Gå till innehåll

OR20

Rekommenderade inlägg

Nu har jag testat med din profil och får något högre värde (10-15%) på botten och konstigt nog lite lägre än vad du fick 30 cm ner. Oavsett så verkar ju våra mätare ha rätt firmware, annars skulle det ha varit större skillnad. Även med fullgas var värdena snarlika på botten men något lägre högre upp. Direkt under vattenytan hade jag då så mycket som 1200 ppfd men då hänger mina lampor 3-4 cm närmare vattenytan. Kommer att köra din eller liknande profil men drat på 20-25% mer över hela registret. Testade Noopsyches SPS-profil någon vecka och mina montiporor satte äntligen fart men eftersom jag har mest mjukisar och lps än så länge tyckte jag det blev lite för starkt. får väl försöka sätta sps:erna så högt som möjligt.

Ändrat av Drake
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Drake skrev:

Nu har jag testat med din profil och får något högre värde (10-15%) på botten och konstigt nog lite lägre än vad du fick 30 cm ner. Oavsett så verkar ju våra mätare ha rätt firmware, annars skulle det ha varit större skillnad. Även med fullgas var värdena snarlika på botten men något lägre högre upp. Direkt under vattenytan hade jag då så mycket som 1200 ppfd men då hänger mina lampor 3-4 cm närmare vattenytan. Kommer att köra din eller liknande profil men drat på 20-25% mer över hela registret. Testade Noopsyches SPS-profil någon vecka och mina montiporor satte äntligen fart men eftersom jag har mest mjukisar och lps än så länge tyckte jag det blev lite för starkt. får väl försöka sätta sps:erna så högt som möjligt.

Tack för återkopplingen! 10-15% avvikelse kommer inte att påverka korallerna och kan ligga inom felmarginalen, det kan vara att min lins var smutsig eller att vattnet hade lite grumlighet. Intressant dock att bottenvärdet låg högre men mittenvärdet lägre. Det var snällt att du kollade så att jag kan fortsätta använda min Seneye utan att använda någon faktor/fw updatera. Har planerat att göra om det stora karet och gå mer mot sps och kommer då att behöva dra upp mina Mitras LX7206:or mer. 
 

Att gå upp till 75% på 400-500nm kanalerna och den vita låter som en bra plan om man tänker köra sps i hela karet. Det borde ju göra att du med marginal kommer över 250ppfd i stora delar av karet. Lycka till och hör av dig hur det går om du byter ut fläkten. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Modifiering av Skummare Tunze 9004dc för att få bukt med microbubblor

Som tidigare nämnt så sitter det en Tunze skummare i karet. Denna presterar väl och är perfekt anpassad till karets storlek (140l). Fördelen med att det är en dc pump i skummaren är att man kan anpassa skummarens effekt efter tillskottet av proteinämnen. Den enda utmaningen som jag haft med skummaren har varit att den skapat microbublor i karet. Detta hade förmodligen inte varit något större problem om skummaren suttit i en sump med en bubbelfälla men i ett AIO kar finns inte den möjligheten, i alla fall inte i mitt kar. 

 

Tunze 9004 nano skimmer is the latest addition to the Tunze family | Reef  Builders | The Reef and Saltwater Aquarium Blog

Skummaren är en motströmsskummare som suger in vattnet från ytan och skjuter ut det ur botten av skummarkroppen (blå pilen). givet detta valde jag att köpa ett stycka medium filterblock/matta som jag sedan klippte till ca 3cm tjockt och så att det fyllde utrymmet mellan rastret i botten av skummaren och botten av skummarkroppen. Detta har avhjälpt problemet och microbbublorna är nu borta ur karet. 

 

Ett tips är att skära/klippa filtermattan med en brödkniv. Detta var oerhört enkelt och t.o.m. lätt att kliva mattan till de 3cm som behövdes. Jag använde rastret i skummaren (syns vid toppen av den blå pilen) som en mall. Filtermaterialet passar perfekt mellan rastret och den nedre kanten som finns på sskummarkroppen och riskerar inte att falla ut även när skummaren körs 100%. Jag har inte upplevt att skummarproduktionen påverkats av denna modifikation. Jag var lite orolig att det skulle skapa extra motstånd för pumpen eller att bakterier skulle sätta igen slangar, pumpen eller filtermattan, men jag har inte sett några sådana effekter. Efter att ha testat detta ett par veckor så kan jag rekomendera denna modifikation med gott samvete till andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Drake skrev:

Annars kan man ju köra den som en kontaktskummare också, då ger den inga bubblor alls. Men visst, som motströmmare är den kanske effektivare?

