 at Austevoll Aquaculture Research Station. Both have been mixed in moist pellet at a 10% level (wet weight basis). The salmon fed onions had at no time lower concentrations of lice but the salmon fed garlic had a significantly lower levels of lice compared to the control after 14 days.

http://www.farmtotable.org/index.php?cmd=F2TNews&method=view&id=310

SCIENCE: SALMON AND SPICE, AND NO SIGN OF LICE: GARLIC'S POTENT PROPERTIES ARE HELPING FISH FARMERS IN THE WAR AGAINST PARASITES, SAYS DANNY PENMAN

http://www.tropicalresources.net/phpBB2/viewtopic.php?t=14933&sid=f7e19cb9939f23d8e5d8c6750d3d818a

The reason for my research was my Dottyback got Ich and I had a terrible time trying to get it out of the tank to do fresh water dips. I was in a panic as I was leaving on a 9 day trip in less then 48 hours. So I was desperate…I had a conversation with my marine guy and he said that I should try garlic drops in with the food. So I did…24 hours later the Ich was gone on the fish. I was so happy and couldn’t believe it worked. I had our fish sitter keep up with the food and garlic while I was away and no return of the Ich.

I have since recommended this to many people who have had issues with Ich, external and internal parasites…most of them have had great results.

http://www.vietlinh.com.vn/tech/ssubjects/thuoc/us.htm

Garlic (whole form)

Used for control of helminth and sea lice infestations of marine salmonids at all life stages.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=77951&highlight=garlic+spot

I did a totally non-scientific experiment with three horribly ich-ed out neon gobies that I bought. I took a pod of fresh, raw garlic from the grocery store, crushed and minced several cloves, added the garlic to about a third of a cup of tank water and allowed the garlic to steep in the tank water for about half an hour. The three gobies were placed in a clear plastic specimen container and the garlic water was added to this container. The water was rich in garlic oil, which I could clearly see swirling around in the water. A few small pieces of garlic went into the specimen container as well. I allowed the gobies to remain in this water for half an hour or so and then netted them and put them into my reef tank. Totally crazy, I know, but every last ich cyst dropped off of those gobies while they were being treated, and not a single one of the fish in my reef tank developed a single spot of ich (a pair of clownfish, green chromis, and a purple tang). This experiment was conducted several months after I had already failed at treating my fish (flame angel, coral beauty angel, yellow tang, purple tang, clownfish, green chromis, and emperator angel) with copper and a hyposaline environment in a quarantine tank (and losing my precious emperator angel in the process) and succeeded when treating them with garlic (used with total skepticism as an absolute last resort). I used the gobies to see if my previous success was a fluke or coincidence, and the results convinced me that garlic did indeed effect a cure in the fish afflicted with marine ich. I now do the garlic treatment in my reef tank and in my other fish and seahorse tanks prophylactically, and I've had absolutely no problems with any of my fish, corals, or inverts. While allowing the garlic to steep in tank water, I now thaw some frozen mysis shrimp in that water and feed them to the fish. They love to eat the little bits of garlic, too.

I can't explain to you HOW it works, but can only relay my experiences to you and hope that you'll quit using that pepper crap and give fresh garlic a try.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har ni fler synpunkter på vitlöksmetoden eller mer ingående information om hur vitlöken påverkar parasiterna så skicka mig gärna ett pm.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...