Gå till innehåll

Hjälp! Mina Sjöstjärnor vill krypa u karet.


Xenia83

Rekommenderade inlägg

Mina sjöstjärnor har fått tokryck idag de försöker krypa upp ur vattnet.

Jag har inte hunnit få mina tester än har bara en levande sten 2 anemoner och 7 sjöstjärnor som vumera försöker krypa ur karet?

Vad kan va fel. jag trodde först de var syrebrist så jag satt en pumt att spola mot ytan men de verkar inte hjälpa.

Ska byta lite mer vatten ni innan ja ska lägga mig, har fått igång min osmos så de är väl en 20 l klart.

\\Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Började med vanligt vatten och salt lät de stå 2 dygn, la i en levande sten på 2 kg och koralsand, allt funkade helt ok ja började rörmaskar började komma ram och de två minianemonerna mådde bra, de kom en massa märlor med, isag hadde den ena anemonen mörknat lite men den andra såg ut att må prima.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, jag tycker inte du borde ha några djur än på kanske en månad, varken anemoner eller sjöstjärnor.

Karet måste "köras in" och få igång nitrifikationsprocessen och helst gå igenom några algstadier först.

sen kanske nån eremit och snigel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lyft ur djuren och ha dem separat i en hink med lock (Glöm inte vattencirkukaltion)... Om du har möjlighet så ta en bild på djuren och lägg upp bilderna här på forumet så kanske någon kan hjälpa dig med artbestämning för vidare tipps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Har du använt några startkulturer av bakterier? Om inte skaffa det. Med krypa ur - menar du att de försöker ta sig ovanför vattenytan?

Nitratchock - otänkbart men däremot ammoniak eller nitrittop. Är det ammoniaktop så hjälper det att lufta ev låta cirkpumpen piska ytan. Har du nyblandat vatten - lägg dina minianemoner i en skål med det vatten under natten i så fall så kanske du kan rädda dem. Har du ngt filter gående? Om du har det kan följande nödmetod i saknad av startkulturer hjälpa om det uppstått en nitrittop. Skratta inte nu - jag har gjort detta själv. Gå ut och skaffa lite ogödslad jord - slamma upp den i lite vatten. Filtrera över ett melittafilter. Använd den klara vätskan du får som startkultur. Du kan kanske hälla i en 2-3 dl i akvariet. Byt lite vatten först. Pytsa i lite av detta filtrat de närmsta dagarna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Släpp fångarna loss det är vår! ja du... det är ingen rolig start när dina första invånare vill dra iväg så fort som möjligt. Jag tycker att du ska strunta i dem och släcka ner karet och vänta en månad och då kan du mäta nitrat,fosfat mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HAr startbakterier fick ett par liter vatten och sanden den va inkörd. har piskat vattenytan hela dagen utan något märkbart resultat. Har tyvär inget vatten ja kan ta upp och lägga de i, allt gick åt till 25 % Vattenbyte, anemonerna är inte ihopfälda, ser lite chokade ut men de kan bero på de hastiga vattenbytet, temperaturen sänktes en grad iomed det. slägger å håller tummarna nu å går å lägger mig.

Tack för alla tipps.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar lite över vad som hände, har lite olika teorier,

Jag bytte vatten dagen innan, då använda jag vanligt kranvatten och höjde salthalten från 0.023 till 0.024.

Aktiviteten dagen innan utbrottet verkade karet vara väldigt aktivt och det började växa fram"Sjötjärnor, märlor, rörmask." Natten innan utbrottet stängde jag av en av de 2 pumpar "Utan filter" jag har för den lät för mycket när jag skulle sova. Allting såg ut att fungera perfekt på morgonen när jag gick upp och slog igång pumpen igen, den var avstängd 6 timmar, utbrottet kom 13 timmar efter att ja satt på pumpen igen.

Teori 1

Det var något i mitt kranvatten som fälde ut efter ungefär exakt 1 dygn och skapade föroreningen.

Teori 2

Karens värden var bra och stabila tillfälligt och det nya vattnet gjorde de änu bättre, på grund av detta vaknade en massa små organismer till liv och i sin tur förorenade vattnet.

Teori 3

Föroreningen kom från något från stenen, vet inte hur vanligt de är att djur utforskar resten av akvariet men alla djur som tidigare suttit på stenen klättrade av den och gick för att att söka något bättre någon annan stanns i karet.

Vad tycker ni låter mest troligt, pumparna är på 350 och 300 l timmen och karet är på 54.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bättre den ena anemonen är halvt ihopdragen men den som såg värst ut igår har fällt ut sig helt igen. strök kanske med någon 2 mm sjöstjärna vet inte riktigt hur de är med dem de rör påsig väldigt lite precis som resten av karet, rörmaskarna verkar hålla sig inne i rören vet inte om de är döda. har sett några märlor springa runt på stenen igen idag. "Heter de märlor föresten" de ser ut som små räkor nästan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glömmde en teori med kom ja på, jag har ett gannska så tätt lock på karet, utvädring av giftiga ämnen vid vattenytan borde bli betydligt mindre om man inte har god venilation där eller har ja fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan söka på Amphipoder. Det finns fler typer än märlorna.

Ventilationen spelar så klart en viss roll men tycker du inte att det lukta mysko under locket är det nog inte det det berodde på. Jag tror mer på att något djur dött - kanske simmat in i pumpen när den var avstängd och sedan tar det ett litet tag innan det börjar ruttna osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De blir till att köpa ett tyst ytterfilter så man kans sova ordentligt om nätterna. japp de var Amphipoder som sprang runt i karet, de överlever nästan vad som hällst eller? de små kalkalgsätande sjöstjärnorna är lite känsligare va?

Så vad börja tänka på nu, Nitratvärdena håller forhoppningsvis på att minska, kommer ja få probmem med nitrit nästa vecka nu eller hur funkar det?

Kan ja hjälpa karet tillbaka eller är de bara att vänta?

Tack Stig för hjälpen.. Alla ni andra som skrivat ska naturligtvis med ha ett stort tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bara berätta att en av rörmaskarna tittade ade fram nu igen och en an sjöstjärnorna som satt på rutan är på väg upp på stenen. Jag har uptäckt lite röda fläckar här å var, vet inte vad det är, påminner lite om kalkalger men de är mycket klarare i färgerna, brun orange, kan de rent av va kalkalger, behöver inte de belysning för att växa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...