Intressant, hur ställer du om den från motströms till kontaktskummare? Eller vi kanske menar samma sak. Vatten som kommer in från toppen och går ut vid botten samt luft som pumpas in från botten och stiger upp. Jag vet att Tunze själva kallat dessa skummare för motströmsskummare men jag kan förstå din kommentar om att det inte är en traditionell motströmsskummare ala Sanders luftstensskummare från 80-90 talet. Dock lite intresserad av att du säger ställa om och undrar om du hittat något sätt att "ställa om den"?

Ändrat av OR20
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är som sagt väldigt nöjd, så här långt, med min Noopsyche K7 v3 wifi lampa som sitter över 140l karet. Den ger tillräckligt med ljus för de koraller som jag har och ger mig också de möjligheter att ställa in spektrumet som jag behöver. Det känns dock lite tråkigt att vara klar med ljuset i ett experiment kar och när jag fick frågan om vad som skiljer sig mellan denna lampa och Noopsyche K7 mini så var jag ju tvungen att ta reda på detta. Jag har därför beställt en sådan och hoppas att den ska komma inom kort. Tanken är inte att denna ska ersätta min nuvarande lampa, som jag håller på med ett långtidsförsök med, utan jag vill bara göra ett test av en annan lampa. Planen är att lampan sedan ska användas till mitt "reseakvarium" som jag ämnar att bygga för att kunna ta med koraller de veckor som jag är på kontoret (jag bor 23 mil från kontoret och bor därför borta i veckorna). Tanken är att jag genom att göra detta ska kunna byta/köpa koraller när tillfälle ges. Jag bor som sagt i Norrköping men jobbar i Uppsala så om någon framgent vill byta lite koraller så kommer förhoppningsvis detta kunna ordnas.

 

För de som inte riktigt är så galna att de också funderar på att bygga ett reseakvarium så kan man kanske ta lite inspiration från denna undertråd när man eventuellt skapar ett QT system för sina koraller. Lampan är som sagt beställd och gick på 139USD plus 11USD i transportkostnad. Detta torde med moms därför landa på ca 1900kr. Detta inkluderar lampan och en flexarm/goose neck montering. 

 

 

 

Men först så kommer en liten utvärdering av lampan att göras. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-02-09 at 09:45, OR20 skrev:

Intressant, hur ställer du om den från motströms till kontaktskummare? Eller vi kanske menar samma sak. Vatten som kommer in från toppen och går ut vid botten samt luft som pumpas in från botten och stiger upp. Jag vet att Tunze själva kallat dessa skummare för motströmsskummare men jag kan förstå din kommentar om att det inte är en traditionell motströmsskummare ala Sanders luftstensskummare från 80-90 talet. Dock lite intresserad av att du säger ställa om och undrar om du hittat något sätt att "ställa om den"?

Det finns ett litet avlångt lock som ska monteras nere vid pumpen för att ställa om den. Eller om det är originalmonterat och ska tas bort, minns inte. Men det finns instruktioner i manualen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Noopsyche K7 Mini Wifi

Noopsyche är ett kinesiskt företag som tillverkar/säljer LED lampor till saltvattensakvarister. Lamporna tillverkas och distribueras från Kina, även om ett flertal distributörer i USA säljer lamporna. Det är dock oklart för mig om dessa agerar ombud eller endast köper in dem i bulk och säljer dem vidare till konsumenter. I dagsläget säljer Noopsyche två lampor, dels en större modell (K7 v3 Wifi) och en mindre modell (K7 mini wifi). Efter att ha testat den större modellen som kan jämföras med de lampor som Ecotech producerade för ett par år sedan i prestanda även om linserna är lite annorlunda. Vid första anblick så är det lätt hänt att man därför skulle tänka sig att medan K7 v3 wifi motsvarar en radion xr30 så skulle mini motsvara en radion xr15. Den liknelsen faller dock rätt snabbt när man börjar titta mer på lampan och dess specifikationer. Medan en xr15 drar 95w från väggen drar K7 mini ”bara” 60w. Jag ser därför detta mer som ett substitut för en AI Prime 16HD reef som drar 55w från väggen än en Ecotech radion xr15.

 

Men innan vi går in i själva testet och jämförelsen tänkte jag lite kort skriva om prisbilden för lampan. Beställningsprocessen och leveransmetoden följer samma som för den större modellen och jag tänker att för den som är intresserad så refererar jag till texten rörande K7 v3 wifi. Prisbilden för lampan är 139usd och leveranskostnaden uppgick till 11usd. Med moms och tull så uppgick priset totalt sett till 1900sek. Jag ser dock att lampan ibland finns på rea och att priset då ligger på 90-95usd. Detta skulle då innebära att landat pris i Sverige blir 1200-1300sek inkl. moms och tullavgifter. För detta får man en lampa och en böjbar monteringsarm av enklare modell. Om man jämför detta pris med en AI Prime 16HD reef så landar den på 3180kr (2750kr lampa +430kr flexarm). Med andra ord så kan man spara 57 procent om man kan vänta tills Noopsyche kör en rabattkanpanj och man anser att lamporna är likvärdiga. Så frågan är, är dessa lampor likvärdiga och är det en bra affär?

