Gå till innehåll

Den stora cyano-tråden


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag fic någon förbaskat seg cyano som inte ville ge med sig när jag kopplade på de lilla karet på systemet i somras. Provad alla standardmetoder (suga ut, mer cirkulation, mer näring, mindre näring, red slime renoveringstapet osv) utan framgång.

Bombade på med lite preparat från usa och därefter var saken biff. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Anton.Lindgren skrev:

Har tydligen den varianten som gömmer sig i sanden så ska inte hjälpa så mkt med UV. Men detta är väll cyano tråden så ska inte hijacka den 🙃

 

mörkläggning i 3 dygn + stort UVC fick jag i ordning på min Dino. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

Tänkte göra ett försök och se om några nya insikter kommit fram.

 

Jag har hållit på med salt länge och vill minnas att "förr"så hade jag och mina saltvänner sällan cyano eller aldrig cyano (kanske lurar mig själv här).

Återuppstartade hobbyn runt -16, sedan dess har jag haft samma ls i olika akvarium men testat att ympa in lite nytt från olika håll. 

Jag har återkommande cyanoutbrott, det ger sig aldrig. Just nu suger jag ut så mycket som möjligt vid vb och håller det på så vis i schak. Det enda som funkat är antibiotika men bara för att snart vara åter. Ska säga att jag har och haft god tillväxt och densitet på koraller bl a Acro vilka jag sällan sett ta skada direkt, men vid redan lite vävnadsdöd blir det där påväxt av cyno som såklart inte är gynnsamt.

Jag har testat följande över lång tid

-Högt flöde (ökat över tid), resp lägre flöde

-Låga resp höga näringsvärden över tid

-Stabila macroparametrar

-Högt ph

-Stänga av skummare i perioder

-Ozon

-Olika belysningar, Led, T5 och "back then HQI"

-Tillsättande av kolkälla över lång tid

-Tillsättande av bakterier över lång tid

-Med sand och sandvändare

-Utan sand

Det som jag kommer på att jag inte gjort sedan -16 är att byta ut LS, ändra tempen-25 grader, byta ballingsort Triton core 7 other methods, vilket känns långsökt. Matar sällan annat än fryst. 

 

Så jag undrar om någon tänker på något direkt ni skulle göra i min situation. Upplever det som om att cyano uppkommer av flera sammanfallande faktorer sen väl där lever den sitt eget liv. Men har egentligen ingen aning. Det samband jag tror mig oftast se är bl a lågt nitrat.

 

Tankar?

 

Med vänlig hälsning, Robert

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu 0.02 och 5.

Mitt nitrat har varierat från 0.5-20 och fosfaten har varierat från 0.01-0.14 oavsett har cyano kommit. Vad jag kan minnas var jag cyanofri kanske i högst 3-4 mån efter en ab-kur, då frigjordes väl en del bundet nitrat? Det gav mig 20, värdet höll sig där omkring och fosfaten var väl i trakten 0.06-0.08 kan varit något högre. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad mäter du nitrat med? Jag rekommenderar Hanna HI782 Marine Nitrate High Range Checker. Den ger en siffra och jag har jämfört min (och på senare tid Hanna Marine Master high NO3 (använder samma method och kemikalier) med professionell mätning hos OCEAMO i Österrike. Det brukar diffa högst 2 mg/L.  sist var min egen mätning på 2,3 och OCEAMO´s på 0,63 mg/L. Man slipper gissa på färg. 

 

Jag skulle nog låta PO4 gå upp till runt 0,1 och NO3 till 10 (mätt med checker). Störa mattorna varje kväll (de innehåller energireserver som troligtvis bakterierna tillgodogör sig under natten då mattorna ser ut att försvinna) minska ljuset till ett minimum för korallerna. sluta dosering av DOC (löst organiskt kol). Järn är omtvistat och den här artikeln - länkad till tidigare - visar på en betydelse av frigjort järn om sedimentet blir syrefritt. IMO - samma process som de hänvisar till frigör också fosfor eftersom svavelväte splittrar up fosfor-metall bindningar. Nitrat i vattnet hämnar svavelväteproduktion och omröring syresätter mer av sedimentet. VARNING - om du har en gammal sandbädd - börja med att bara röra om små delar eftersom svavelväte kan finnas i fickor. Se till att det finns gott om syre i vattnet - öka gärna cirkulationen under omröringen. Anledningen till att öka PO4 är att om du ligger så lågt som 0,02 så kan ovanstående process frisläppa fosfor för cyanobakterierna - fosfor som andra bakterier och alger inte hinner att få tag på. 

