Gå till innehåll

Sump skimmer m.m


Foppa99

Rekommenderade inlägg

Hejsan har börjat tänka på de mesta saker inför köp av saltvattens grejer nu, men funderar lite på med skimmer sump osv, är de värt att ha en sump eller räcker det med en vettig skimmer? kollar mycket på yt osv men alla säger olika saker, så skulle jätte gärna uppskata lite hjälp och tips med vad jag ska köpa! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Roligt att du valt att gå in i denna underbara hobby!

Det finns väldigt många olika sätt att driva ett saltvattensakvarium och jag tror att detta ibland kan vara lite förvirrande när man är ny. Det behöver inte vara rätt eller fel bara olika tillvägagångssätt. Mitt synsätt är att det oftast handlar om hur man placerar sig på ett par olika variabler:

* Hur mycket pengar man vill lägga

* Hur mycket tid man vill lägga på underhåll

* Hur prylintresserad man är

* Vilken typ av djur man vill hålla 

 

Som du säkert ser så har dessa också ett visst beroende av varandra ;) Men för att göra det enkelt så är det min syn att en skummare är ett väldigt bra verktyg. Den drar ut organiska ämnen ur vattnet och gör att du inte behöver byta vatten lika ofta. Det räcker med kanske 10% varje vecka/varannan vecka med en bra skummare. En sump däremot är ett andra akvarium som dels ökar på vattenvolymen och på så sätt ökar stabiliteten men framförallt gör så att du slipper ha en massa utrustning i själva visningskaret. Det är ju inte så snyggt (om man inte är helt pryltokig) att ha en massa sladdar, doppvärmare, skummare, reaktorer m.m. som tar bort från den del av revet man försöker bygga upp. 

 

När du funderat lite kring de fyra parametrarna ovan så kan du säkert få lite hjälp här på forumet, eller från någon bra bok, på hur du på bästa sätt bygger upp just ditt kar utifrån dina förutsättningar. 

 

Lycka till,

Sven

Ändrat av OR20
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du en sump så får du plats med mer teknik som många gånger hjälper en att vara kvar i denna hobby långsiktigt (ATO, skummare, värmare, dosering m.m.). Dessutom är de flesta skummare anpassade just för att stå i en låg vattennivå som endast går att få till på ett bra sätt i en sump.

 

Inget som stoppar dig att börja utan sump och skummare och bygga på vartefter du lär dig. Det är så de flesta av oss har gjort och ett bra sätt för att det inte ska bli övermäktigt. Jag hade bara en MH-belysning, två streamers och en värmare som teknik i flera år och gjorde vattenbyte 1 gång i veckan. Funkar kanon sålänge man inte har för mycket belastning och lättare koraller.

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går alldeles utmärkt att använda en inneskummare i visningskaret istället för sump. Fördelarna är lägre pris, mindre risk för översvämning och troligen mindre oväsen (beroende på konstruktion). Dessutom frigörs utrymmet under visningskaret till annat. Visserligen tar inneskummare en del plats i visningskaret, men egentligen inte så mycket mer än många ytavrinningar (som behövs till sumpen). ATO-sensorer tar inte stor plats, och kalciumdosering kan också göras genom ATO-behållaren (jag använder Carbo-Calcium, som är en enpartslösning). Värmare kan möjligen döljas bakom skummaren.

Samtidigt har en sump en del fördelar. Urvalet av skummare är mycket större, det är väl nästan bara Tunze som har ett par bra inneskummarmodeller. Dessutom kan värmare, refugium (chaeto-alger), och annan teknik placeras i sumpen. Har man däremot inte tänkt använda refugium, rollermat-filter eller liknande är en sump kanske överflödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-04-11 at 12:58, kaptenen skrev:

Har du en sump så får du plats med mer teknik som många gånger hjälper en att vara kvar i denna hobby långsiktigt (ATO, skummare, värmare, dosering m.m.). Dessutom är de flesta skummare anpassade just för att stå i en låg vattennivå som endast går att få till på ett bra sätt i en sump.

 

Inget som stoppar dig att börja utan sump och skummare och bygga på vartefter du lär dig. Det är så de flesta av oss har gjort och ett bra sätt för att det inte ska bli övermäktigt. Jag hade bara en MH-belysning, två streamers och en värmare som teknik i flera år och gjorde vattenbyte 1 gång i veckan. Funkar kanon sålänge man inte har för mycket belastning och lättare koraller.

 

 

 

okej men i sumpen behöver man en skummare nån form av alger? i andra sen bara en returpump upp till akvaruimet, sen eftersom kan man lägga ner droppvärmaren där osv om jag har förståt detta rätt nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Foppa99 skrev:

okej men i sumpen behöver man en skummare nån form av alger? i andra sen bara en returpump upp till akvaruimet, sen eftersom kan man lägga ner droppvärmaren där osv om jag har förståt detta rätt nu

 

Du behöver inte ha en skummare sålänge du hanterar exporten av näring på ett bra sätt. Många börjar och kör med återkommande vattenbyten. Skummare har dock stora fördelar (mer gasutbyte, näringsexport) och det finns alternativ även att ha i visningsdelen precis som Christian är inne på, även om de tar upp en del plats och kan vara ett sår för ögat. Samma med doppvärmare och all övrig teknik man nu kan tänkas vilja ha. 

 

Algodling i ett s.k. refugium är inte ett måste, men hjälper absolut till med näringsexport och kan hjälpa till att stabilisera pH i karet om man har det tänt i omvänd cykel (tänt på natten). En sump är oftast uppdelad i 2 - 3 delar där man kan fördela ut teknik, refugium och returkammare (där returpumpen ska stå). 

 

Rekommenderar att kika på @mikoto video om hur en sump fungerar. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...