 

Noopsyche K7 mini har 20 LED och en angiven effekt på 60w från vägguttaget. Medan Noopsyche K7 mini har en effekt på 60w har en AI Prime 16HD reef 16 LED förutom månLED i jämförelse en effekt på 55w. Även om detta kan ge bilden att lamporna är snarlika varandra så skiljer sig lamporna åt på ett flertal punkter, vilket till viss del syns i illustrationen nedan.

Illustration 1 – LED sammansättning

image.png.822e4e0835636f024b696514395febe5.png

 

 

Det kan vara svårt att se exakt hur dessa två lampor skiljer sig åt genom att titta på en illustration av hur LED är samlade och jag har valt att skapa en kvantitativ jämförelse av lamporna nedan (Tabell 1).

Tabell 1 – jämförelse av LED sammansättning

image.png.e51fd30b48d82a80581b3a9729e7b50b.png

 

Två saker sticker ut när man tittar på LED sammansättningen av lamporna. Dels så har Noopsyche K7 mini betydligt mer LED i det violetta/blå spektrumet (400-500nm) än vad AI Prime lampan har. För Noopsyche motsvarande detta 85% medan det endast är 63% för AI lampan. Detta jämnas dock ut lite om vi inkluderar det kalla vita LED:erna (dessa är blå LED som tänkts med fosfor och på så sätt avger ett kraftigt blått spektrum) 95% kontra 88% men AI lampan har helt enkelt inte lika mycket violett/blått ljus som Noopsyche lampan. Ett antagande är att man gjort detta dels då AI lampans mjukvara tillåter användaren att balansera om kraft mellan LED och att man på så sätt kan öka andelen i 400-500nm bandet och att man vill säkerställa att det finns röda och gröna dioder så att användaren kan få fram de färger som önskas på korallerna och fiskarna. Noopsyche använder den varma vita LED för att få in de gröna och röda spektrumen istället. Denna fokusering mot det blå och violetta spektrumet stärks av inställningsmöjligheterna av de två lamporna. Medan AI tillåter användaren att ställa in varje enskild färg och till och med ombalansera den effekt som skickas till varje färg så har Noopsyche valt att kombinera inställningsmöjligheterna genom att endast ha tre kanaler. Dessa kanaler klumpar ihop de vita dioderna samt en blå diod i en kanal, de blå i en annan och de violetta samt en 450nm diod i en tredje.

 

Detta är ett inte helt ovanligt tillvägagångssätt inom budgetlampor från Kina och det fungerar förvånansvärt väl. Jag måste dock säga att jag anser att det är en besparing som jag gärna hade varit utan och hade gärna betalat några kronor extra för att kunna använda färgerna individuellt på samma sätt som man kan med Noopsyche K7 v3 eller med en AI Prime 16hd reef.

Om vi bortser från inställningsmöjligheterna så skapar båda lamporna ett välbalanserat spektrum med fokus i det blå/violetta spektrumet. En jämförelse av det spektrum som lamporna avger vid 100% syns i graferna nedan.

Graf 1 – Spektrumjämförelse mellan Noopsyche K7 mini och AI Prime 16HD reef.

image.png.db138704543f6e9f8ea07faa7b51c0eb.png

 