 

För att återgå till järnet - jag har analyserat järn hos OCEAMO en längre tid och jag har inte sett någon större skillnad Datum märkta ICP-MS är gjorda med den hyperkänsliga metoden ICP-MS och därför verkligt trovärda. Jag har en liten envis mängd mörkröd cyano plus lite i refugiet.  Jag gör inget särskilt med det - det får vara där det är.

image.thumb.png.82d1b17ea1513e07f49206b0c7d1d8e0.png

 

Du skriver 

21 timmar sedan, Robban skrev:

Det gav mig 20, värdet höll sig där omkring och fosfaten var väl i trakten 0.06-0.08 kan varit något högre. 

Vet du om de siffrorna sjönk innan det kom tillbaka?

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag mäter nitrat med salifert, men för att vara säker på min sak gick jag in och tittade på gamla Icp-resultat. De motsvarar ungefär vad jag mäter med Salifert. 

Jag har i detta nu beställt en Hanna HI-782 så att det blir lättare. Tänker du att det är en kvotfråga ändå? Spårämnen, multifaktoriellt?

 

Kom på det att jag också doserat phytoplankton (nannochloropsis) över månader med inget tydligt resultat. Att tillsätta aminosyror gör inte heller underverk för cyano. 

 

Läste artikeln som visar på en betydelse av frigjort järn om sedimentet blir syrefritt. Sög ur sanden till 2/3 i våras, så jag har har bb i huvudsak nu förutom under ls och omkring den, säkert mycket ditrius i kvarvarande sand. Men har tidigare testat bb helt. I huvudsak ser jag mest cyano komma först på min bb i kanterna för att sedan sprida sig. Även vissa miljöer på levande stenen trots mycket flås.

 

Kanske off-topic men när jag ser ökad cyano som jag egentligen inte ser så mycket av eftersom jag suger ur, så är mitt tecken på en stark blomning att jag får svarta algfläckar på glaset. 

 

Jag ligger vanligtvis inte så lågt som 0.02, råkade nyss köra alu-99 lite längre än vanligt och matat ngt mindre senaste tiden. Senaste tiden har jag vanligtvis legat jag på 0.06-0.08.

 

Som jag minns det var jag nöjd då med att jag hade knäckt nöten med högre näringsvärden eftersom det höll sig borta men minns också besvikelsen när det kom tillbaka på höga näringsvärden. Men kan inte säga om nitraten var 20 eller 15 när det kom åter, troligt att det hade sjunkit lite, men fortf. högt.

 

Hade jag inte gillat att stirra så mycket på koraller så hade cyano fått mig att ge upp hobbyn för längesen :)

 

 

 

 

Ändrat av Robban
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Robban skrev:

Jag mäter nitrat med salifert, men för att vara säker på min sak gick jag in och tittade på gamla Icp-resultat. De motsvarar ungefär vad jag mäter med Salifert. 

Jag har

Vem mer än OCEAMO mäter NO3?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där fins ulika metoder, till mindra kar ville jag rekkomendera et klart produkt som https://www.aquariatech.eu/product/ati-nutrition-p04-kopia 

Sälv användar jag KNO3, dett är billigt men kommar med 2 nakdele. 1) risk för K overdosering som jag aldrig har haft problem med. 2) Dett skal igennen en organism för at ta bort K, så det kan ta tid för jag har NO3 som jag behövar. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan använda KNO3 från livsmedelsaffären - finns som salpeter. Det löses upp direkt i K joner och nitratjoner men har den nackdelen som Thomas säger att den tillför Kalium också - i det långa loppet är det inte bra.

 

Jag använder därför idag NaNO3 eller chilesalpeter - finns också i kryddhyllan

 

Om du använder NaNO3 så tar du 36 gram och lägger i en flaska. Spär upp till 500 ml med RO.  1 ml av den stamlösningen ökar 100 liter med ca 0,5 mg/L NO3

 

För att uppnå samma med KNO3 tar du 40 gram till 500 ml

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, jag testar någon av produkterna med målbilden P 0.1, N 10. Återkommer när jag når mätresultaten. Lasse tänker du då att det i huvudsak är en kvotfråga?

 

Tack för input so far.

Ändrat av Robban
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Robban skrev:

Lasse tänker du då att det i huvudsak är en kvotfråga?

Jag vet faktiskt inte men det är sant att ca 2 - 3 mg/L av NO3 i vattnet hindrar svavelvätebildning i avloppsrör och i sediment (läs sandbädd) så frigör svavelväte både järn och fosfor som blir tillgängligt. Jag kan tänka mig att i en sandbädd så kan det krävas lite högre nitratnivåer om nitraten skall tränga ner långt i bädden utan att bli denitrifierad (och därmed gå mot noöö i djupare skikt) Men det är bara teorier. Med 0,1 i fosfat så gör du det lite enklare för alger att växa på sandbädden och ta plats från cyanobakterierna. Men det är teorier (vad gäller akvarier) inte nåt jag vet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...