Gå till innehåll

Mattias första saltvattensakvarium!


denuo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

  • 2 veckor senare...
Jag som också är nybörjare märker att det inte görhanteringen lättare om karet är för "högt". Blir svårt att nå ner till botten och ner i bakre hörnen. Jag håller med dig Ted att det är snyggt med ditt kar som är högt men det ska vara hanterbart för en nybörjare också. Att det skulle vara så pass svårt att nå hade inte jag en tanke på när jag startade mitt projekt.

Jag kan med god erfarenhet avråda folk från att ha djupare akvarium än 60cm, kanske 65cm på sin höjd (ordvits!). Akvariet jag driftar är 80cm djupt och högt. För att nå botten måste jag stå och balansera över kanten och armen hela vägen i karet, ändå når jag inte botten. Att nå tvärs över mot baksidan är helt omöjligt. Det är i dessa lägen en tång, modell längre, är ett absolut krav.

Mitt 720L jag hade för några år sedan var 60cm högt och redan där kände jag att det var nog för att kunna hantera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar verkligen ditt kar och hur du täckte lecablocken var supersmart!

Tack! Jo jag är jättenöjd med bänken. Blev mycket bättre än jag trodde från början... tycker persiennen och lecan smälter ihop bra. Enda nackdelen är om golvet är ojämnt (som mitt)... tog ett tag innan man fick det helt rakt, använde masonit mellan blocken.

Gjorde en ny vattenmätning idag (salifert):

pH 8,0-8,3

KH/Alk 6,7-7,0

Ca 330

NO3 >10

Här kommer en bild på hur det ser ut under akvariet:

theworm004vu1.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan med god erfarenhet avråda folk från att ha djupare akvarium än 60cm...

kan bara hålla med.. min nya burk är 60 hög, 50 djup och bänken är 1m hög. lite halvjobbigt att nå vissa ställen.

min kusins burk är 70 djup och 50 högt + 2" regel i framkant för överbyggnaden + ~130cm hög bänk. riktigt j-a dryg när man ska försöka nå saker i den burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha.. nu måste jag ta tag i vattenvärdena och höja magnesiumet först antar jag? Sedan Ca och KH. Har köpt en flaska Salifert Magnesium Liquid. Men det behövs enligt mina beräkningar ca 2700ml för att få uppvärdet till 1350!! Så här tänker jag:

5ml per 10L höjer magnesium koncentrationen med 12,5ppm. För 250L vatten som jag har i burken blir det 125ml för att höja med 12,5ppm. För att höja från 1080ppm till 1350ppm (270ppm) krävs då 2700ml... =/

Sen lästa jag på flaskan att om man hade signifikant låga magnesiumvärden skulle man använda Magnesiumpulver (powder) som ska vara bättre på att höja nivån. Denna flaska var tydligen bara för att "underhålla" ett redan högt värde... hmm

Någon som vet vad kan man tänka sig och använda då? Eller är jag helt ute och cyklar nu.. hehe

Jag har även funderat på att göra lite vattenbyte och på så sätt kanske få upp vattenvärdena lite? Innan jag börjar tillsätta något överhuvudtaget.

Tacksam för svar! vh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade denna information:

A too low magnesium concentration (below 1300 mg/l) results in problems maintaining correct calcium and alkalinity levels. Correct alkalinity and calcium levels are beneficial for coral growth.

Magnesium Powder from Salifert is highly concentrated and will not only increase the magnesium concentration but will also correct the ionic imbalance. Once the magnesium concentration is between approx 1300 and 1500 mg/L use Salifert's Liquid Magnesium supplement to maintain the magnesium concentration.

Det blir väl till och köpa sånt också då =) ... vill hitta mer fakta om det först så man inte behöver 3kg.. hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade denna information:

A too low magnesium concentration (below 1300 mg/l) results in problems maintaining correct calcium and alkalinity levels. Correct alkalinity and calcium levels are beneficial for coral growth.

Magnesium Powder from Salifert is highly concentrated and will not only increase the magnesium concentration but will also correct the ionic imbalance. Once the magnesium concentration is between approx 1300 and 1500 mg/L use Salifert's Liquid Magnesium supplement to maintain the magnesium concentration.

Det blir väl till och köpa sånt också då =) ... vill hitta mer fakta om det först så man inte behöver 3kg.. hehe

Tomas pohl tycker detta

The best Levels are:

KH 6-7

CA 390-400

Mag 1200-1280

Potassium 390

Jod 0,06

Strontium 13

Best Regards

Th.Pohl

Kan någon förklara den så omtalade jonoblansen och vad händer med jonobalans? jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orka med detta djupa försöka förstå sej på kemi snack........har vissa ens tid för&njuta av livet i burkarna..........måste bli mycke oro&sömlösa nätter för att man ska förståsejpåallt

Byt vatten i burken med jämna mellanrum&tillsätt eventuella spårämnen som du kanske vet att ditt djurliv behöver

varför göra det svårare än vad det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orka med detta djupa försöka förstå sej på kemi snack........har vissa ens tid för&njuta av livet i burkarna..........måste bli mycke oro&sömlösa nätter för att man ska förståsejpåallt

Byt vatten i burken med jämna mellanrum&tillsätt eventuella spårämnen som du kanske vet att ditt djurliv behöver

varför göra det svårare än vad det är.

Är heller inget kemifreak: Men det borde väl var och en bestämma vad dom lägger sitt intresse!!

Vissa gillar att bygga mer än andra, vissa gillar ljus;) .....! Och några plöjjer kemi.

Huvudsaken är väl att man utvecklas i det man finner intresse av........

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man tillsätter extra kalciumklorid och magnesiumklorid för att koraller tar upp kalcium och magnesium så blir det klorid kvar. För mycket kloridjoner = obalans.

Det kan man motverka med att använda en del magnesiumsulfat men för att hålla koll på det behövs sulfat + kloridtest och det har vi inte ännu. Man kan till en del undvika detta genom att använda NaCl fritt salt men blandnigen är gjort för en speciell sammansättning av koraller och har man annorlunda koraller stämmer det inte. Kalium borde man också hålla koll på men de testerna är inte heller vanliga.

Vattenbyten är den säkraste vägen att slippa problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Orka med detta djupa försöka förstå sej på kemi snack........har vissa ens tid för&njuta av livet i burkarna..........måste bli mycke oro&sömlösa nätter för att man ska förståsejpåallt

Byt vatten i burken med jämna mellanrum&tillsätt eventuella spårämnen som du kanske vet att ditt djurliv behöver

varför göra det svårare än vad det är.

Ja du, I de bästa världar är inte allt perfekt, Om man vill lyckas med sps'er så krävs det mer än ett vattenbyte då och då. I den här hobbyn så känns det att man måste kunna lite om mycket och vara en allt i allo man, Snickare, elektriker, rörmokare, kemist, biolog mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänkte jag höja salthalten från 1,022 till 1,023... tänker jag rätt då 1g salt per liter skulle åstakomma en sådan höjning?

Enligt "densitetslathunden" ger 34g/l en salthalt på 1,022 vid 26grader och 35g/l ger 1,023. Så om man pytsar i 1g salt per liter i akvariet borde det alltså höjas till 1,023... blir 250g på mina ungefärliga 250liter.

Jag tänkte bara he i allt i akvariet direkt framför pumpen det är väl ok? Har inga koraller än som kan skadas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...