När man tolkar grafen ovan behöver man tänka på att dessa visar sammansättningen av ljuset för den specifika lampan. Man kan inte dra slutsatsen att en lampa ger mer eller mindre ljus i ett visst spektrumband än den andra bara för att ”toppen är högre”. Den högsta toppen (450nm för båda lamporna) plottas som 100% medan alla andra nanometer anges som andelar av detta. Med andra ord så säger detta inget om hur mycket absolut ljus som avges i ett viss spektrum. Om vi tittar på de två graferna får detta som effekt bland annat att det violetta ljuset 400-420nm ser ut att vara högre för AI lampan än för Noopsyche lampan då AI lampan. Detta ska dock tolkas som att AI lampan har en högre andel violett i relation till djupblått än Noopsyche lampan.  Ett annat sätt att illustrera detta på är att jämföra antalet LED som de två lamporna har. Medan Noopsyche lampan har två violetta och elva 450nm och kall vita LED så har AI lampan samma antal violetta men har bara åtta 450nm och kall vita LED. Om man förenklar och tittar på dessa kvoter ser vi att Noopsyche har 2/11 istället för 2/8 violetta LED och därigenom en lägre topp i grafen. När jag tittar på graferna så kan jag se att Noopsyche har lagt en större vikt vid att få upp 450 och 470nm andelen av ljuset. Troligen har man valt detta av flera anledningar 1) det är populärt nu att ha ett blåare ljus och få korallerna fluorescera,  klorofyll a och b har en bra absorption i 430-470nm området, det är relativt billigt att producera 450nm LED och sist men inte minst vitt LED ljus skapas genom att lägga på ett fosfor lager ovanpå en blå (450nm) LED. Noopsyche har även valt att kombinera de röda och gröna LED som AI lampan erbjuder i en gemensam varmvit LED. Detta innebär dock att man återigen fokuserar på det blå ljuset istället för det som ligger över 500nm. För min del så ser jag inte att uteslutandet av de röda och gröna kanalerna är av särskilt skada för korallernas välmående. De klarar sig gott på ljuset inom 400-500nm. Det man missar är möjligheten att få ut vissa färger ut korallerna och fiskarna och då framförallt fluorescerande rött (gröna kanalen) och kromatisk rött (röda kanalen). Jag upplever dock inte detta som ett stort problem och om jag fick välja så hade jag hellre satt i några 430nm LED än att fokusera på röda alternativt gröna LED. Om jag fick fria händer så skulle jag inte sätta i några röda eller gröna LED utan vad jag skulle göra är att ersätta tre av de nio 450nm LED med tre stycken 430nm LED. Detta skulle öka bredden i 400-500nm spektrumbandet och fokusera om lampan mer mot klorofyll a. Tappet i 450nm skulle kompenseras av de kalla vita LED som sitter i lampan alternativt om man tycker att detta blir för vitt så kan en av dessa ersätta en av de 450nm som jag ville ta bort.

 

Eftersom jag inte har tillgång till en AI Prime 16HD reef så tänker jag inte göra en jämförelse i spridning av de två lamporna. Det är dock troligt att de har en likvärdig spridning av ljuset trots lite olika linskonstruktioner. Jag baserar detta antagande på att de båda har sina LED samlade i ett kluster. Lamporna använder lite olika linsmetodik (Noopsyche enkellins medan AI kör individuella linser). Detta torde dock inte kunna motverka det faktum att de båda har relativt små LED kluster.

 

Med lampan monterad ca 16 cm över vattnet och alla kanaler satta till 100% genererar lampan ett ljus som lämpar sig väl för mjukkoraller och LPS i mitt  140 liters kar med måtten 50x50x50cm (visningsdelen). I jämförelse med Noopsyche K7 v3 wifi som sitter på karet i normala fall så ger mini lampan ett lite kallare ljus. Ljuset uppfattar jag dock som förvånande vitt givet hur tungt man fokuserat på det blå och violetta spektrumet.  Trettio centimeter rakt ner från lampan genereras ca 250-300ppfd. Precis som med den större Noopsyche K7 v3 wifi så bibehålls detta värde väl även när man förflyttar sig ut mot sidorna och stiger t.o.m. när man kommer nära glaset. Nere på botten uppnås ca 150-200 ppfd vilket håller sig relativt stabilt oavsett om PAR mätaren är direkt under lampan eller inte. Dessa siffror är väldigt intressanta framförallt när man sätter dem i paritet med den större Noopsyche lampan som drar 140w från väggen och därigenom borde ha mer än dubbelt så höga PAR värden. Det stämmer relativt väl med vad jag uppmätt då den större lampan levererade värden på runt 500-550ppfd 30cm ner i karet. När vi jämför lampornas effekt 60 kontra 140w med ppfd värdena så ser vi att den mindre än något mer effektiv än den större i att skapa högre ppfd (5ppfd/w kontra 3,9ppfd/w). Detta kommer sig av den högre andelen fotoner från det mer energirika 400-500nm spektrumet (85% jämfört med 70% för Noopsyche K7 v3 wifi).

 

Lampan kommer precis som den större modellen med en nätadapter med en väl tilltagen sladd. I fallet med Noopsyche K7 mini är denna190 cm, vilket borde räcka för alla normala installationer.. Lampan bibehåller en temperatur på bara 52 grader C vilket är acceptabelt. Detta kommer sig av den stora fläkt som är monterad överst på lampan. Det nätaggregat som medföljer Noopsyche K7 mini är på 24v och 3A och är i jämförelse med det som kommer med Noopsyche K7 v3 wifi betydligt kompaktare. Lampan drar dock ”bara” 24v 2,5A. Medan nätaggregatet till storebror är separat och i metall är det till mini versionen av det format man ofta hittar till mindre elektronisk utrustning typ mobiltelefoner om än i lite större format. Detta spelar ingen större roll för lampans användning, däremot har mini lampan en hona/hane kontakt på sladden som inte är lika skyddad som den på v3 versionen. På Noopsyche K7 v3 wifi så är denna ”vattenskyddad” genom att man skruvar ihop honan och hanen och det finns en oring mellan dem. Detta finns inte för mini versionen av lampan utan man förlitar sig på kompressionskoppling istället för att hålla väta borta. 

