Gå till innehåll

Mattias första saltvattensakvarium!


denuo

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag vill så gärna ha mer kirurger i mitt akvarium.Tycker de är så fina! Nu har jag en Z.scopas och vet att det kan bli problem om jag introducerar fler... Det jag funerar på är att skaffa två till och sätta i dem på en gång. Det jag helst vill ha är en gul kirurg och en hepatus. Den gula kirurgen kommer vara större än min scopas vilket borde göra att scopasen inte mobbar ut den (och förhoppningsvis inte tvärtom)! Vad tror ni?

Köpte för ett par dagas sen en Pseudocheilinus hexataenia som tyvärr blev dödad av min Pseudochromis paccagnellae inom 2dagar... =/

Fick även med en sten med kolonianemoner och de trivs däremot bra! =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt kar kom det först i en Z Scopas och en Palett kirurg (även andra fiskar men inte av intresse här). De har aldrig brytt sig om varandra. Något senare köpte jag en Z Flavecens som då först dygnet fick lite stryk av Scopasen. Det blev bättre när jag gav mer mat och sedan blev de polare och simmade tillsammans. Senare har jag dessutom till satt ytterliggare en palett och en Flavescens och då ökade jag matningen samtidigt. Gav aldrig några kamper att prata om!

Starkast överlever i verkligheten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter lite efterforskningar är korallen en Goniopora lobata och de ska tydligen vara väldigt svåra... hmm...

Matar med TM Pro-Coral Zooton och den var fullt utslagen efter bara nån timme i akvariet så jag hoppas verkligen den kommer att trivas! Jäkligt fin är den iaf =)

Ser ut som en Goniopora stokosi, väldigt svår... Capote???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ny helbild. Har köpt 2 nya koraller. En sinularia och sen den till höger kommer jag inte ihåg namnet på. En rolig sak är att mina sniglar har börjat föröka sig så jag har väl 50-100 småttingar =)

Eventuellt blir det sand i akvariet efter jul också!

dsc01316qo2.jpg

Och en bild från sidan:

dsc01328ye5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har akvariet gått lite mer än 6 månader! Det har hänt lite grejor med både tekniken och invånarna så jag gör en uppdatering.

Akvarium: Helglas 300L, 100*60*50cm

Skummare: Tunze 9010

Cirkulation: Tunze TS12 + Aquabee 1000l/h som retur från ytavrinningsfacket

Belysning: Giesemann Basic T5 4*39w med 2st Fauna Marin Aquasciense Special & 2st Aquasciense Blue

UVC: Deltec 20W som drivs av Aquabee-pumpen

Automatisk påfyllning: Tunze osmolator

Osmos: Aquatic Nature Antarctica

55kg Levande Sten; 30kg Bali-sten köpt på Reefzone och 25kg begagnad.

Kör även med Fauna Marin AquaPhos i strumpa i den interna sumpen och en påse med Nollnitrat som står i akvariet.

Fiskar:

1st Ecsenius bicolor

2st Amphiprion ocellaris

1st Pseudochromis paccagnellae (jobbig och elak fisk!!)

3st Chromis viridis

1st Zebrasoma scopas

1st Zebrasoma flavescens

1st Paracanthurus hepatus

Lägredjur:

2st Putsarräkor

1st Blåbenad eremit

20-25 Sniglar + en massa småsniglar

1st Mantisräka som kom med LS, omöjlig att fånga men gör ingen synlig skada

Koraller:

Goniopora lobata

Kolonianemoner

Sinularia

Xenia

Plerogyra Sinuosa

Clavularia Viridis

Lobophyllia

Tillsätter:

Tropic Marine Calsium

Tropic Marine Magnesium

Salifert KH+pH buffer

Vattenbyten:

ca 30L varannan vecka

Matar med:

Fryst artemia

Ocean Nutrition Formula One pellets

Ocean Nutrition Formula Two pellets

Ocean Nutrition Prime Reef flingfoder

Spirulina flingfoder

Torkade Norialger

Tropic Marine Pro-Coral Zooton

Fauna Marin Ultra Min

Fick lite problem när jag introducerade min Zebrasoma flavescens, den är större än min Zebrasoma scopas men åker ändå på rejält med stryk =( Jag har möblerat om i akvariet vilket resulterade i en mycket finare aquascaping men ingen skillnad i aggressionerna. Satt då upp 2 badrumsspeglar mot glasrutan vilket förrvirrade fiskarna. Nu ser det bättre ut för varje dag och den äter så jag hoppas nykomlingen blir accepterad!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...