Christian J Postat 20 augusti 2022 Dela Postat 20 augusti 2022 https://www.shop-meeresaquaristik.de/Hoses-and-Accessories/Hose-Accessories/Hose-clamp-made-of-plastic-20-23-mm-for-16er-pipe::18249.html Finns det något speciellt knep för att använda plastslangkämmor av ovanstående design? Speciellt de mindre är otroligt tröga att klämma ihop, i en del fall går det inte ens med en tving. Och hur gör man för att öppna dem igen? "Can be reopened by sliding sideways" står det på sidan i länken, men det går väl inte om diametern är liten eller om de sitter hårt runt en slang? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Kjelle Postat 20 augusti 2022 Dela Postat 20 augusti 2022 Prova med hjälp av en liten skruvmejsel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 20 augusti 2022 Dela Postat 20 augusti 2022 Polygrip för att klämma ihop de. Att öppna de kan vara besvärlig, speciellt de små. Jag använder oftast en tång för att få isär de. Man drar de åt sidan. Får man de att börja släppa så brukar det gå använda fingrarna sedan. Desto mer man behöver använda verktyg på de desto kortare livslängd får de. Så de är inga produkter som det går återanvända oändligt antal gånger. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 20 augusti 2022 Författare Dela Postat 20 augusti 2022 2 hours ago, Kjelle said: Prova med hjälp av en liten skruvmejsel. Hur då? 18 minutes ago, mikoto said: Att öppna de kan vara besvärlig, speciellt de små. Jag använder oftast en tång för att få isär de. Man drar de åt sidan. Får man de att börja släppa så brukar det gå använda fingrarna sedan. Det låter inte som något man vill göra i sumpen, om/när man slinter med tången... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 20 augusti 2022 Dela Postat 20 augusti 2022 Nej, det är nog döfött att göra det under vatten. Jag tar alltid upp pumparna om det är små klämmor. Klämmor för 25mm slang och uppåt är lätta dock, de behöver man sällan tång till. 8mm klämmorna kan sitta så tajt att jag övervägt att klippa sönder de... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.