 

Som tidigare angetts så kommer lampan med en böjbar monteringsarm av billigare tillverkning. Det är egentligen den enda delen som man verkligen känner att detta är en budgetversion. Jag lyckade t.o.m. spräcka monteringshålet på själva armen när jag drog åt skruven. Med lite cyanoacrylat lim så löser man detta men det känns ändå som en konstig sak att spara in pengar på. Själva armen fungerar väl även om jag inte är någon stor fantast av denna typ av montering då det är väldigt lätt att stöta till och ändra hur den är böjd. Man bör också tänka på att själva klämman som monteras på karet bara klarar av ”kantlösa” kar. Det går dock att köpa till så att man kan montera lampan på ett kar med lister. En annan aspekt att beakta är att den böjbara armen inkl. fästet endast är ca 40 cm och därmed inte når längre in i karet än ca 25 cm. Givet hur kraftfull lampan är så finner jag detta lite konstigt givet att man på så sätt kanske sparat några kronor men också begränsat lampan till mindre kar. Skulle jag använda denna lampa över ett större kar skulle jag därför titta på en egen lösning för att länga/montera lampan. Givet att det endast är en skruv som fäster lampan till monteringsarmen så borde detta vara väldigt enkelt att uppnå med några 2020 aluminium profiler och ett par skruvar av lämplig storlek.

 

Givet Noopsyche K7 mini spektrum, effekt och utformning så behöver en användare som vill uppnå ett brett blå-violett ljus inte göra så stora justeringar.  Ljuset kan dock uppfattas som lite kallt om man vill köra det med de vita kanalerna på full styrka.  Från mitt perspektiv är detta en väl anpassad lampa att använda på ett kar i storleksklassen 50x50x50cm med fokus på alla typer av koraller. Detta förvånade mig då jag när jag initialt tittade på lampan antog att den skulle vara mer av en ”LPS/mjukkorallslampa”. Skulle jag ha den över en 45-50cm kub så skulle jag köra den på 100% på alla tre kanalerna i 8-10h med en timme för soluppgång respektive.

Initialt ställde jag frågan om/påstod jag att en Noopsyche K7 mini var jämförbar med en AI Prime 16hd reef.  Frågan är om detta stämmer?! Baserat på mina tester så skulle jag säga att den definitivt är ett substitut för en AI Prime 16hd reef om man kan leva med de sämre inställningsmöjligheterna, det ”kallare” ljuset, den lite kantiga mjukvaran och bristen på support om något skulle hända. Jag har inte behövt testa det sista men antar att om en lampa går sönder så är det svårt att få något på garantin även om de skriver att det finns en sådan. Jag tänker mig att det snabbt blir olönsamt att skicka lampor till kina för service…. Å andra sidan så får jag erkänna att jag inte varit så imponerad av Ecotechs support i Europa heller, men det är en helt annan historia. 

 

Så skulle jag köpa denna lampa igen och vad skulle jag använda den till? Svaret är ja, jag skulle köpa den igen och ser att ett flertal användningsscenario för lampan. Dels över ett mindre kub akvarium, ett karantänsakvarium (koraller) eller som en del av belysningen till ett större kar. I så fall skulle jag dock komplettera lampan/-orna med ett par ljusbalkar gärna med en 470/430nm mix. Jag tror t.ex. att två Noopsyche K7 mini tillsammans med två LED balkar med 50% av vardera 470nm och 430nm skulle vara ett väldigt bra alternativ för den som ville starta ett 160 liters kar (100x40x40cm) på en budget. Du skulle då få ett brett spektrum i 400-500nm området och också undvika skuggor, hot spots m.m. genom att vinkla lamporna för att skapa överlapp. 

