Gå till innehåll

Kalkylator N/P-kvot


nike83

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Jag har med hjälp av @jonasroman gjort en liten kalkylator för att beräkna kvoten mellan Nitrat och Fosfat (kväve och fosfor).

Triton Lab har en rekommendation på 1:147 istället för 1:16 som har var något äldre vedertaget. Detta är så klart inte ett facit och jag vet inte vart de fått sin kvot ifrån. Dock tror jag inte de bara hittat på den. 

 

Bifogar min kalkylator.

 

//Fredrik

 

 

 

Kvot N P.xlsx

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel på hur formeln fungerar :

 

om vi har 1 ppm nitrat så är det 0.01613 mMol N (0.001/62) 

 

Om vi har 1 ppm fosfat så är det 0.0105 mM P (0.001/95) 

 

N/P kvoten = 0.01613/0.0105= 1.54


så därför :

(mg/l NO3) * 1.54/( mg/l po4)= N/P kvot i mol ratio

 

 

/J

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och låt oss ta ett exempel :

6.5 ppm nitrat 

0.1 ppm fosfat 

 

det ger enligt min formel en NP kvot på 100. 
6.5*1.54/0.1= 100

 

testar vi den så blir det så här :

6.5 ppm nitrat = 0.0065/62=0.105 mM N

0.1 ppm fosfat = 0.0001/95 = 0.00105 mM P

 

NP kvot= 0.105/0.00105 = 100. 
Stämmer alltså. 
 

/J

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt bra sammanfattat som alltid Jonas! Jag kör själv lite högre värden typ de som du använt (PO4 0,1 och 8 NO3) och det funkar väl för mig men för att testköra filen så ville jag kontrollera vad det skulle innebära om man ville ha ett ratio på 100 med 0,04ppm PO4 som ofta rekommenderas som den ideala nivån. . För att detta ska gå ihop så ska man då ha ett NO3 värde runt 2,5 ppm. Även om man har rutinen och mätinstrumenten att kunna mäta tillförlitligt ner på den nivån så blir det väldigt lätt stora svängningar i ration om ett av värdena avviker 0,04 eller 2,5. Bara en tanke kring vad man bör sikta på för några värden.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer om kvoten då:

 

Om man analyserar mängden  kväve och fosfor hos  phytoplankton har man funnit att kvoten är ungefär 16/1 mellan N och P. Ungefär samma kvot är det också i det omgivande vattnet.
Viktigt att påpeka är att denna kvot är förhållandet mellan antal atomer. Alltså inte viktrelationen. 

Eftersom vi är mer vana vid att utrycka N o P  i formen ppm  NO3 respektive ppm PO4 så har jag alltså gjort en formel hur man direkt kan översätta detta till den klassiska NP kvoten:

 

(Nitrat i ppm * 1.54 ) / (fosfat i ppm ) = NP kvoten urryckt i antal atomer. 
 

Initialt har vi nog menat att det kan vara en vinst att härma  naturen och således sträva efter en NP kvot på 16/1. Den sk Redfieldkvoten. 
Men enligt viss samlad erfarenhet så är det nog så att vi i våra slutna system snarare skall sikta på en NP kvot närmare 100/1. 
Detta baseras på ren empirisk erfarenhet att akvarium som drivs med en så låg kvot som 16/1 eller ännu lägre, är mer instabila. Medans system med högre NP kvot har rapporterats vara mer stabila med kanske inte lika stor risk för cyano och dinoutbrott. 
Detta är absolut inget vi kan bevisa helt utan baseras på observationer, och det finns säkert exempel på akvarium med låg NP kvot som också fungerar bra. 

Det kan väl nämnas att företaget Triton som är ett av flera företag som erbjuder ICP analyser av vattnet, anser också att NP kvoten i slutna system bör vara strax över 100/1. 

 

Jag tror med allt detta sagt, att vi inte skall till varje pris prioritera kvoten dock. Om vi tex har höga nitratvärden så vill man ju knappast höja fosfat också bara för att få en viss kvot. Dvs jag tror att kvoten är först aktuell att fokusera på när man har rimliga absolutvärden på N o P. 
 

 

/Jonas Roman

Ändrat av jonasroman
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • nike83 nålade detta ämne

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...