 

Jag har medvetet inte inkluderat en massa bilder på lampan för att inte inläggen ska bli längre än vad de behöver vara. Skulle det vara någon av er som undrar något eller vill att jag ska ta en bild av någon del av lampan så är det bara att ni säger till. 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativ till mediareaktor för Nanokar

Det finns två stora brister med ett mindre nanokar av AIO modell. Dels så har man en mindre vattenvolym vilket riskerar att skapa större svängningar i vattenvärdena sedan har man väldigt begränsat med plats för olika typer av utrustning. Detta var något som jag stötte på för lite drygt en månad sedan när jag upplevde att vattnet i karet hade börjat få en lite gul nyans. Testkaret har också primärt mjukkoraller vilka har en tendens att släppa från sig olika gifter. Detta ledde mig till att jag ville periodvis kunna använda aktivt kol. I mitt stora kar har jag en media reaktor som jag kan lägga GFO, aktivt kol, cuprisorb eller vad jag nu vill använda. Givet storleken, eller snarare bristen där av, i det mindre karets bakre del så började jag fundera på alternativ. Då slog det mig, varför inte använda ett innerfilter som media reaktor. Det kommer med ett utrymme för media och har en inbyggd pump. Eftersom jag bara ville polera vattnet så skulle innerfiltret inte vara i karet mer än någon dag så jag upplevde det inte som störande att sätta det i själva visningsdelen. Sagt och gjort så gick jag till den lokala akvarieaffär och köpte en Eheim miniup för 265kr. Detta filter kommer med själva filtret inkl. en 5w pump och filtermedia och är 13x3,5x5,5cm stort. Efter att jag kom hem så tog jag ut de två svampbitarna och klippte till en så att den passade i toppen av media korgen. 

 

Jag har nu använt filtret tre gånger. Varje gång så fyller jag det med ca 0,2dl aktivt kol och den tillklippta svampbiten. Efter att jag sköljt det aktiva kolet under kranen låter jag filtret gå ca 24h, varefter jag tar bort det och lägger filtret åt sidan. Jag upplever att jag på denna tid får bort de gifter och färgämnen som är i vattnet. En annan fördel är att det är väldigt effektivt med det aktiva kolet då jag upplever att man kör slut på det innan det tas bort. Jag har tidigare i mindre kar lagt i en strumpa fylld med aktivt kol men kan inte säga att detta gett ett bättre resultat trots att man använt mycket med media. Jag har inte behövt använda GFO eller andra media typer som är finare. Givet storleken på hålen i innerfiltret så tror jag att dessa måste läggas i en separat mediapåse. Detta skulle väl vara den stora nackdelen med ett så litet filter då detta dels skulle ha svårt att få plats med så mycket media samt att man kanske inte vill ha långtidsverkande media körande i karet med denna typ av filter. 

Eheim 2.jpg

Eheim 1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är så lätt att man fastnar i tekniken för att driva ett saltvattensakvarium att man tappar fokus från det som lever i karet. Det är ju ändå därför vi har dessa glaslådor fyllda med saltvatten i våra hem. Idag vid 19 tiden gick jag förbi mitt mindre kar och såg då att en av korallerna (gröna Sarcophyton) såg väldigt konstig ut. När jag kom närmare så såg  jag att den var täkt av små ormsjöstjärnor. Inte bara korallen utan stenarna i karet bokstavligen talat svämmade över med dessa små sjöstjärnor. Nyfiken som man är så tog jag fram kameran och tog ettpar filmer varav en kan ni se nedan.
 

 

Man ser till viss del varför de samlades som de gjort och det var att släppa ifrån sig ägg och sperma i vattnet. Detta fortsatte i ca 20 minuter varteftrr de slingrade sig tillbaka till sina hålor i karet. Jag har inte sett detta innan men misstänker att de utfodringar av levande foder (artemia nauplii) samt Red Sea reef energy AB+ kan ha fått dem att gå in i fortplantningsperioden. Hur som helst väldigt intressant.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, OR20 said:

Det är så lätt att man fastnar i tekniken för att driva ett saltvattensakvarium att man tappar fokus från det som lever i karet. Det är ju ändå därför vi har dessa glaslådor fyllda med saltvatten i våra hem. Idag vid 19 tiden gick jag förbi mitt mindre kar och såg då att en av korallerna (gröna Sarcophyton) såg väldigt konstig ut. När jag kom närmare så såg  jag att den var täkt av små ormsjöstjärnor. Inte bara korallen utan stenarna i karet bokstavligen talat svämmade över med dessa små sjöstjärnor. Nyfiken som man är så tog jag fram kameran och tog ettpar filmer varav en kan ni se nedan.
 

 

Man ser till viss del varför de samlades som de gjort och det var att släppa ifrån sig ägg och sperma i vattnet. Detta fortsatte i ca 20 minuter varteftrr de slingrade sig tillbaka till sina hålor i karet. Jag har inte sett detta innan men misstänker att de utfodringar av levande foder (artemia nauplii) samt Red Sea reef energy AB+ kan ha fått dem att gå in i fortplantningsperioden. Hur som helst väldigt intressant.

Såg också detta för ett tag sedan i mitt kar. De borde ju göra detta regelbundet med tanke på att de ökat i antal, men jag har inte sett det förut.

På bilden nedan ser man att vattnet blev helt grumligt av kärleksakten.

PXL_20230106_1711444832.jpg.ffcacae6906dc8e014efa9728687f2c6.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur låter Noopsyches lilla variant? Ljudet är väl egentligen det enda att klaga på vad det gäller deras större lampa, allt annat tycker jag funkar kanon, speciellt sedan Beananimal kom ut med sin "app" för att justera värdena. Skruvade faktiskt isär en lampa igår för att se om det skulle gå att byta fläkt i den. Tanken var ett rita och printa ett nytt lock med två hål för ett par nedtrimmade 60 mm Noctua-fläktar vilket jag tror hade varit en optimal lösning men inser att mina ritkunskaper inte är bra nog för att få med alla fästen och detaljer i locket. De alternativ jag har nu förutom att låta den vara som det är är att antingen borra två hål i locket och printa någon typ av fästen för två fläktar eller att använda befintligt hål och bygga dit en adapter där för en 60mm fläkt. Tror iofs att det senare alternativet hade funkat och blivit i princip knäpptyst med rätt fläkt men är bra lockad att ta fram hålborren. Allt blir ju så mycket bättre i stereo!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minuter sedan, Drake skrev:

Hur låter Noopsyches lilla variant? Ljudet är väl egentligen det enda att klaga på vad det gäller deras större lampa, allt annat tycker jag funkar kanon, speciellt sedan Beananimal kom ut med sin "app" för att justera värdena. Skruvade faktiskt isär en lampa igår för att se om det skulle gå att byta fläkt i den. Tanken var ett rita och printa ett nytt lock med två hål för ett par nedtrimmade 60 mm Noctua-fläktar vilket jag tror hade varit en optimal lösning men inser att mina ritkunskaper inte är bra nog för att få med alla fästen och detaljer i locket. De alternativ jag har nu förutom att låta den vara som det är är att antingen borra två hål i locket och printa någon typ av fästen för två fläktar eller att använda befintligt hål och bygga dit en adapter där för en 60mm fläkt. Tror iofs att det senare alternativet hade funkat och blivit i princip knäpptyst med rätt fläkt men är bra lockad att ta fram hålborren. Allt blir ju så mycket bättre i stereo!

Jag upplever inte att den lät lika mycket som den stora men det var en annan pitch på ljudet. Jag vet inte hur jag ska beskriva det på annat sätt. Jag måste nog köpa mig en db mätare framöver. Hur som helst så skamman komma ihåg att man måste köra mini versionen på högre effekt än den stora för att nå samma ppfd nivåer och att detta då gör att fläkten går mer. Jag tog några bilder på lampan så du kan se hur fläkten sitter. Jag tror det blir svårt att anpassa den givet hur den sitter.

FD358480-28BA-427F-9AA3-B70D7F99D843.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Stefan (Drake) påtalat så finns en väldigt bra online app skapad av Beananimal där man enkelt kan skapa/justera inställningarna på en Noopsyche K7 v3 wifi. För den som vill använda den så hittas den på https://beananimal.com/tools/noo-psyche-k7-profile-generator/ . Det finns i dagsläget ingen motsvarande applikation för mini lampan utan där får man ställa in den i mobil appen. 

 

Applikationen är enkelheten själv. Du kan antingen börja från scratch/ det program som finns förladdat alternativt utgå från din nuvarande inställning. Skulle du vilja göra det så måste du exportera din QR kod från Noopsyche mobil app. Detta görs enkelt genom att gå in i appen, gå in i dina ljusinställningar och sedan uyppe i det högra hörnet välja import/export scheduale. Välj exportera och spara ner den QR fil du ser på skärmen. 

 

För att importera din QR kod till Beananimal web applikationen så går du in i "välj fil" (gulmarkerade fliken i bilden nedan) och söker upp din QR kod.

image.png.fbd20fb476eaf9d5edf86dada3e4e1b8.png

 

När ett schema är laddat så kan du antingen justera kanal för kanal varje timme i grafen eller om du är nöjd med flödet anpassa nivån upp eller ner genom att använda brighness curve adjustment. Du gör detta genom att välja vilja kanaler du vill justera (alla är markerade initialt) och sedan väljer att gå upp eller ner med hjälp av de två knapparna till under "power shift". De förändringar som du gör syns dels i grafen ovan men också i den nygenererade QR koden längre ner på sidan. Skulle du vilja att schemat börjar eller slutar tidigare så kan du förflytta hela schemat tidigare/senare med hjälp av "time shift". När du känner dig färdig med dina justeringar så sparar du den nya QR koden (du kan använda t.ex. snipit) och sedan ladda upp den i Noopsyche mobilappen för att ställa om lampan. Återigen stort tack till Drake som hittade denna webapplikation! 

 

Jag har under ett tag sett att ett flertal av mina koraller sträcker sig lite väl mycket efter ljuset (framförallt minagröna  Ricordea) så jag har valt att öka intensiteten på min lampa lite. Detta innebär att vid max intensitet så är lampan på 55% (400-500nm kanalerna) 40% vita kanalen medan röda och gröna kanalerna ligger på ca 5%. Jag rampar dock upp/ner till detta över ett par timmar enligt bilden nedan.

image.png.05d5c4a39972e90f7ec1cbe5db6f643b.png

 

För den som vill replikera detta spektrum så kan man utgå från följande QR kod

image.png.0860e332fe2ed99015ff41d5f4ef5df7.png

 

Jag kommer dock att göra ytterligare justeringar under den kommande månaden tills jag hittar en nivå som fungerar för mina koraller. Troligen kommer mina chalicer att vara de som först visar tecken på för mycket ljus. Tanken är att höja nivån en gång i veckan med ett par procent och sedan som sagt se hur detta tas emot. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag höjde nyligen värdena ordentligt och börjar se mer tillväxt. Inget tecken på att det är för mycket ljus ännu förutom att en del oönskade alger börjat dyka upp igen. Mätte idag och ligger på 150-200 PAR på botten, 300-400 ett par decimeter över botten och ca 500 30-40 cm upp. Akvariet är 55 cm djupt och strax under ytan har jag ca 1000 ppfd. Alla värden tagna med alla streamers på. Vitt, Royal och Blått 90%, Grönt och rött 40%, UV 50% när det peakar under ett par timmar. 10% lägre på det blåa och vita under övrig tid.

Ändrat av Drake
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...

I karet sitter som sagt en mindre proteinskummare av märke och modell Tunze 9004dc. Detta är en mindre skummare som hänger på väggen av karet eller sumpen och enligt tillverkaren ska klara akvarium upp till 250l. Jag får väl erkänna att jag inte riktigt är lika optimistiskt som Tunze men för ett kar mellan 100-125l men en normal biobelastning är väl rimligt. En skummares effekt bygger egentligen på en väldigt enkel princip där arean av de luftbubblor som man lyckas pumpa in i skummarkroppen och hur länge som de ostört får flyta uppåt avgör effekten av skummaren. Av förklarliga skäl blir detta ett problem för en liten skummare som Tunze 9004dc som har en begränsad reaktorvolym och som har en pumpkonstruktion där det är svårt att konsistent skapa små luftbubblor.

 

Precis som med vilket skummare som helst så kan man dock säkerställa att skummaren utifrån sina förutsättningar ger så bra effekt som möjligt. En av dessa sätt är att rengöra den. Jag skulle därför vilja inspirera och slå ett slag för hur man enkelt kan hålla sin skummare ren och välfungerande. 

 

1)     Det första som man bör göra för att se till att skummaren drar ut så mycket protein som möjligt är att rengöra skummarkoppen och halsen så att bubblorna obehindrat kan flyta upp till ytan innan de spricker. Detta görs med fördel två gånger i veckan alt. vid behov om man producerar mycket ”skum”

2)     Ett problem med saltvatten är att man lätt får saltavlagringar. Detta kan bl.a. bli tydligt vid luftslangen som lätt sätter igen sig alt. vid kontakten mellan slangen och pumpen. Detta minskar luftflödet och/eller upphackningen av luften till små bubblor. Man kan avhjälpa detta genom att en gång i veckan ta loss luftslangen uppe vid ljuddämparen och låta den suga i sig en kopp med varmt vatten. Detta löser upp alla salter och avlagringar och ger en ren och fin slang/koppling igen

3)     Om inte bara luftslangen behöver rengöras så kan man ta hela skummaren inkl. pumpen och låta den gå i en hink med citronsyra en halvtimme. Detta löser upp det mesta både i pumpen och i skummarkroppen

4)     Skulle inte detta hjälpa så återstår bara att ta isär hela skummaren rengöra den med hjälpa av citronsyra. Det är troligt att man behöver göra detta någon gång om året för att hålla allt 100% funktionellt

5)     När man ändå har tagit isår skummarkroppen så kan man också passa på att ta isär och rengöra skummarpumpen kan jag tycka. Det tar inte mycket mer tid och man får då möjlighet att både rengöra och ta bort slem men också se så att allt är helt och fungerande. De flesta bättre tillverkare har reservdelar och man kan på så sätt spara lite pengar genom att bara byta en trasig del istället för att slänga och byta ut en hel skummare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...